Podilaženje kompanije Boing avio-kompanijama, osoblju i putnicima u pokušaju da povrati njihovo poverenje u ozloglašeni model „737 Max“ već nailazi na otpor.

Ti pokušaji su podriveni činjenicom da se Boing, nakon dva smrtonosna pada aviona, suočava sa problemom kredibilnosti.

Kada je Boing nedavno poslao jednog od svojih glavnih lobista Džona Molonija u sedište sindikata koji predstavlja stjuardese, on je bio odlučan u svojoj nameri da zadobije njihovo poverenje i podršku. Ipak, dočekala ga je vrlo skeptična publika.

„Sudeći po vašem govoru tela, delujete cinično“, rekao je Moloni za vreme diskusije sa Udruženjem stjuardesa i stjuarda. „Ukoliko ovo objašnjenje nije odgovor na vaša pitanja, vratiću se. Dovešću vam pilota.“

Sara Nelson, koja se nalazi na čelu sindikata, rekla je Moloniju da iako želi da Boing uspe u svojim namerama, nije spremna da osoblju i putnicima savetuje da lete Boingovim avionom.

„Ne znam, nisam sigurna da mogu da vam kažem da smo uvereni da je Boing sve doveo u red“, kazala je ona Moloniju.

Taj sastanak, nabijen tenzijom i opaskama sa obe strane, ilustruje koliko će biti teško za Boing da povrati kredibilnost kod avio-kompanija i putnika.

Izvršni direktor kompanije Denis A. Milenberg takođe je radio na tome da američke avio-kompanije ubedi da je „Max“ spreman za letenje – Southwest Airlines, American Airlines i United Airlines – a sastao se i sa predstavnicima inostranih avio-kompanija sa kojima je razgovarao o novim obukama i planovima za reklamnu kampanju.

Boing je sa svojim snažnim vezama u Vašingtonu i kao jedan od najvećih američkih izvoznika sada u defanzivi. Kompanija se suočava sa višestrukim saveznim istragama o manjkavom dizajnu koji je doprineo padovima aviona, a tu su i mnogobrojne tužbe koje su podnele porodice žrtava.

Čelnici kompanije i članovi odbora zabrinuti su zbog obima štete koja je naneta nekada besprekornoj reputaciji Boinga.

„U potpunosti smo svesni da ćemo morati godinama da radimo na obnavljanju poverenja koje je Boing uživao kao brend“, istakao je Dejvid Kaloun, član upravnog odbora kompanije. „Postoji samo jedna stvar koja se mora uraditi, a to je vraćanje bezbednog aviona u promet“, dodao je Kaloun.

Boing radi punom parom da vrati „Max“ u vazduh otkada je on prizemljen u martu. Kompanija je u aprilu u fabrici u Vašingtonu ugostila stotine zvaničnika iz avio-kompanija i pilota, a takođe je u neprekidnom dijalogu sa regulatorima. Sredinom maja kompanija je saopštila da je razvila softver za koji se nada da će biti odobren.

Na sastanku regulatora iz celog sveta krajem maja u Teksasu, američki regulatori su istakli da žele da obezbede globalni konsenzus da je „Max“ bezbedan pre nego što Boingu daju dozvolu da vrati letelicu u promet. Važno pitanje je, takođe je naglašeno, hoće li piloti biti u obavezi da prođu dodatnu obuku na simulatoru za letenje.

„Odluka da se ’Max’ vrati u komercijalnu upotrebu na kraju je u rukama globalnih regulatora“, naveo je Gordon Džondro, portparol kompanije Boing.

Boing u isto vreme pokušava da uspostavi strategiju za uspešno komuniciranje sa putnicima. Avio-kompanije i Boing saglasni su da izvršni direktor kompanije, Milenberg, možda nije najsrećnije rešenje za lice kampanje. Plan je da umesto toga glavnu ulogu u kampanji igraju piloti.

„Mislimo da će ključnu ulogu u svemu ovome imati upravo piloti. Njihov glas je veoma važan“, rekao je Milenberg.

Čelnici avio-kompanija u SAD zaista žele da se Boingova letelica vrati u pogon, ali su mnogi na ličnom nivou frustrirani postupcima kompanije. Smatraju da Boing nije prikladno odgovorio na reakciju javnosti povodom padova u kojima su stradali putnici i osoblje, te strahuju da bi loš publicitet mogao da stigne i njihove pilote koji će učestvovati u kampanji.

Piloti i sami oklevaju u donošenju odluke hoće li definitivno postati brend ambasadori za Boing koji sa njima nije imao apsolutno nikakav odnos sve do pada aviona u Indoneziji u oktobru.

„Naša reakcija je, okej, to je simpatično, ali nećemo da uskočimo u krevet sa vama“, kaže Majk Trevino, portparol Udruženja pilota avio-kompanije Southwest Airlines. „Želimo da zadržimo nezavisnost i da stvari nazivamo pravim imenom.“

To oklevanje je delom posledica dvosmislenih poruka koje Boing šalje. Uprkos deklarativnom priznanju da prihvataju odgovornost, Milenberg ni u jednom trenutku nije javno priznao da je bilo greške u dizajnu letelice.

Grupe putnika zahtevaju da Boing u potpunosti preuzme odgovornost.

„Da stvarno žele da reše problem, priznali bi da je njihova greška“, kaže Pol Hadson, predsednik jedne neprofitne organizacije koja štiti prava putnika. „Ne možete da kažete: ‘Oh, preuzimamo odgovornost, ali mi nismo uradili ništa pogrešno i neko drugi je kriv.'“

Pri kraju sastanka sa Udruženjem stjuardesa i stjuarda, Moloni je još jednom pokušao da pridobije sagovornike.

„Želimo da možete da svojim članovima kažete da je ovaj avion bezbedan za letenje“, rekao je Moloni. „Šta god bilo potrebno za to.“

© 2019 The New York Times

Tekst iz novog broja Njujork tajmsa na srpskom jeziku, poklon svim čitaocima uz novi broj Nedeljnika koji je na kioscima od četvrtka, 13. juna.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.