U okviru konferencije „ESG, a way of life and doing business“ u organizaciji Konfindustrije Srbije održali ste masterklas na temu „INOVACIJE ZA ODRŽIVU MODU: Cirkularni poslovni modeli, disruptivne tehnologije, odgovornost proizvođača“. Poznato je da je modna industrija drugi najveći zagađivač u svetu, odmah posle naftne industrije. Šta je bilo u fokusu i koji su to modeli koji treba da se primene kako bi se doprinelo smanjenju otpada i zagađenja?
ESG i jeste negde naš način života koji artikulišemo već kroz svrhu postojanja kompanija, a kreativno rešavanje velikih SDG izazova nas inspiriše na rast i korporativno inoviranje. Na poziv Konfindustrije sam bila keynote govornik na ESG konferenciji, a koncipirala sam i jedan masterclass za domaće tekstilne proizvođače, tokom kog smo porazgovarali o usklađivanju njihovog poslovanja sa EPR (prevedeno: produžena odgovornost proizvođača) ambijentalnom politikom. EPR stavlja signifikantnu odgovornost na proizvođače da na kraju životnog veka proizvod stavljen na tržište jedne zemlje strukturisano i sakupe, zatim tretiraju i recikliraju. Idealno bi, zatim, recikliran materijal trebalo vratiti u proizvodne procese u skladu sa principima održivog dizajna kako bi i sutra, nov proizvod mogao biti recikliran sa još većom lakoćom, a materijali ponovo upotrebljeni.
Kao član Upravnog odbora mreže UN Global Compact za Italiju, najveće svetske mreže za korporativnu održivost, imam čast da budem i ambasador promocije ovakvih vrednosti.
Koji su neki od pozitivnih primera kompanija ili projekata koji se danas ističu u oblasti održive mode?
Cirkularna vizija nas je pokrenula da pre nekoliko godina konstituišemo preduzeće Rubber Conversion sa patentiranom tehnologijom za devulkanizaciju gume. U to vreme, Innovando se pozicionirao već kao 2. plejer na tržištu za sakupljanje i reciklažu pneumatika na kraju životnog veka, tako da je protok velikih količina ovog materijala bio polazna tačka za koncipiranje poslovnog entiteta. Guma je takođe bila na CRM listi EU Komisije kao jedan od materijala koji se smatra strateškim za brojne sektore, vrlo težak za reciklažu bez kompromitovanja kvaliteta, i uz sve to u nestajanju sa planete. Da bi alarmirala sektor, EU Komisija je otpočela i proces definisanja minimalnog recikliranog sadržaja koji će se morati insertovati u nove proizvode. Posledično, javili su nam iz SCARPA brenda da im pomognemo u realizaciji jednog projekta – Life Re-Shoes kroz koji im pomažemo da proizvedu nov model obuće visokog kvaliteta od potpuno recikliranog materijala i da uvedu kružni, cirkularni standard u svoje lance snabdevanja. Rubber Conversion ovo radi i sa grupom Nike, Converse, kao i za raznim luksuznim brendovima obuće, sa automotive sektorom – Stellantis recimo, ili proizvođačima pneumatika poput Bridgestona.
Vi ste direktorka održivog razvoja u dva inovativna preduzeća u Italiji (Innovando i Rubber Conversion), kako ESG principi doprinose konkurentnosti i dugoročnoj održivosti?
Rešavanje svih ovih izazova strahovito je kompleksno i prilično dugotrajno. Ne predstavlja ovo izazov samo za manje, veliki sistemi imaju takođe problem da odgovore na ovakve EPR i druge zahteve, upravo zbog složenosti koja prevazilazi obim njihovih kompetencija, pa uostalom i suštine njihovog poslovanja. Zbog toga serija ovih aktivnosti biva poverena kompaniji Innovando koja je iznedrila konzorcijume kao što su ReTyre – za proizvođače pneumatika, Rematrix – za tekstilni sektor, EcoMattress za dušeke na kraju životnog veka, Refiber – za barke i brodove. U okviru svakog od njih imamo niz tehnoloških inovacija za reciklažu i obnovu materijala, a osim fizičkog posedujemo i digitalni servis jer imamo i interno razvijen softver za praćenje u realnom vremenu sve dokumentacije, fizičkih proizvoda na kraju životnog veka, kao i materijala sve do njihovog povratka u proizvodne procese. LCA okvir nam služi da pratimo i emisije svih procesa u realnom vremenu, od sakupljanja i transporta, preko skladištenja i tretmana, do reciklaže i obnove različitih materijala. Ceo ovaj sistem merljivo doprinosi konkurentnosti, porastu reputacije brenda i dugoročnoj, održivoj strategiji, to pokazuju longitudinalne studije prestižnih univerziteta, ali i brendovi poput Patagonije koji treba celom modnom sektoru da služe kao inspiracija.
Danas je pitanje upotrebe veštačke inteligencije jedna od glavnih tema u svetu. Kao neko ko ima dvostruki doktorat iz oblasti informatike, da li upotreba i primena veštačke inteligencije na oblast održivog razvoja može da doprinese na neki način i kako?
Zanima me automatizacija sistema sortinga. Zamislila sam jedan veliki cirkularni hab sa brojnim inovativnim tehnologijama za obnovu materijala, ali i sa moćnim AI-powered sistemom za brzu identifikaciju vrsta materijala, boja, kvaliteta, ili čak separaciju po brendovima.
Želja za pobedom i ostvarenjem velikog uticaja, ovog puta – na svetskom nivou.