Kafa je i lični i kolektivni ritual – važna nam je i ona koju pijemo sami (sa sobom) i ona koju pijemo sa drugima. Pamtimo ljude koji su nas ugostili dobrom kafom, vraćamo se u restorane ili kafe barove u kojima služe dobru kafu.

I kad je kafa biznis – sve ovo je važno. Hoteli, restorani, kafe barovi biraju da služe kafu koja ostavlja dobar utisak na goste, zbog koje se vraćaju. Julius Meinl, čuvena bečka kafa, sa tradicijom dužom od vek i po – sigurno je ta kafa.

O kafi, kao ritualu, navici i kulturi jedne zemlje, kao biznisu, kao specifičnom procesu proizvodnje, razgovaramo sa Kristinom Meinl (Christina Meinl), predstavnicom pete generacije porodice Juliusa Meinla, osnivača ove kompanije, i direktorkom Julius Meinl Austrija. Ovih dana je u poseti Beogradu jer Julius Meinl Srbija otvara svoj Trening centar u kom će organizovati specijalne obuke za bariste i predstavlja nove poslovne planove.

Najpre, kakvi su vam utisci o Beogradu? Gde ste kod nas pili kafu?

Utisak mi je da sam u poseti jednom dinamičnom, brzom, živom gradu, čiji stanovnici i turisti vode intenzivan društveni život. I to mi se dopada! Pila sam kafu u našem novom Trening centru i našim novim prostorijama u Beogradu, naravno, i u jednom lepom restoranu na vašoj Kalemegdanskoj tvrđavi.

Predstavljate i vodite fascinantno dug porodični biznis, započet još krajem XIX veka. Kako se opstaje u poslu?

Tako što se prate promene i prilagođava. Samo oni koji su se menjali zajedno sa društvom uspevali su da traju. I sada je svetska biznis scena, kao i celo društvo, na raskrsnici jer tehnološka industrija donosi velike promene i neizvesnost. Treba slušati i pratiti, posebno pratiti svoje kupce, promene njihovih navika i potreba.

Da li se u industriji kafe oseća kriza?

Julius Meinl postoji duže od 160 godina i prebrodili smo brojne krize za to vreme. I ranije je bilo ratova, naftnih kriza, problema u snabdevanju, pandemija… I jeste tačno da su sadašnji izazovi veliki ali je i naše iskustvo veliko. Fokusiramo se na ono što je naša snaga: premium kvalitet i izvrsna usluga. To je ono što naši kupci očekuju kad čuju Julius Meinl. I to je ono što nas čini uspešnim.

Julius Meinl je u Srbiji prisutan već desetak godina. Kako ocenjujete ovo tržište?

Kao tržište u usponu, definitivno. Za nas su važni ne samo kvantitativni već i kvalitativni podaci, dakle važno je i koliko tržište vrednuje kvalitet kafe. Kao zemlja u relativnom ekonomskom usponu, izložena brojnim kulturnim uticajima, kao turistička destinacija zanimljiva i gostima sa svih strana sveta, Srbija je tržište koje je spremno za inovacije a gosti imaju sve istančaniji ukus. HoReCa sektor u Srbiji sve to uspešno prati i to je jedan od mojih najjačih utisaka. Sigurna sam da smo i mi doprineli ovim dobrim promenama i vrlo sam ponosna na to.

Prepoznatljive crvene i bele šoljice, i vaš čuveni logo, viđamo u mnogim kafeima, restoranima u hotelima i kod nas i u regionu?

Tako je, u Srbiji imamo oko 25 odsto u HoReCa sektoru, u regionu čak i više. Za nas je važan ceo utisak, i to da vam se dopada šoljica iz koje pijete, u čiji dizajn smo mnogo uložili, i to da uživate u tome kako ste posluženi. Sve je to deo doživljaja. Beč je poznat po svojoj „kulturi bečkih kafea“, to je poseban koncept uživanja u kafi koji je naše nematerijalno kulturno nasleđe, koje se nalazi čak i na UNESCO listi. Vrlo smo ponosni i na to što iskreno radimo na održivim rešenjima. Našu kafu koja se može poneti pijete iz ambalaže koja je 100 odsto biorazgradiva. Poklopci su napravljeni od šećerne trske a dobićete drveni štapić za mešanje. Naše kapsule za kafu mogu da se kompostiraju u kućnim uslovima.

Najavljujete i nova ulaganja na našem tržištu.

Ove jeseni otvaramo Trening centar namenjen baristima koji već rade taj posao kao i onima koji tek kreću da prave karijeru. Trening centar će raditi obuke prema standardima Specialty Coffee Association, najznačajnije profesionalne organizacije u našoj industriji. Polaznici će dobiti stručno znanje i veštine koje su u potpunosti u skladu sa svetskim kriterijumima i sertifikate priznate svuda na planeti. Julius Meinl Trening centar će da definiše nove trendove u pripremi i služenju kafe i ovde i u regionu i mislim da svi koji žele ozbiljno da se bave ovim poslom treba da svom osoblju omoguće ovakvu obuku.

Osim toga, selimo se u novi, veći prostor, sa većim skladišnim kapacitetima, bićemo brži u distribuciji i servisiranju, imaćemo nove ukuse kafa i čajeva u ponudi.

Bili ste predsednica Specialty Coffee Asocijacije 2020. godine, ta pozicija je velika čast u industriji kafe?

Velika mi je čast bila da budem predsednica Specialty Coffee asocijacije. Moj cilj, i mislim da sam u tome uspela, bio je da se što više posvetimo konceptu održivosti u ovoj grani industrije, kao i da se podigne raznovrsnost u organizaciju, na svim nivoima i na različite načine. Raznovrsnost uvek obogaćuje.

Bili ste nedavno u Ugandi, među uzgajivačima kafe. Julius Meinl ima poseban odnos prema ovim lokalnim zajednicama?

To su ljudi od kojih počinje proces proizvodnje kafe. Kad vi i ja ovde u Beogradu, ili u Beču, pijemo dobru kafu u nekom kafe baru, na taj naš doživljaj prevashodno su uticali ljudi koji kafu gaje i rade početni proces obrade. Mi imamo poseban program za porodice uzgajivača u Kolumbiji i u Ugandi, zove se „Generation program“ i kroz njega pomažemo njihove poslove, ulažemo u opremu i tehničke uslove, organizujemo treninge za njih i njihove naslednike, kako bi ovi poslovi opstali.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.