Roditeljima je potrebna sistemska podrška kako bi mogli da podrže svoju decu i podstiču ih da ostvare svoje potencijale. Direktorka Instituta za mentalno zdravlje Srbije i nacionalna koordinatorka Radne grupe za rani razvoj dr Milica Pejović Milovančević navodi da roditelji u Srbiji imaju znanja o fizičkom razvoju dece, dok je manje znanja o socioemocionalnom razvoju i vaspitanju deteta:
„I dalje se kasno počinje sa aktivnostima koje su stimulativne za razvoj dece, kao što su zajednička igra, čitanje sa detetom, razgovor sa detetom i aktivno uključivanje deteta u dnevne rutine“, kaže ona i naglašava da se ranije govorilo o najvećoj važnosti prvih 1000 dana za razvoj deteta, potom prvih pet godina, a da se danas insistira na važnosti prvih osam godina.
Prema njenim rečima – sistemi zdravlja, obrazovanja, socijalne zaštite okupljeni oko Centra za rani razvoj, kao i roditelji imaju isti cilj. Najveći doprinos, ujedno i izazov jesu ljudi i angažovanje dovoljnog broja profesionalaca.
Ljiljana Marolt iz Grupe za poslove predškolskog obrazovanja Ministarstva prosvete kaže da je „u svakoj predškolskoj ustanovi, otkako se od septembra 2022. primenjuje program učenja kroz igru ’Godine uzleta’ ostvaren pomak. Švedska se često navodi kao primer i ona ima stoprocentni obuhvat dece godinu pred školu, a to je uzor i cilj i za Srbiju do 2030. godine“.
Podrška roditeljima je podrška deci
Roditelji na dnevnom nivou brinu o zdravlju, ishrani, bezbednosti, razvoju i obrazovanju dece. „Roditelji dobijaju nedovoljno podrške za nošenje sa roditeljskim stresom. Smatra se da programi koji podržavaju roditelje, jačaju psihološki i emocionalni kapacitet dece i zato smo se usmerili na programe koji jačaju snage roditelja da podrže dete i njegov optimalan razvoj“, kaže Jelena Zajeganović Jakovljević, rukovoditeljka za zdravlje i rani razvoj u UNICEF-u.
U Srbiji je, kao i u svetu, primetno povećanje broja dece sa smetnjama u razvoju. Prema nacionalnim istraživanjima taj broj na godišnjem nivou premašuje i 60.000 dece predškolskog uzrasta. Dokazano je da prepoznate na vreme, razvojne poteškoće mogu biti prevaziđene pre polaska u školu kod čak 70 odsto dece. UNICEF podržava Ministarstvo zdravlja i resorna ministarstva u razvijanju sistema porodično orijentisanih ranih intervencija za decu sa teškoćama i njihove roditelje.
Kašnjenje se nedovoljno rano prepoznaje, kažu roditelji. Objašnjavaju da su često gubili dragoceno vreme tragajući za rešenjima u ustanovama koje su dostupne samo u velikim gradovima. Mreža podrške se širi, trebalo bi da bude u svakom okrugu. Trenutno je zastupljena u 15 od 25 okruga.
Podrška ranom razvoju na lokalu
Da se u podršku ranom razvoju dece i podsticajnom roditeljstvu u Srbiji ulaže, govori podatak da je 29 lokalnih samouprava u usluge koje to omogućavaju uložilo više od pola miliona evra. Grad Bor je u okviru projekta „Podsticajno roditeljstvo kroz igru“ osnovao škole roditeljstva, koje su se, prema rečima Tamare Paunović, većnice za socijalnu zaštitu i rodnu ravnopravnost u Boru, roditeljima pokazale veoma korisnim, naročito u seoskim područjima. „Kada je otvorena škola roditeljstva, bilo je prijavljeno 40 trudnica, sada je uključeno više od 150. To smo ostvarili za samo godinu, a naročito je važno što je sve više očeva koji su uključeni u te programe“, kaže ona.
Imamo znanje, potrebni su ljudi
I u 2024. godini pred sistemom podrške deci i roditeljima je mnogo izazova. Intersektorska povezanost, pre svega, trebalo bi da se učvrsti na nacionalnom nivou.
„Ništa bez profesionalaca, neophodno je da se omogući da što više ljudi koji su dobili adekvatno obrazovanje postane deo usluga koje podržavaju roditelje i decu od ranog detinjstva“, kaže dr Milica Pejović Milovančević.
Opominje podatak da na 25.000 dece i mladih u Srbiji postoji samo jedan stručnjak koji se bavi mentalnim zdravljem. Stručnjaci kažu da je velika potreba za kadrom i očekuju da država to prepozna i omogući u 2024. godini.