Krajem oktobra odjeknula je vest da je jedna od najuspešnijih domaćih kompanija Nelt grupa otvorila fabriku bombona, lizalica i žvaka u Luandi, glavnom gradu Angole. Poslovanje na afričkom tržištu za Nelt nije nepoznanica. Već 12 godina Nelt brani boje srpske privrede na kontinentu bogatom prirodnim resursima, ali izranjavanom brojnim političkim i ekonomskim nestabilnostima. O tome kako Pokret nesvrstanih još uvek živi u sećanju afričkog naroda ali i prilikama da posvećenošću i razumevanjem naše kompanije ostvare dobar poslovni rezultat, za naš list govorio je Boris Mačak, izvršni potpredsednik Nelt Grupe za afrička tržišta.
Nelt posluje u Angoli, Zambiji i Mozambiku. Kako sa ove distance gledate na deceniju poslovanja?
Afričke zemlje su u političkom smislu vrlo mlade. Interna previranja i borbe za vlast uticale su na brzinu njihovog društveno-ekonomskog razvoja, pa se često suočavaju sa izazovima u snabdevanju, infrastrukturi, obrazovanju i zdravstvenim ustanovama. To se naročito oseća kada govorimo o manjku kvalifikovane radne snage koja bi ove ekonomije trebalo da povede u neku prosperitetniju budućnost.
Ipak, i pored svih izazova, perspektiva poslovanja Nelta je vrlo optimistična. U Africi smo prisutni od 2010, zapošljavamo preko 500 ljudi, i bavimo se distribucijom svojih brendova Neoplanta i Fabrike dečije hrane, kao i proizvoda globalno prepoznatih korporacija poput P&G, Mars, Nestle, Colgate, Heineken, SC Johnson, Dr Oetker, Ferrero i drugi.
Reputacija koju su uživale kompanije iz bivše Jugoslavije poslujući na afričkom tržištu otvorila nam je mnoga vrata, ali smo se svojski potrudili da se nametnemo kao pouzdana kompanija i svojim uslugama zadobijemo poverenje partnera. Poslednja investicija u Angoli govori da imamo ozbiljne ciljeve i da su naše ambicije da još dugo ovde poslujemo.
Šta očekujete od novootvorene fabrike konditorskih proizvoda?
Candy Factory je početak naših investicija u proizvodne kapacitete u Africi. U ovoj fabrici, u koju je do sada uloženo preko 20 miliona evra, posao je pronašlo 150 ljudi. Za Angolu i njenu ekonomiju koja se dugo suočavala sa recesijom, ovo je izuzetna vest i zato smo imali snažnu podršku Vlade, ključnih ministarstava, Slobodne ekonomske zone i drugih važnih činilaca tokom realizacije projekta, na čemu im i ovom prilikom zahvaljujemo.
Sa proizvodnim kapacitetom od 6700 tona godišnje, očekuje se da će dnevna proizvodnja brzo premašiti 15 tona bombona, lizalica i žvaka. Želimo da budemo lider u kategoriji na tržištu i formiramo jake domaće brendove koji će biti prepoznatljivi na čitavom kontinentu.
Međutim, razmišljamo već i o širenju postojećih kapaciteta i ulasku u proizvodnju srodnih kategorija. Vrlo smo zainteresovani da pokrenemo proizvodnju i na preostala dva tržišta na kojima poslujemo i već uveliko razmatramo proizvodna portfolija koja bi mogla da naprave dobar rezultat.
Kako kompanija koja posluje na dva kontinenta i zapošljava preko 4500 ljudi vidi dalje poslovanje u 2023. godini?
Uprkos globalnim izazovima koji se odražavaju na ekonomiju i poslovanje i naših kompanija, nastavljamo sa razvojem. U skladu sa aktuelnom strategijom #Accelarate2025 fokusirani smo na digitalizaciju, jačanje infrastrukture, sa posebnim akcentom na ljude i organizaciono zdravlje.
Želimo da osiguramo i podižemo kvalitet i efikasnost usluge, i time zadržimo kontinuitet zadovoljstva postojećih i privlačenje novih partnera u distribuciji i logistici. Naš dugoročni cilj su održiv rast, inovativan pristup izazovima i zadovoljni zaposleni.
Za kraj, imate li favorita iz portfolija Candy factory?
Dopada mi se brend OKO, jer iznenađuje imenom, ukusom, bojama. Koncept je razrađen kroz sjajan brending i TV reklamu, i brzo će postati favorit kupaca. Siguran sam da će i drugi brendovi, kao što je Jakare, preplaviti afrički kontinent.
Tražimo potvrdu da i u kreiranju brendova Nelt ima sposobnost da ponovi uspeh koji imamo na tržištu Zapadnog Balkana, kao što smo uradili prenoseći distributivna iskustva u Afriku. Posvećeni smo tome da naši brendovi budu prepoznati pre svega po kvalitetu i ukusu, ali i jedinstvenom doživljaju koji zaslužuje naklonost potrošača.