Australijska Služba za regulisanje privatnosti tužila je Fejsbuk zbog navodnog kršenja politike privatnosti korisnika te društvene mreže u više od 300.000 slučajeva. Komesarka za zaštitu privatnosti Angelena Falk tvrdi da je Fejsbuk ponovo zloupotrebio privatne podatke sa ličnih Fejsbuk profila, i da je preko aplikacije „Ovo je vaš digitalni život“ prosleđivao informacije kompaniji „Kembridž analitika“ koja se bavi političkim marketingom, piše Gardijan.
Gotovo svi podaci na jednom Fejsbuk profilu su mogli da završe kod trećih lica. U pitanju su imena ljudi, njihovi datumi rođenja, imejl adrese, lokacije, čitave liste prijatelja, lajkovi stranica i istorija poruka korisnika koji su aplikaciji odobrili pristup u podešavanjima i „uslovima korišćenja“.
„Smatramo da je Fejsbuk svojim dizajnom i ‘podrazumevanim podešavanjima’ manipulisao korisnicima i tako ih onemogućio da budu upoznati sa svim pravilima i uslovima korišćenja aplikacije. Na taj način je olakšano otkrivanje ličnih podataka, uključujući i osetljive, odnosno, poverljive informacije“, kaže Falk.
Fejsbuk je saopštio da je u periodu od marta 2014. do maja 2015. godine više od 300.000 Australijanaca podelilo svoje lične podatke sa aplikacijom „Ovo je vaš digitalni život“, što čini 0,4% korisnika čiji su nalozi zloupotrebljeni. Međutim, sudski spisi tvrde drugačije. U njima se navodi da je u Australiji samo 53 osobe instaliralo ovu aplikaciju.
Dok u Australiji postoje ozbiljne disproporcije između broja korisnika koji su pogođeni ovim skandalom, Gardijan navodi da je do sada 87 miliona Fejsbuk naloga širom sveta koristilo aplikaciju koja je preuzimala lične podatke.
Recimo, Fejsbuk je u Velikoj Britanije zbog istog postupka morao da plati kaznu od 500.000 funti, dok je u Sjedinjenim Američkim Državama, Savezna komisija za trgovinu kaznila ovu društvenu mrežu sa čak 5 milijardi dolara. Sve zbog „Kembridž analitike“, kompanije koja nudi mogućnost „uticaja na ponašanje publike“.
„Kembriž analitika“ nudi vrstu marketinških usluga drugim kompanijama, ali i političkim partijama, te njenim zvaničnicima. Radi se o prikupljanju i analizi velikih količina podataka korisnika, koji se potom upoređuju sa ponašanjem političara i tako dolazi do ljudi koji su podložni uticaju određene stranke ili političara.
Gardijan je otkrio da je kompanija Kembridž analitika sarađivala sa izbornim timom američkog predsednika Donalda Trampa, kao i da je aktivno učestvovala u prikupljanju podataka tokom kampanje opcije „Leave“ na referendumu o Bregzitu u Ujedinjenom Kraljevstvu 2016.
Fejsbuk se tada branio tvrdnjama da su podaci korišćeni mimo njihovog znanja, za izgradnju softverskog programa za predviđanje izbora birača i uticaja na potencijalne glasače, a da su informacije prikupljene od treće strane, krajem 2015. godine.
Prema sudskim dokumentima na koje se Garadijan poziva, Kembridž analitika je početkom 2016. godine dostavila pismenu potvrdu da su lični podaci svih korisnika dobijeni putem aplikacije izbrisani. Međutim, kompanija nije preduzela korake koji garantuju da su podaci u potpunosti uništeni, piše Gardijan.