Tržni centri stalno „niču“ u gradovima, posebno u Beogradu. Da li zaista postoji tolika potreba i kako to utiče na „stare“ tržne centre?
Čini nam se da je veliki broj tržnih centara nikao praktično preko noći. Od 2007. kada je otvoren Delta City, pa 2009. kada je otvoren Ušće SC i 2013. kada je Stadion Shopping centar postao deo Beograda, čini se da nije prošlo tako mnogo. Ipak, sada imamo mnogo novootvorenih i projekata u izgradnji. Možemo grubo reći da će se broj kvadrata do 2021. gotovo utrostručiti u odnosu na situaciju iz 2013. ili udvostručiti u odnosu na 2018. Da li postoji potreba investitora da ulažu u nove projekte? Svakako da postoji, jer novac mora da bude ulagan dalje u proces razvoja i oplodnje. Gde je tome kraj, dokle će se graditi? Na to pitanje odgovor će dati pre svega potrošači. Kada se predimenzionira broj tržnih centara, a broj i prosečna kupovna moć potrošača ostane približno ista, dolazi do vidljivih efekata saturacije. To jeste i jedan od elemenata koji utiču na dužinu životnog ciklusa tržnog centra.
Da uprostim stvari, otvaranjem novih centara, stari će morati da postanu inovativniji u trci za brojem potrošača i očuvanjem profitabilnosti. Najbolji će ostati, a neki će u toj trci jednostavno morati da se drastično promene. Promene u tom segmentu, povećanje kvadrata, bezuslovno donose benefite potrošačima i podstiču inovativne taktike u menadžmentima tržnih centara koji prepoznaju potrebu.
Kako se vi nosite sa tom novom pojavom? Hoće li se koncept Stadiona menjati u narednom periodu, ima li potrebe za tim, i kakvi su vam planovi?
Mi u Stadion SC pratimo i analiziramo sve šta se događa oko nas. Na osnovu analiza donosimo kratkoročne i dugoročne planove gde primenjujemo ponekada i inovativne taktike. Smatram da se već sada vidi da Stadion SC osim neobičnog koncepta gde u jednoj zgradi imate i moderan šoping centar i fudbalski teren, ima i značajnu posećenost s obzirom na lokaciju. Stadion SC je u 2018. većinom godine bio drugi, a ostatkom godine treći po posećenosti centar u Srbiji. To je rezultat rada i posvećenosti detaljima, nikako nije slučajnost.
Već sada smo pripremili sadržaje sa kojima nam niko nije ravan jer imamo u sklopu tržnog centra hipermarket, sve pristupačne brendove mode, radnje s tehničkom robom, nameštajem, teretanu, a svakako da jedini imamo potpuno opremljen medicinski zavod Stadion Medica gde se vrše lekarski pregledi i usluge laboratorije, sale za proslave sa najlepšim panoramskim pogledom, zone za decu, Game Pub zonu za stariju decu i gaming, centar za virtuelnu i augmentativnu realnost. Dakle, ne postoji nijedan tržni centar u Srbiji gde na jednom mestu možete da kupite baš sve šta vam treba od hrane do mode, da se lečite, da trenirate, da se venčate i da uživo pogledate najbolju fudbalsku utakmicu.
Shvatili smo da je budućnost tržnog centra zabava. Ljudima je potrebno i mesto gde se mogu relaksirati i osetiti nešto novo. U tom smislu inovacija i praćenja pre svega svetskih trendova kretaćemo se i u budućnosti.
Jesu li tržni centri postali važan deo porodičnog izlaska u grad, posebno tokom vikenda, kada su prepuni? Imate li objašnjenje zbog čega je to tako?
Tržni centri su svakako postali destinacija gde jedna porodica može planirati izlazak. Međutim, lokacija i sadržaji određuju da li neki tržni centar jeste to u većoj ili u manjoj meri. Naša vizija je da se posvećujemo celoj porodici i njihovim članovima. Mi u Stadion SC smo posvećeni porodičnim vrednostima, jer porodicu smatramo osnovnom ćelijom zdravog društva, a to je društvo u kome želimo da poslujemo. Osim sadržaja, i bezbednost u našem centru je na najvećem nivou. Razlog je to što imamo angažovanu firmu koja se razvija isključivo sa nama primenjujući sadejstvo u upravljanju. Mi stvari ne prepuštamo slučaju. Stadion SC će uvek biti sigurna luka za svaku porodicu.
Koje su realne potrebe našeg tržišta i uopšte kupaca?
Potrebe kupaca su drugačije od onog što se trenutno na tržištu plasira. Prošetajte po drugim tržnim centrima, i ne želeći da kvarim sliku, želim da skrenem pažnju na to da imamo praktično poplavu istih monobrend radnji u svakom tržnom centru, gde je kupac primoran da isti artikal gleda u više radnji: i u mono- i u multibrend radnjama. Ovo je posebno naglašeno u sportskom segmentu. Time tržni centar nije dodao sebi na vrednosti u očima potrošača. Verujemo da je različitost kategorija i brendova, osnov i kamen temeljac uspešnosti tržnog centra ma gde on bio. Naš centar se ne nalazi ni na najprometnijem, a ni na najatraktivnijem mestu u Beogradu, a uspeli smo da se visoko popnemo u mislima potrošača. Mi u Stadion SC razmišljamo na domaćinski način i zato se posetioci osećaju kao da su kod kuće.