Od početka godine, primetna je visoka aktivnost tržišta u kancelarijskom segmentu komercijalnih nekretnina, sa rekordnim brojem izdatih kvadrata i rastućom potražnjom za poslovnim prostorom. Uprkos brojnim investicionim projektima koji obogaćuju ponudu u ovom segmentu nekretnina, stopa raspoloživih kancelarijskih prostora je na najnižem nivou u od pre Covid-19 pandemije, a tržište ostaje nezasićeno. Šta uzrokuje rast potražnje i kakve su projekcije za 2023. godinu, pitali smo Đorđa Stanisavljevića, direktora kancelarijskog segmenta konsultantske kompanije Coreside Savills.   

Q: Koliko je kvadrata kancelarijskih prostora izdato tokom prve polovine tekuće godine i kako objašnjavate aktuelne tržišne trendove?

A: Prema analizi kompanije Coreside, u prvoj polovini godine izdato je čak 110,000 kvadratnih metara kancelarijskih prostora, što predstavlja više od 70 odsto ukupno izdatih kvadrata tokom cele prethodne godine. Tržište nekretnina u Srbiji možemo definisati kao zrelo, stabilno i perspektivno. Razlog visoke aktivnosti tržišta leži u dva ključna faktora: Dolazak novih inostranih kompanija koje sele svoje operacije na naše tržište u skladu sa trenutnom geopolitičkom situacijom, i proširenje kapaciteta postojećih biznisa. Sa sve većim brojem kompanija, i kontinuiranim ulaganjem u poslovanje ovdašnjih predstavništava, Beograd se sasvim izvesno postepeno afrimiše ne samo kao glavni grad Srbije, već i kao regionalni biznis centar.

Q: Tržišne analize pokazuju da je upravo Coreside posredovao u najvećem broju izdatih kvadrata u kancelarijskom segmentu u prvoj polovini 2022. godine. Koje biste transakcije izdvojili kao najznačajnije?

A: Najveća pojedinačna transakcija na tržištu u ovoj godini je zakup 9,000 kvadratnih metara u Airport City-u, gde je svoje poslovanje pozicionirala Kuehne+Nagel Global Services, jedna od vodećih svetskih logističkih kompanija koja posluje u Srbiji punih 13 godina. Izdvojio bih i britansku IT kompaniju Hyperoptic koja je zakupila 5,000 kvadratnih metara u budućem poslovnom centru BIGZ. Kada su u pitanju kompanije koje tek ulaze na naše tržište, izvojio bih jednu od najvećih gejming kompanija na svetu, Wargaming, koja će deo svojih operacija preseliti kod nas. Ne treba izostaviti ni Rivian Automotive, kao ni najveću tehnološku kompaniju Yandex.

Q: Kakve su projekcije za naredni period, u kom pravcu će nastaviti da se kreće tržište, i da li postoji dalji potencijal za rast?

A: Neosporno je da investitori prepoznaju potencijal tržišta i da, i pored velike potražnje, ponuda kancelarijskih prostora nastavlja trend rasta. Na sadašnjih 1.1 miliona kvadratnih metara, do kraja 2023. godine, sudeći prema najavljenim projektima, očekujemo 230,000 novih kvadrata. Uprkos rastućoj ponudi, za domaće tržište se ne može reći da je zasićeno, kako i dalje možemo videte potencijal rasta. Naravno, rast će zavisiti od povoljnog poslovnog okruženja i svetske geopolitičke situacije. Imajući u vidu aktuelni trend povećanja tražnje, predikcije su da će trend rasta izdatih kvadrata biti primetan i naredne godine.

Q: Imajući u vidu rast cena izvođenja radova i građevinskih materijala, kako se to odražava na visinu zakupnina i da li predviđate korekciju cena u narednom periodu?

A:Očekujemo blagi rast cena u narednom periodu, kao i korekciju olakšica koje zakupodavci odobravaju budućim zakupcima, kao što su budžeti za opremanje prostora i period korišćenja prostora bez naknade.

Q: Poznato je da je Coreside ogranak prestižne internacionalne grupacije Savills PLC, koja posluje u više od 60 zemalja širom sveta. Kakvim podacima oni raspolazu po pitanju trendova na tržištu EU?

A: Savills grupacija je globalna konsultantska kompanija koja posluje u više od 60 zemalja širom sveta. Prema poslednjem istraživanju grupacije, u Evropi će do kraja godine biti završeno dodatnih 5.7 miliona kvadratnih metara kancelarijskih prostora, od čega je blizu 50 odsto već unapred izdato. Slično kao i kod nas, veliki broj projekata je najavljen za narednu godinu, što će dodati više od 5.1 miliona kvadrata na tržište. Navedeni podaci ukazuju na stabilan godišnji rast na prosečnom nivou za period od proteklih pet godina, dok je na našem tržištu taj trend značajno izražen u poslednje dve godine. Činjenica da Srbija ide u korak sa evropskim trendovima nedvosmisleno ukazuje na atraktivnost i stabilnost domaćeg tržišta, što će sasvim izvesno rezultirati u visokoj aktivnosti i u predstojećem periodu.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.