Martin Skorseze dobitnik je počasnog Zlatnog medveda na ovogodišnjem Berlinalu. Skroseze se smatra jednim od najpoznatijih i najuspešnijih reditelja i producenata svetskog filma. Njegova kolekcija nagrada i odlikovanja je impresivna. Ovog utorka, 20. februara 2024. postaće bogatija za još jedno priznanje: 81-godišnji režiser će na Berlinalu dobiti počasnog Zlatnog medveda za životno delo, prenosi DW.
Skorseze je od 1967. režirao čak 26 igranih filmova, a režirao je i brojne dokumentarce. Njegovo najnovije delo „Ubistva pod cvetnim mesecom“ bavi se sistematskim ubijanjem američkih domorodaca iz plemena Osejdž dvadesetih godina prošlog veka. Počinioci su beli doseljenici, koji su hteli da osvoje komad zemlje bogat naftom.
Film se bazira na istorijskim činjenicama, a nominovan je u deset kategorija za Oskara. Među njima je i nominacija Lili Gledston za najbolju glumicu – čime je ona postala prva pripadnica američke domorodačke populacije koju je Američka filmska akademija nominovala za Oskara u kategoriji za najbolju glavnu žensku ulogu.
I dok je njegov novi film uglavnom naišao na pohvale, mišljenja se razlikuju unutar indigene američke populacije: „Glavni problem je što se takve priče uglavnom pričaju iz perspektive belih kolonizatora“, rekao je Džermi Šarls, reditelj Čiroki porekla za list Njujork tajms.
Ali, to naravno nije prva kritika s kojom se Skorseze tokom svoje višedecenijske karijere susreo. Njegova dela neretko su polarizovala javnost i pre nego što su u filmskoj industriji postali ovako glasni zahtevi za više diverziteta i za ravnopravnost polova.
DW donosi pet kontroverzi koje se najčešće vezuju za Skorsezeov rad.
1. Prigovor oko veličanja nasilja
Već u ranoj fazi njegove karijere Skorseze se profilisao svojim tipičnim temama poput mačizma ili demonstracije moći. Nasilje u „Taksisti“ (Taxi Driver, 1976.) i činjenica da je tada 12-godišnja Džodi Foster igrala ulogu maloletne, devojčice prostitutke, taj film, inače odlikovan Zlatnom palmom, učinilo je spornim delom.
Navodno je „Taksista“ bio jedan od uzroka bolesne opsesije muškarca po imenu Džon Hinkli Junior koji je 1981. pokušao da ubije tadašnjeg američkog predsednika Ronalda Regana. I to zbog toga što je on, kako se tada govorilo, „hteo da impresionira Džodi Foster“.
Neki Skorsezeovi kritičari su mišljenja da bi reditelj trebalo direktnije i jasnije da osudi ponašanje protagonista u njegovim filmovima. Ali, Skorseze takve moralističke stavove smatra „i više nego dosadnim“, kako je to nedavno rekao za magazin GQ.
2. Skorseze i Rimokatolička crkva – komplikovan odnos
Pre nego što je otkrio strast za filmom, Skorseze je želeo da postane sveštenik. On je do danas uvereni katolik koji javno živi svoju veru.
Mnogi njegovi filmovi vrte se upravo oko pitanja vere. Ali, s filmom „Poslednje Hristovo iskušenje“ (The Last Temptation of Christ, 1988.) razljutio je konzervativne katolike.
U filmu naime postoji i scena u kojoj Isus (kojeg glumi Vilem Defo) ima seks s Marijom Magdalenom. Projekciju filma pratili su i protesti. Film je bio zabranjen u raznim zemljama, između ostalog i u Argentini, domovini aktuelnog pape Franje.
U međuvremenu, čini se da su odnosi između Vatikana i reditelja malo „otoplili“. Nakon projekcije njegovog filma „Tišina“ (Silence, 2016.) o progonu jezuitskih hrišćana u Japanu u 17. veku, Skorseze se po prvi put sastao s aktuelnim papom. Početkom ove godine reditelj najavio je da namerava da snimi i novi film o Hristu, koji bi trebalo da se bazira na romanu „Isusov život“.
3. Konflikt s obožavaocima Marvela
U jednom intervjuu za magazin Empajer iz 2019. godine, Skorseze je rekao da Marvelovi filmovi o super-herojima za njega i nisu filmovi. On ih je uporedio sa zabavnim tematskim parkovima, i naveo je da im nedostaje emocionalna i psihološka dubina – dakle baš one stvari koje on povezuje s pravim filmom.
Od reditelja i zvezda iz Marvelovog univerzuma zatraženo je da kažu šta misle o tim Skorsezeovim izjavama, a cela stvar se u međuvremenu razvila u pravu svađu između Skorsezea i ljubitelja blokbastera o super-herojima.
4. Skorsezeovo skupo partnerstvo s Netfliksom
Iako je ranije bio mišljenja da striming-platforme „devalviraju“ film, ipak je počeo da sarađuje s Netfliksom. Reč je o projektu „Irac“ (The Irishman, 2019), njegovom filmu u kojem su glavne uloge igrali Robert de Niro, Al Paćino i Džo Peši.
Skorseze je tada govorio da niko drugi u Holivudu tada nije bio spreman da plati produkciju u kojoj se koristila revolucionarna i skupa „De-Aging“ tehnologija. Budžet je iznosio 250 miliona dolara.
5. Retki ženski likovi
To je jedna od debata koja je Skorsezea pratila tokom čitave karijere, a onda se ponovno zahuktala nakon što se pojavio „Irac“, film koji traje tri i po sata, a u kojem ženski likovi izgovore tek nekoliko rečenica.
Pogled u Skorsezeovu filmografiju ipak otkriva da je on snimio i filmove koje su obeležile jake ženske glavne figure, odnosno da je snimao i nijansirane prikaze žena, recimo u filmovima „Alis više ne stanuje ovde“ (Alice Doesn’t Live Here Anymore, 1974.) i „Doba nevinosti (The Age of Innocence, 1993.), ili u njegovoj aktuelnoj seriji za Netflix o njujorškoj ikoni Fran Lebovic.
Skorseze svoj rad opisuje kao istraživanje čovečanstva, kao nešto što nema baš mnogo veze sa polnom segregacijom, kako je i rekao nedavno u intervjuu za list Gardijan: „Pokušavam da saznam ko smo mi kao ljudska bića, kao organizmi. Od čega su napravljena naša srca.“