Boeing je u četvrtak rekao federalnim regulatorima kako planira da reši probleme bezbednosti i kvaliteta koji su njegovu proizvodnju aviona mučili poslednjih godina.
Federalna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) je zahtevala od te kompanije da izradi plan preokreta svog rada pošto je tokom leta u januaru s jednog od njenih mlaznih aviona otpala ploča oplate trupa. Krajem februara administrator FAA Majk Vitaker dao je Boingu 90 dana da smisli plan za poboljšanje kvaliteta i smirivanje zabrinutosti te agencije.
„Ovo je vodič za novi način poslovanja Boinga“ – rekao je Vitaker pošto se u četvrtak sastao sa izvršnim direktorom Boeinga Dejvidom Kalhunom i drugim visokim čelnicima te kompanije. Boing je „postavio plan, a sada treba da ga sprovede“.
Niko nije povređen tokom januarskog incidenta na relativno novom Boingu 737 Maks 9 dok je avion leteo iznad Oregona. Istražitelji su utvrdili da su nedostajali zakivci pre no što je ploča otpala što je dodatno narušilo reputaciju Boinga i dovela do građanskih i krivičnih predmeta.
FAA je ograničila Boingovu proizvodnju aviona 737 Maka, njenog aviona koji se najviše prodaje. Vitaker je rekao da zo ogračenje ostaje dok njegova agencija ne bude zadovoljna kako Boing napreduje.
Nedavni problemi Boinga mogli bi da ga izlože krivičnom gonjenju u vezi sa smrtonosnim padovima dva aviona Maks 2018. i 2019. Ministarstvo pravde saopštilo je pre dve nedelje da je Boing prekršio uslove sporazuma iz 2021. koji mu omogućavaju da izbegne krivično gonjenje za prevaru jer je ta kompanija navodno obmanjivala regulatore o sistemu kontrole leta koji je bio povezan s nesrećama.
Uzbunjivači su optužili kompaniju da koristi „prečice“ koje ugrožavaju putnike, što Boing osporava. Ploča koja je otpala otkrila je nedostatke u bezbednosnoj kulturi osoblja tog proizvođača aviona.
Većina nedavnih problema odnosila se na Maks, međutim Boeing i ključni dobavljač Spirit AeroSistems takođe su se borili s nedostacima u proizvodnji većeg aviona, 787 Dreamliner. Boing je pretrpeo neuspehe i u drugim programima, uključujući svoju svemirsku kapsulu Starlajner, leteći vojni tanker za punjenje aviona gorivom u letu i nove predsedničke avione „Air Force One“.
Zvaničnici Boinga su obećali da će povratiti poverenje regulatora i javnosti. Boeing je zaostao za rivalskim evropskim Erbasom, a zastoji u proizvodnji su ugrozili likvidnost kompanije.
Kompanija kaže da smanjuje zadatke montaže koji se ne obavljaju po pravilnom hronološkom redosledu i da će bliže pratiti svog kooperanta „Spirit AeroSistems“.
FAA je poslala više inspektora u fabrike Boinga i „Spirit AeroSistems“-a i postavila više kontrolnih tačaka u lancu proizvodnje, kaže Vitaker. On je priznao da nije sigurno da li bi više inspektora sprečilo otpšadanje nekog panela kakvo se dogodilo, ali je rekao da bi „više očiju povećalo šanse da se otkriju greške“ u proizvodnji.