Kao i prethodnih godina, program je senzacionalan, iako jubilej nosi poseban sjaj i selektorsku odluku da sve predstave treba da uliju nadu i entuzijazam. Igri u čast, okupiće se vrhunski umetnici i sjajne trupe, otvoriti važne teme koje analiziraju savremeno društvo kroz zanimljiv i raznovrstan rečnik pokreta, kreirati trenuci koji imaju snagu da promene svet i pokrenu najlepše emocije. Pod sloganom Zajedno, mi slavimo igru. Promoteri narednog festivala su igrači rođeni u vreme kada su nastajala prva izdanja manifestacije koja je postala svetski brend.

Foto: Dejan Milićević


Zahvaljujući ovom festivalu Beograd je danas važna stanica u biografiji umetnika koji kreiraju trendove, mesto gde se otkrivaju nove produkcije i sa jednakom pažnjom predstavljaju poznati i mladi autori. Aktuelnost programa odredila je poziciju manifestacije na međunarodnoj mapi, dok visoki standardi i hrabro uvođenje novih koreografskih rukopisa i estetike, unapređuju očekivanja publike i diktiraju kreiranje sadržaja. Predstavljajući igru kroz njene vrhunske domete, festival je na putu do dvadesete godine pridobio publiku. Od osnivanja je predstavljeno skoro 500 koreografskih radova, dok je svake godine festival u proseku pratilo 20.000 gledalaca i 100 akreditovanih novinara iz zemlje i inostranstva.

Foto: Dejan Milićević

Beogradski festival igre se razvijao zahvaljujući podršci Ministarstva kulture Srbije, Grada Beograda, ambasada i kulturnih centara zemalja učesnica, kao i Delegacije EU u Srbiji. Za realizaciju programa u Vojvodini, značajna je dugogodišnja saradnja sa Pokrajinskim sekretarijatom za kulturu i Gradom Novim Sadom. Kroz podršku festivalu koji već dve decenije pomera granice umetničkog izraza i doprinosi obogaćivanju kulturnog sadržaja u našoj zemlji, kompanija NIS podstiče mlade, talentovane autore i vrhunske stvaraoce da visoko pozicioniraju Srbiju na međunarodnoj kulturnoj sceni. Važan segment društvene odgovornosti kompanije NIS je ulaganje u projekte čiji je cilj afirmacija kulture i umetnosti, u skladu sa vrednostima koje neguje u svom poslovanju. Erste banka kao višegodišnji
partner Festivala nastoji da vrhunsku umetnost učini dostupnom najširoj publici u Srbiji, razvijajući posebne projekte za mlade umetnike. Prijatelji Festivala su Fondacija Hemofarm, kompanija Hyundai Srbija, DDOR osiguranje, Heineken, Advokatska kancelarija Bojović Drašković Popović i partneri, Telegroup, i drugi.

Foto: Dejan Milićević

PRE GLAVNOG PROGRAMA

Kompanija Blanke Li, Pariz
Pre početka glavnog programa (od 8-12. marta), zakoračićemo u budućnost. Muzika i pokret u sinergiji sa revolucionarnom virtuelnom tehnologijom, donose “Pariski bal”. Kroz ljubavnu priču u koreografiji Blanke Li, otkrićete prostore koji oduzimaju dah, diviti se kostimima modne kuće Chanel i slušati virtuoznu partituru Tea Gutijereza. Svojevrsan univerzum u kome se brišu granice između igre, filma, mode, arhitekture i tehnoloških dostignuća, već je na samoj premijeri osvojio Zlatnog lava za najbolje VR iskustvo na Međunarodnom filmskom festivalu u Veneciji. Specijalno za 20. Beogradski festival igre,
bal se održava u Bioskopu Balkan od prepodnevnih do kasnih večernjih sati, a svako izvođenje može pratiti samo 10 gledalaca.

GLAVNI PROGRAM

  1. mart, 20h|Opera Madlenianum Introdans, Arnem
    Tri izuzetna koreografa, Sidi Larbi Šerkauji, Andonis Fonjadakis i Manuel Vinjul, udružili su svoje
    snage u kreaciji neponovljive večeri na muziku Johana Sebastijana Baha. Zajednička ideja je bila da
    svakoj noti posvete pažnju i daruju život kroz virtuozna tela igrača holandske trupe Introdans. Vinjulov komad će imati svoje prvo međunarodno izvođenje baš na Beogradskom festivalu igre.
  2. mart, 20h| Opera Madlenianum Tribe / Šamel Pits, Njujork
    Tri izvođača afričkog porekla dele scenu u narativu o jedinstvu, energiji i neumoljivom napretku.
    Njihovo putovanje potiče iz mraka titularne Crne rupe, shvaćene ne kao kosmička praznina, već kao
    metaforično mesto transformacije i potencijala. Zarobljeni u originalnom zvučnom pejzažu, oni polaze na putovanje u kojem je njihova gracioznost naglašena bioskopskim projekcijama i monohromatskim svetlima. „Crna rupa – trilogija i triatlon” predstavlja deo serije duboko ličnih komada koje je Šamel Pits kreirao od 2015. godine, naovamo. Kao igrač, Pits je gradio karijeru kod Mihaila Barišnjikova, u trupi Balet džez Montreal, a najduže se zadržao u Kompaniji Batševa čuvenog Ohada Naharina. Kao koreograf, osnovao je svoj ansambl sa sedištem u Njujorku, sa ciljem da iznova osvoji svetske pozornice.
  3. mart, 20h| Atelje 212 Jakopo Jena, Prato
    Prikazi na ogromnom filmskom platnu rekonstruišu idealnu, ne hronološku, već apsolutno ličnu,
    istoriju moderne i savremene igre. Jakopo Jena, mladi italijanski autor, prikazuje nam vrhunsku
    predstavu koja jednostavnim sredstvima, koristeći potencijal sjajnog dijaloga između video rada i žive igre, kreira pozorišnu magiju.
  4. mart, 20h| Opera Madlenianum Ballet du Nord, Rube
    U komadu koji su osmislili koreograf Silven Gru i vizuelna umetnica Fransoaz Petrović, deset mladih
    igrača uranja u uzavrele vode adolescencije. Period prelaska iz detinjstva u odraslo doba kod svakog se različito izražava. Međutim, uprkos svojoj neizbežnoj prirodi, ovaj kritični trenutak i danas ostaje
    neshvaćem u društvu. Ljudska bića koja rastu, postaju kruta kako bi se zaštitila od ranjivosti koju nosi
    prolazak kroz promene i zapanjujući niz emocija. Adolescencija fascinira, preispituje, optužuje i postaje ono što smo od nje napravili: problematičan i suštinski trenutak koji nas oblikuje. Predstava obiluje fascinantnim scenografskim rešenjima koja je čine antologijskim delom savremene igre
  5. mart, 20h| Opera Madlenianum Balet Dortmund / Lusija Lakara i Metju Golding
    Putovanje kroz noć sa baletskim zvezdama Lusijom Lakarom i Metjuom Goldingom, otkriva priču u
    kojoj su emotivna skrovišta dvoje ljudi osvetljena iz različitih perspektiva. Najčistija igra i
    kinematografske refleksije vode publiku kroz prelepe scenske ideje praćene muzičkim hitovima i
    kostimima inspirisanim estetikom sedamdesetih godina. “U tišini noći” je komad koji će nas podsetiti
    na omiljene filmske klasike i učiniti da poželimo da vreme stane. Lakara i Golding oduševili su
    beogradsku publiku svojim prvim celovečernjim komadom u produkciji Baleta iz Dortmunda. Sada se
    vraćaju sa novom predstavom, koja već osvaja pozorišne scene.
  6. mart, 20h| Bitef teatar Tomas Nun, Barselona
    Dok nije otkrio umetničku igru, Tomas Nun je bio uspešan student geologije na Oksfordu. Sa diplomomprestižnog univerziteta, upisao se u londonsku Rambert školu. Kao igrač, radio je u Holandiji, Belgiji i Španiji, a zatim osnovao svoju trupu za koju je do sada kreirao preko 35 celovečernjih naslova. “Posle zabave” je komad u kome Nun ispunjava scenu životom, dramom, humorom, ironijom, ali pokretom iz rukopisa prestižnog koreografa. Pokušavajući da odvoji važno od beznačajnog, čovek se priseća dobrog i iznova prekraja loše. Neočekivana pojava njegovog alter ega pokreće apsurdan dijalog, gde se istine, laži i snovi izražavaju kroz reakcije buntovne lutke.
  7. i 26. mart, 20h| Opera Madlenianum Galaktik ansambl, Pariz
    Pet izuzetnih akrobata se suprotstavlja okruženju. Nestabilno tlo nestaje pod nogama, zidovi se klate,
    plafoni se ruše, opasnosti vrebaju sa svih strana. Zaboravite na elegantnu gimnastiku i sjajne hulahopke – ovo čudesno inventivno i originalno delo akrobatskog pozorišta je bitka u kojoj je svaki pokret važan za opstanak. „Optraken” je spektakularna, impresivna, nepredvidiva i ogromna zabava pariskog Galaktik ansambla.
  8. i 28. mart, 20h| Bitef teatar Orli Portal, Tel Aviv
    “Fakaruni” je strastvena igra, temperamentni ritual koji otkriva intimnu vezu između tela ograničenog
    vremenom i vanvremenske ljubavi, nastao uz živo izvođenje pevačice Um Kaltum. Ovo je prvi komad
    koji je izraelska koreografkinja Orli Portal kreirala isključivo za muške igrače, inspirisana glasom žene
    koja je hrabro ušla u muški svet i postala ikona slobode, ponosna pojava oslobođena patrijarhalnog
    diktata… Rodne granice se zamagljuju dok se drevna nadmetanja detaljno istražuju, formirajući novu
    definiciju autoritarne muškosti i prodorne ženstvenosti.
  9. mart, 20h| Opera Madlenianum Euripid Laskaridis, Atina
    Euripid Laskaridis je jedan od retkih stvaralaca koji razvijaju pozorište vizija, eterični teatar koji
    istražuje stvarnost, deformišući je i preuveličavajući pod lupom pozornice. Od komada „Relikvija” koju
    je beogradska publika videla na prethodnom festivalu, ovaj umetnik orkestrira apsurdno, groteskno,
    fantazmagorično i zabavno pozorište. „Elenit” je barokna i dadaistička proslava u kojoj batrakije
    ljudskog tela i tehnokrate u odelima, simboli zapadne umetnosti optrčavaju oko mnoštva čudnovatih
    bića. U ludom tempu žive tehno muzike, oni se lome, tuku, bacakaju sami ili zajedno, dok se svet oko
    njih raspada polako ili brutalno. „Elenit” je lavirint situacija naseljenih neverovatnim likovima koji
    lepršaju između malodušnosti i uzbuđenja, nepovezana priča koja ide od katastrofa do naleta energije. Život i svet ostaju enigma, ona u koju morate biti uvereni da biste mogli da joj se osmehnete.
  10. mart, 20h| Atelje 212 Balet Toskane, Firenca
    „Bajadera” je jedna od najčuvenijih predstava klasičnog baletskog repertoara, prožeta idealizovanom
    egzotikom. Antologijska scena iz ove predstave, Kraljevstvo senki, nameće viziju koja nadilazi svoj
    kontekst i otvara prolaz čistom pokretu, apstraktnom i lucidnom u svojoj formalnoj jednostavnosti…
    Poznati italijanski koreograf Mikele di Stefano, kreirao je za grupu mladih igrača novu “Bajaderu”,
    dok je njen nadaleko čuveni, misteriozan deo, nazvao Kraljevstvom tame, aludirajući na neizvesna
    vremena u kojima živimo. Po oceni italijanske kritike, ovo je najbolja predstava savremene igre u 2022.
    godini, “koja na jedinstven način iščitava i preispituje baletsku tradiciju, eksperimentišući između
    izgubljenih i izvodljivih situacija, potvrđujući prisustvo tela i preplitanje ljudskih putanja.”
  11. april, 20h|Opera Madlenianum / 2. april, 20h | Bitef teatar Izrael Galvan
    Neprikosnovena zvezda flamenka, prvi put dolazi u Srbiju. U okviru Beogradskog festivala igre, 1.
    aprila na sceni Opere Madlenianum izvešće komad „Zlatno doba“, a već narednog dana u Bitef teatru, prirediće neponovljiv „Solo“, intimni spektakl za najveće pozorišne sladokusce! Rođen u porodici flamenko igrača, Izrael Galvan je brzo postao majstor tradicionalne forme ovog plesa, sa stopalima koja su mogla istovremeno da lupaju i predu. Seviljski virtuoz žudeo je za osvajanjem novih svetova, gde su ga brzo nazvali Paganinijem flamenka zbog brzine koju ni jedan igrač nije uspevao da razvije, ali i blistavog vladanja prostorom i ritmom. Kritičari takođe kažu da Galvan poput Pikasa zauvek dekonstruiše klasičnu formu na iznenađujuće i uzbudljive načine. Radoznalost ga je vodila u saradnje sa čuvenim igračima i savremenim koreografima današnjice, a njegov jedinstven stil zavredeo je naklonost planete.
  12. april, 20h|Srpsko narodno pozorište Balet Torina
    Malarmeova poema „Popodne jednog fauna” inspirisala je Vaclava Nižinskog da stvori svoju
    revolucionarnu istoimenu koreografiju. Od tada ovo delo ne prestaje da fascinira umetnike i publiku.
    Mauro De Kandija u svom komadu nadalje istražuje i oprezno se približava tajanstvenoj suštini
    senzualnog stvorenja koje žudi za stvarnošću da bi pronašlo i oslobodilo njenu dinamičku moć. Komad prati telesna stanja i raspoloženja čudne kreature, kao i njegove veličanstvene metamorfoze. “Faun*” Maura de Kandije za Balet Torina, imaće svoju svetsku premijeru na 20. Beogradskom festivalu igre.
  13. i 8. april, 20h|Srpsko narodno pozorište Holandski teatar igre 1, Hag Holandski teatar igre, jedna od najboljih trupa vraća se sedmi put na Beogradski festival igre! Kilijanova stota postavka za ovu slavnu trupu je misteriozni komad koji vizuelizuje tanku granicu između između normalnog i abnormalnog. Komad „Bogovi i psi” se oslanja se na fascinaciju lepotom onoga što nije završeno tokom života. Izvrsna kanadska koreografkinja Kristal Pajt na scenu donosi jednu od najvažnijih tema savremenog vremena u komadu “Figure u izumiranju [1.0]“ koji tretira klimatske promene i globalno zagrevanje. Uz nadmoćne slike ona pravi pozorišnu varijantu uznemirujućeg dokumentarca o spisku izumrlih životinjskih vrsta i nestalih glečera. Najnoviji komad Gabrijele Karizo “Trasa” inspirisan je snom. “Kad organizujete san, onda se i probudite. Ako preuzmete kontrolu nad snom, onda shvatite da spavate. Zbog toga je potrebno da kada sanjate, ne budete zaštićeni”…
  14. april, 20h|Jugoslovensko dramsko pozorište TanzMainz, Majnc
    „Obećanje“ je treća svetska premijera koju Šaron Ejal potpisuje za TanzMainz. U ovoj kreaciji ona
    dovodi do savršenosti složenu interakciju discipline i predanosti, magičnu formulu igre. Suštinski
    povezana, grupa ljudi deluje kao jedno telo. Likovi u mračnom svetu prepušteni su na milost i nemilost jedni drugima. Oni govore o zatvorenosti i ljubavi, bliskosti i čežnji, ekstazi i usamljenosti… Nestvarne slike nestaju brzo kao što su i nastale, urezavši se u mozak gledaoca. 50 minuta kao pogled u večnost…
  15. i 13. april, 20h|Opera Madlenianum Kompanija Hofeša Šehtera, London
    Najnovija postavka slavnog Hofeša Šehtera, predstavlja dva sasvim različita umetnička dela
    savremenog trenutka. Uz sarkastičan naklon našoj sve većoj ravnodušnosti prema nasilju, „Klovnovi”
    oslobađaju vrtlog koreografske anarhije, postavljajući pitanje: „Koliko smo daleko spremni da idemo u ime zabave?” U potpunoj suprotnosti, Šehterova „Ispravka”, donosi dirljivu, krhku energiju na scenu, nudeći ljudski, sirov i saosećajan trenutak u kome se nasilje, nežnost i nada razotkrivaju kroz autorov bioskopski objektiv. Prikazujući dar neponovljivih igrača, praćena epskim zvukom Šehterove muzičke kompozicije, predstava zadire u najdublje emocije. Hofeš Šehter je laureat Nagrade Jovan Ćirilov za 2022. godinu

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.