Dobra investiciona klima i highend projekti, poput Porto Montenegra, koji je pozicionirao ovaj deo Jadrana kao top nautičku destinaciju, otvorili su širom vrata za ulazak najprestižnijih brendova u Crnu Goru, ali i bogate klijentele u potrazi za trofejnim nekretninama. To je bio razlog da čuvena kuća Sotheby’s kroči na crnogorsko tržište nekretnina i približi ga imućnim kolekcionarima koji ne pitaju za cenu kad je reč o umetninama i nekretninama najviše vrednosti.
Niko Laković, partner i izvršni direktor agencije Montenegro Sotheby’s International Realty, ističe da je ova godina za real estate industriju u Crnoj Gori bila veoma uspešna i najavljuje novi talas investicija i prestižnih brendova.
On je za početak komentarisao podatke Centralne banke Crne Gore, po kojima su od januara do avgusta stranci u nekretnine u Crnoj Gori uložili 153,15 miliona evra. Prednjačili su državljani Rusije (31,46 miliona) i Srbije (23,17 miliona).
„Ljudi iz Srbije ovde se tradicionalno osećaju kao kod kuće, a deli nas svega pola sata leta avionom. Pritom, imamo predivne projekte, kao što su Porto Montenegro, Luštica, Portonovi, Dukljanski vrtovi, gde klijenti imaju komfor kao na zapadu. Uglavnom se traže kvalitetni stanovi u naseljima, čija vrednost ima tendenciju da raste, gde je obezbeđeno održavanje, moguće rentiranje, sa pogledom na more, blizu plaže ili marine. Ima sve više ljudi koji kupuju nekretnine da bi odavde radili, zato što u kući ili stanu pored mora, imaju jedan sasvim drugačiji kvalitet života.“
Koliko je ova godina bila uspešna za real estate industriju u Crnoj Gori i da li se primećuju neki novi trendovi?
Poslovna godina bila je veoma uspešna, a najjači trend koji se primećuje jeste da su ljudi shvatili da stara matrica gradnje običnih, stambenih zgrada, odlazi u istoriju. Ljudi koji kupuju nekretninu na moru očekuju od nje mnogo više, da je u kompleksu sa bazenom, da ima recepciju, domara, da im pruži komfor, da ne moraju da razmišljaju o svojoj nekretnini dok su u matičnoj zemlji. Jedno istraživanje pokazalo je da se za milion dolara u Monaku može kupiti 15 m2, u Londonu 31, a u Beogradu 330, koliko i na crnogorskom primorju.
Kakvi su potencijali Crne Gore u smislu povećanja vrednosti nekretnina?
Imidž zemlje je mnogo važan jer je tržište nekretnina vrlo osetljivo. Neophodno je da imamo političku stabilnost i da hrabro koračamo ka Evropskoj uniji, onda će i cene naših nekretnina rasti. Na cenu utiču i renomirani brendovi koji su prisutni u zemlji, a sad imamo jedan novi talas. Očekujemo dolazak hotelskog brenda Rosewood, koji je jedan od top pet u svetu, počinje da se gradi prvi Marriott hotel u blizini Starog grada u Kotoru.
U Risnu se obnavlja hotel Teuta, tu će biti Mövenpick. Nadam se da će se realizovati i projekat sa Ritz-Carlton brendom koji treba da gradi rizort u Luštici.
Koje biste bisere istakli u ponudi vaše agencije Montenegro Sotheby’s International Realty?
U okviru Porto Montenegra imamo apartman koji je bio u vlasništvu porodice Rotšild, površine 400 kvadrata u jednom nivou, na prvoj liniji do mora. U Ljutoj imamo jednu vilu lepoticu sa osam spavaćih soba, na samom moru, koja ima 35 metara svoje obale i predivan plac od 21 ara. U ponudi nam je i jedna palata iz 17. veka, istorijsko zdanje od 1.300 kvadratnih metara i verovatno jedna od najlepših palata na Mediteranu.
Šta je prednost luksuznog portfolija Crne Gore u odnosu na druge mediteranske zemlje?
Mi smo i dalje vrlo konkurentni sa cenama takvih palata, koje direktno izlaze na more, što nije baš uobičajeno.
Pritom, ko kupi nekretninu u Crnoj Gori ima isti tretman kao crnogorski građanin u smislu vlasništva. Porez na dobit u Crnoj Gori je 9 odsto, što je takođe vrlo konkurentno u odnosu na druge zemlje. Na dva sata leta smo od svih evropskih metropola. Sve to investiranje u nekretnine na crnogorskoj obali čini vrlo privlačnim.