Postoji mnogo definicija brenda, ali u svakoj od njih se podrazumeva da brend ima izgrađen svoj identitet, nešto što ga razlikuje od drugih, po čemu je prepoznatljiv u vremenu i prostoru. U 21. veku, pored emocionalne komponente koja je neophodna da bi brend uopšte bio brend, i prepoznatljive vizuelne komponente, brend mora da ima i prepoznatljivu onlajn komponentu – globalno jedinstvenu i nepromenljivu u vremenu.

Brend iz ugla Gugla

Kako je Gugl posvećen tome da u pretragama prikazuje najrelevantnije informacije, a 93% potrošača koristi internet za lokalne pretrage, geotargetiranje (određivanje za koju geografsku lokaciju je neki sadržaj namenjen) bitan je parametar Guglovog algoritma za rangiranje sajtova. Nacionalni domen sam po sebi ima funkciju geotargetiranja, jer je vezan za određenu državu, pa Gugl u lokalnim pretragama favorizuje sajtove na nacionalnim domenima (.rs u Srbiji, .fr u Francuskoj, .de u Nemačkoj…), zbog čega domensku ekstenziju treba birati prema ciljnom tržištu. Stoga su svi najveći svetski brendovi, koji su prisutni u Srbiji, prisutni i na .rs domenu, kao i sam Gugl.

Vidljivost svakog sajta je globalna, bio on na generičkom (npr. .com) ili nacionalnom domenu, ali kad je brendu lokalno poreklo vrlo relevantno na globalnom tržištu (npr. švajcarska čokolada, italijansko vino, češko pivo, srpska šljivovica…), nacionalni domen takvom brendu daje dodatnu dimenziju percepcije „brenda sa poreklom“.

Ne zaboravite adresu svoje e-pošte

Internet domen definiše i adresu e-pošte, još jednu izuzetno bitnu onlajn adresu svakog brenda. Ta adresa može da sadrži naziv brenda Yahoo, brenda Google, vašeg trenutnog internet provajdera, ili – vašeg brenda.

Korišćenje e-pošte na tuđem domenu nosi određene rizike. Šta ako vlasnik tog domena (npr. vaš internet provajder) prestane da postoji? Ili pružalac usluge promeni pravila korišćenja i vi ne možete da nastavite da koristite tu „svoju“ e-poštu. Ili promeni domen na kom svojim korisnicima daje besplatne adrese e-pošte i adrese „vaše“ e-pošte na starom domenu prestanu da postoje (već je zabeležen takav slučaj sa jednim od srpskih internet provajdera). Ni u jednom od navedenih slučajeva vi ne kontrolišete šta se dešava sa vašom imejl adresom i ne možete da sprečite njen nestanak sa interneta. Koliko je brend koji izgubi svoju imejl adresu zaista brend, jedinstven i prepoznatljiv?

U prilog tome da imejl adresa brenda treba da bude na vlastitom domenu govore i rezultati istraživanja agencije Ipsos iz oktobra 2021, koji kažu da 79% onlajn kupaca u Srbiji više veruje firmama sa brendiranim imejlom (imejl adrese koje u sebi sadrže internet domene firmi) nego onim koje komuniciraju sa besplatnih servisa (gmail.com i sl.).

Par saveta za kraj

Čim počnete da razmišljate o nekom poslu, projektu, ideji… registrujte domen. Preteknite onog kome isti naziv domena odgovara za njegov projekat ili ideju. Registrujte domene čak i ako vam nisu odmah potrebni.

Internet domen uvek registrujte na kompaniju, vežite ga za brend, ne za osobu. Ljudi se menjaju, brendovi ostaju.

Kad registrujete domen, zaključajte ga. „Krađom“ domena, hakeri mogu da ugroze i sam brend i njegove korisnike. Ako zaključavate automobil, da ga ne bi ukrali, što ne biste i domen na kome je vaš brend?

Ako domen registrujete za neki kraći projekat ili kampanju, nemojte ga pustiti na tržište čim se kampanja završi, jer „čudan“ sadržaj može da se pojavi na veb-lokaciji koju i internet korisnici i Gugl i dalje vide kao vašu. Produžite mu registraciju za bar još dve godine da ne biste prošli kao Heinz (ukucajte u pretraživač „heinz QR“).

Identitet na vlastitoj adresi

U onlajn svetu brend mora da bude prisutan na svim njemu relevantnim društvenim mrežama, to je nesporno, ali mora biti svestan toga da je na svakoj od njih gost koji to svoje prisustvo može da izgubi u svakom trenutku, voljom vlasnika te mreže. Graditi identitet na tuđoj lokaciji je rizik koji brend sebi ne bi smeo da dozvoli – identitet brend mora da gradi na vlastitoj adresi. Tu adresu definiše internet domen, čini je globalno jedinstvenom i nepromenljivom, i predstavlja tu prepoznatljivu onlajn komponentu identiteta koja brend jednoznačno određuje na internetu.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.