Na konferenciji Consumer Rules Summit koja je u organizaciji EBRD održana u Beogradu, više od 150 predstavnika kompanija koje posluju u oblastima agrobiznisa, maloprodaje, robe široke potrošnje (FMCG) i distribucije iz EU, Jugoistočne Evrope, Bliskog istoka, Afrike i Turske, zaključili su da je intenzivna saradnja svih aktera duž lanca vrednosti neophodna da bi sektor uspešno odgovorio izazovima budućnosti.
Na panelu „Let’s Talk About Retail/Distribution“ na kojem su učestvovali predstavnici trgovinskih lanaca Mercator, Voli, Bingo, Mercata, ocenjeno je da je saradnja lokalnih i regionalnih proizvođača u oblasti prehrambene industrije ključna za dugoročno uspešno poslovanje u ovoj oblasti.
Razvoj prehrambene industrije u Srbiji nije u proizvodnji sirovina, već u kreiranju autentičnih srpskih brendova, koji mogu da budu konkurentni na tržištu Srbije i regiona, kaže predsednik UO Mercator Grupe, Tomislav Čizmić.
„Trgovinski lanci su važni u razvoju prehrambene industrije i stvaranju brendova, jer mogu da obezbede lanac snabdevanja velikog broja prodavnica širom zemlje i regiona“, pojasnio je on govoreći o značaju podrške trgovinskih lanaca u razvoju prehrambene industrije u Srbiji na panelu, u okviru ove konferencije.
Čizmić je objasnio da lanac snabdevanja i regionalna maloprodajna mreža, kakvu ima Mercator, proizvođačima daje mogućnost da dobrim plasmanom robe budu dostupniji potrošačima, da bolje prodaju svoju robu i da na taj način povećaju i proizvodnju. Upravo Mercator je, podsetio je, pre pet godina, zajedno sa nekoliko proizvođača, kreirao brend „Ukusi moga kraja“, a da danas u asortimanu tog brenda Mercator ima gotovo 200 artikala, koje proizvode 26 proizvođača iz cele Srbije. U prilog ovoj saradnji, Mercator u oktobru kreće sa izvozom proizvoda iz serije „Ukusa moga kraja“, konkretno asortimana zimnice, na tržište Evropske unije, odnosno u Sloveniju.
„‘Ukusi moga kraja’ je za samo pet godina napravio veliki uspeh na domaćem tržištu i postao brend koji je krenuo u izvoz u Sloveniju, 26 proizvođača, sa svojih 200 proizvoda, ima sjajnu perspektivu i van granica Srbije“, kaže Čizmić.
Predsednik UO Mercator Grupe je izneo podatak da u Srbiji čak 70 odsto asortimana potiče od domaćih dobavljača. „Jednostavno rečeno, trgovac je ključna podrška razvoju domaćih brendova. Siguran sam da će onaj trgovac koji bude najbolji partner lokalnim dobavljačima, biti i najuspešniji“, kaže Čizmić.
U Srbiji je razvoj prehrambene industrije jedan od ključnih stubova ekonomije u kojem leži velika šansa. „Domaći proizvođači su stub razvoja svake ekonomije“, ističe. „Kupac želi kvalitetno, sveže i domaće. Naš odgovor na to je da na policama IDEA, Roda i Merkator prodavnica imamo više od 25.000 proizvoda ‘Made in Serbia'“, napominje Čizmić.
On je naveo i da je u osnovi strategije te kompanije saradnja sa lokalnim i regionalnim dobavljačima i da veruju da trgovac koji najbolje sprovodi tu strategiju može biti dugoročno uspešan.
„Verujemo da će dugoročno uspešan trgovac biti onaj koji će uspešno lokalizovati svoju ponudu. Ključ je da se na pravi način postavi saradnja domaćih i regionalnih dobavljača, od najmanjih kojima pomažemo da se razvijaju, tako i većih jer tako dugoročno možemo napraviti pomak“, rekao je Čizmić.
Savremeni potrošač je sve zahtevniji, u čemu se razlikuje kupac danas u odnosu na onoga od pre 20 godina. Kako Mercator odgovara na zahteve kupca?
„Kupac se mnogo promenio. Život je danas brži, sve je manje vremena za odlazak u velike kupovine, i zato je važno imati široku maloprodajnu mrežu, biti dostupan. Mi sledimo promene potrošača kroz segmentiranje kupaca i prilagođavanje prodavnica njihovim navikama i potrebama. Tako smo napravili veoma uspešne komšijske radnje poput IDEA Dorćol i IDEA London, a za specifične potrebe ljubitelja organske i zdrave hrane otvorili smo i tri IDEA Organic prodavnice u Beogradu.“
Merkator je najbolji lokalni trgovac na svakom svom tržištu, kaže Čizmić: „Sa svojih 340 prodavnica, Mercator je u Srbiji prepoznat kao jedina nacionalno rasprostranjena platforma za plasman domaćih proizvoda. Srbija je za nas veoma važna i ima veliki potencijal.“
Uvođenjem nove poslovne strategije Mercator je u poslednje dve godine povećao profitabilnost za 73 odsto, rekao je Čizmić. „Sa tako uspešnim poslovanjem, restrukturiranjem logističkih kapaciteta i komercijalnim modelom, sa fokusom na lokalno, potpuno smo spremni da aktivno učestvujemo u promenama na tržištu.“