Ford, Mercedes-Benc, Dženeral motors, Folksvagen, Stelantis, Bentli, Tojota, Audi, Volvo, Fijat, Porše, Dženesis, Hjundai, Jaguar-Land Rover, Aston Martin, Kia, Subaru…
Doskoro su bili lideri u pripremama i proizvodnji električnih automobila a sad im u finansijskim ofisima, razvojnim centrima i fabrikama – škripe kočnice. Automobilska industrija suočila se sa surovom realnošću. Ove godine nije došlo, kako se očekivalo, do „eksplozije“ prodaje električnih automobila, nego je zabeleženo usporavanje i pad potražnje. Pošto su se na tržištu proveli „ko bos po trnju“, najveći svetski proizvođači automobila pritiskaju kočnicu, usporavaju, odlažu a poneki i zaustavljaju proizvodnju električnih vozila. Slaba prodaja dovela je do neviđenih promena i naterala je proizvođače da posle ambicioznog početka električne mobilnosti i optimističnih planova o potpunoj zameni motora na fosilna goriva počnu ponovno da procenjuju i preispituju ciljeve elektrifikacije vodeći se umerenim ambicijama. U tome prednjači „velika trojka“ iz Detroita. Dženeral motors je, na primer, imao plan da u periodu 2024–2027. godine u ukupnoj proizvodnji ima 29 odsto automobila na tečna goriva i 71 odsto električnih auta ali je posle signala s tržišta promenio strategiju i planira da u periodu 2025–2028. proizvodi 38 odsto klasičnih automobila, 41 odsto električnih ali i 22 odsto hibridnih verzija. I Stelantis povećava proizvodnju klasičnih automobila sa 30 na 35 odsto i hibridnih sa tri na 12 odsto, a smanjuje proizvodnju EV vozila za 67 na 52 odsto. Sličnu strategiju ima i Ford. A analitičari CRU Group tvrde da je najmanje 15 poznatih brendova automobila odložilo prelazak na potpuno električna vozila i lansiranje novih EV modela. Istraživanje magazina „fDi intelligence“ otkrilo je da su zapadni proizvođači EV automobila u okviru spomenutog preispitivanja suspendovali ili otkazali zajedničke projekte razvoja i proizvodnje baterija vrednih ne manje od 13 milijardi dolara. Pažnja proizvođača još je usmerena na „stare dobre“ benzince i dizelaše, ali i sve traženije (i profitabilnije) hibridne modele.
CEO TEKST PROČITAJTE U NOVOM BROJU NEDELJNIKA, KOJI JE U PRODAJI OD ČETVRTKA, 19. SEPTEMBAR, NA SVIM KIOSCIMA I NA NSTORE.RS