„NSK State – It’s a Beautiful Country“ izložba je renomiranog umetničkog kolektiva IRWIN koja je nedavno održana u Umetničkom paviljonu „Cvijeta Zuzorić“. Izložba je inicirana na poziv Udruženja likovnih umetnika Srbije (ULUS) i predstavlja važnu odrednicu međunarodnih i regionalnih aktivnosti Udruženja. Izložbom je obeleženo četiri decenije postojanja Irwina.
Laibach (muzika), Irwin (art), Scipion Nasice Sisters Theatre (pozorište) činili su Neue Slowenische Kunst (NSK). Menjali su tadašnju Jugoslaviju i svet. Irwin je 1987. kao deo Novog kolektivizma napravio plakat za poslednji Dan mladosti i štafetu. Bio je to događaj koji je zatresao Jugoslaviju jer se otkrilo da je plakat kopija nacističkog plakata. Ubrzo je zabranjen, a sledeće godine ukinuta je proslava Dana mladosti i štafeta.
Tokom devedesetih godina patentirali su NSK pasoše i širom sveta su krenuli zahtevi za NSK državljanstvo i putne dokumente.
Grupu IRWIN čini pet umetnika: Dušan Mandić, Miran Mohar, Andrej Savski, Roman Uranjek i Borut Vogelnik. Grupa je osnovana 1983. godine u Ljubljani, a takođe je bila suosnivač organizacije NSK (Neue Slowenische Kunst) i NSK Države u vremenu.
Ekskluzivno za Nedeljnik Borut Vogelnik i Miran Mohar su prošli kroz četiri decenije karijere.
***
Vaša izložba „NSK State – It’s a Beautiful Country“ sadrži motive iz poslednje velike jugoslovenske turističke reklamne kampanje, čiji je cilj bio da simbolizuje neku vrstu „jedinstva u različitosti“ osamdesetih godina dvadesetog veka.
Borut Vogelnik: Bili smo u Arhusu u Danskoj, zbog izložbe, i tamo nas je organizator odveo u muzej plakata i pokazao nam, između ostalih, seriju plakata Turističkog saveza Jugoslavije. Danci su bili fascinirani plakatima. Njihov kvalitet fotografije i dizajna je bio vrhunski i tako smo došli na ideju da na plakatima izmjenimo Jugoslaviju sa NSK i napravimo projekat. Relacija između NSK Države i Jugoslavije bila je uspostavljena od početka. „NSK Država u vremenu“ nastaje 1992, u isto vreme kada se stvaraju nove države iz Jugoslavije, a kroz deceniju pred raspad SFRJ imamo ove plakate. U vreme raspada Jugoslavije naša odluka da transformišemo NSK u „NSK Državu u vremenu“, u značajnom djelu je posledica toga da nismo hteli biti uhvaćeni u zamku identifikacije sa nacionalizmima što je tada bio automatizam.
Jugoslavija nestaje fizički a mi uspostavljamo svoju „Državu u vremenu“ i u tom momentu smo i mi i Jugoslavija isto – države u vremenu. Miran Mohar: Kada smo 1987, kao Novi kolektivizam pobedili na konkursu i napravili plakat za Dan mladosti i štafetu, mi smo preradili nacistički plakat i u njega intervenisali sa simbolima Jugoslavije. Ali to nije bio nacizam ili nacionalizam. Bila je to kritika kulta ličnosti, koja je bila za nas pogotovo na ljevici problematična i neprihvatljiva. Mi smo htjeli više demokratskog socijalizma.
CEO TEKST PROČITAJTE U NOVOM BROJU NEDELJNIKA, KOJI JE U PRODAJI OD ČETVRTKA, 04. APRILA, NA SVIM KIOSCIMA I NA NSTORE.RS