Endru Tor, regionalni predsednik kompanije Visa za Centralnu i Istočnu Evropu, Bliski Istok i Afriku, govori o uticaju virusa COVID-19 i mogućnostima za oporavak u svetu nakon pandemije.
Mnogi od nas proveli su završne sate 2019. godine opraštajući se od decenije ekonomske ekspanzije i optimistično gledajući napred. U veoma kratkom vremenu, mnogo toga se promenilo. Uticaj pandemije COVID-19 i brzi tempo prilagođavanja novonastaloj situaciji bili su zapanjujući. Samo nekoliko meseci kasnije, nova decenija je već definisana dosadašnjim događajima, kao i našim odgovorom na njih.
Uticaj virusa na trgovinu je nemerljiv. Kao globalna platna mreža i pokretač trgovine, imamo jedinstveni uvid u potrošnju u Centralnoj Evropi, Bliskom Istoku i Africi (CEMEA region). Ovo uključuje više od pet miliona trgovaca i 360 miliona kartica u regionu. Osluškivali smo potrebe malih preduzeća širom CEMEA regiona i došli do saznanja da je oko 93 odsto njih osetilo negativan uticaj virusa COVID-19, a 89 odsto suočilo se sa padom potrošnje.
Ipak, za preduzeća svih veličina pojavile su se nove mogućnosti. E-trgovina postala je važan način kupovine i prodaje a potrošači su prešli na internet brže nego ikad pre. Internet kupovina je naglo porasla u mnogim zemljama, a u prodavnicama i ostalim mestima koja su ostala otvorena, sve više kupaca bira da plaća beskontaktno, i to mobilnim uređajima.
Budući da će se ove promene verovatno zadržati i u budućnosti, trgovci razmišljaju kako da se prilagode novim uslovima poslovanja. Oko 86 odsto potrošača u CEMEA regionu povećalo je sklonost ka digitalnom plaćanju u odnosu na period pre pandemije. Očekujemo da se ove navike održe i da kupci biraju digitalna plaćanja pre gotovine i nakon što pandemija utihne. COVID-19 radikalno ubrzava digitalnu budućnost i od velike je važnosti da se tome prilagodimo. Preduzeća koja pokazuju otpornost novonastaloj situaciji i pokušavaju da podstaknu rast, mogu da očekuju prosperitet.
U nastavku slede saveti za trgovce koji im mogu pomoći da prevaziđu izazove, budu spremni za novi način poslovanja i vrate se na posao ili kako se to popularno kaže „get back to business.“
Prihvatanje transformacije
I kupci i trgovici žele sigurniju i jednostavniju kupovinu. Već vidimo da potrošači zahtevaju načine plaćanja kojima se izbegava nepotreban fizički kontakt, poput beskontakne tehnologije. Ljudi vole jednostavnost plaćanja prilikom prislanjanja beskontaktne kartice, telefona ili sata. Sada shvataju i koliko je ova metoda bezbedna – gotovo 80 odsto potrošača daje prednost beskontaktnom plaćanju za vreme pandemije.
Podrška malim preduzećima
Pandemija značajno pogađa manja preduzeća, oko 82 odsto trgovaca zabrinuto je za budućnost i uviđa ozbiljan uticaj virusa. E-trgovina pruža ogromne mogućnosti, ali malim preduzećima potrebno je vreme da definišu nove poslovne modele, te je važno da ih podržimo na tom putu. Visa je kreirala Platformu za podršku malom biznisu, kako bi malim firmama obezbedila alate i informacija kojima mogu jednostavno da pristupe putem interneta. Mesto gde kupujemo i prodajemo nikada nije bilo važnije.
Značaj online iskustva
Potrošači su možda prešli na internet i beskontaktno plaćanje iz nužnosti, pa je veoma važno da im omogućimo dobro iskustvo, kako bi ove navike zadržali. Za početak, plaćanja treba da budu jednostavna i potpuno sigurna, što zahteva inovacije. Uvođenje mogućnosti plaćanja putem kartice i tehnologije „plati jednim klikom“ mogu da obezbede besprekorno, brže i praktičnije iskustvo, čak i za one koji su prvi put online.
Pametne odluke
Ovo su nesigurna vremena, ali uvid u podatke može da bude dobro sredstvo za razumevanje onog što se dogodilo u prošlosti, ali i za predviđanja ponašanja potrošača kako bi se iskoristile mogućnosti koje su pred nama. U dinamičnom okruženju koje se brzo menja, uvid u podatke može bolje da otkrije sklonosti potrošača i da omogući brže donošenje odluka.
Novi načini plaćanja
Novi talas zaposlenih, frilensera i honorarnih radnika pojavio se tokom pandemije, te je važno da im se obezbedi neposredan pristup digitalnim fondovima. Bilo da se radi o kompanijama koje brzo plaćaju ljude da prebace novac na svoje bankovne kartice ili o ljudima koji žele da pošalju novac porodici i prijateljima, postoje mogućnosti za brže premeštanje sredstava uz najviši nivo sigurnosti.
Pored ovih trendova, od vitalnog je značaja da privreda, Vlada i društvo rade zajedno kako bi se svi vratili na posao i podržali izgradnju jačih malih preduzeća. Visa fondacija doniraće 210 miliona dolara za podršku malim preduzećima u narednih pet godina. Kao kompanija, takođe smo se obavezali da ćemo u naredne tri godine da obezbedimo 50 miliona dolara malim i srednjim preduzećima za digitalnu transformaciju, što je deo naše misije da pomognemo zajednicama u oporavku, ali i napretku.
COVID-19 imaće trajan uticaj na to kako ljudi žive i posluju. To već vidimo u svetu plaćanja – prelazak na beskontaktno plaćanje, e-trgovina i nova kretanja novca, kao i transformacija preduzeća u potpuno nove poslovne modele. Iako ćemo na 2020. gledati kao na godinu nemira i izazova, naš odgovor može biti to što nas definiše, a ne pandemija.
Izvor: Forbes