Bilo je četiri sata ujutru u porodičnoj kući porodice Jadav u Varanasiju, gradu u Indiji koja je ponovo za premijera izabrala Narendru Modija. Vidžaj Jadav (30) seče zemičke napola i jednu po jednu zagreva na plotni.
Jadav je zagriženi Modijev pristalica, a preuzeo je na sebe zadatak da pripremi hranu za stotinak ljudi koji dežuraju na glasačkim mestima na kojima će, kako će se kasnije ispostaviti, Modi i njegova Indijska narodna partija – zagovornici hindu nacionalizma u zemlji u kojoj je 15 odsto stanovništva muslimanske vere – odneti još jednu ubedljivu pobedu.
Modi je pre pet godina ozvaničio svoju dugogodišnju ambiciju da vodi Indiju, a za svoju izbornu jedinicu odabrao je upravo Varanasi, grad hramova i bogova na obalama reke Gang. Modi je 23. maja ponovo izabran za premijera sa pola miliona glasova razlike.
Modi se probio u hindu nacionalističkom krilu svoje partije postavši ministar koji je najduže služio kao šef Guadžarata, jedne od najvećih indijskih država. Poznat je po pitkoj mešavini politike koja se fokusira na razvoj i promovisanja hindu nacionalističke ideologije.
Modi je svoju odluku da se kandiduje iz Varanasija okarakterisao kao verski poziv; isprepletao je svoje ime sa svetim mestom.
„Ne osećam ni da me je iko poslao, niti da sam došao sam. Maa Ganga me je pozvala“, rekao je Modi, aludirajući na reku kao Majku Gang.
Ta mešavina šovinizma i razvoja donela mu je čvrstu bazu hindu glasova na nacionalnoj ravni zbog koje on izgleda nedodirljivo čak i kada je njegova stranka u nevolji.
„On čak ne pruža ljubav ni sopstvenoj porodici, jer onda bi bio isti kao i svi drugi političari“, kaže Jadav. „Ovako treba da bude, da ostavi za sobom sve zbog svoje zemlje.“
Modijev kult ličnosti toliko je ojačao da su njegove pristalice podigle hram u njegovo ime u kojem se nalazi i statua premijera. Kampanja za skupljanje novca za izgradnju drugog hrama je u toku.
Mešavina razvoja i hindu nacionalizma u Varanasiju ipak neretko izaziva sukobe, a tenzije ponekad eskaliraju.
Projekat koji je možda izazvao najdublje podele među neistomišljenicima je izgradnja puta od poznatog hrama Kaši Višvanat do reke Gang. Stotine porodica je iseljeno iz oblasti u kojoj se put gradi, njihove kuće su srušene, a to je jednako razljutilo i hinduiste i muslimane.
„Ljudi ovde dolaze iz čitavog sveta u potrazi za spasenjem, a mi smo primorani da napustimo svoje kuće“, kaže Daja Šankar Srivastava koja drži prodavnicu odeće u jednoj od malobrojnih preostalih zgrada. Hinduistički lideri žalili su se da je veliki broj malih hramova uništen kako bi se realizovao Modijev projekat. Muslimanske vođe imaju drugu brigu: hram Višvanat deli zid sa lokalnom džamijom koja trpi zbog proširenja hrama.
Svami Avimuktešvaranand, direktor hinduističke škole u Varanasiju, uporedio je navodno uništene hramove kako bi se sagradio put sa uništavanjem hinduističkih ikona kojem su bili skloni muslimanski vladari. Na pitanje zašto bi Modi, hindus, uništio hramove, svami se iznervirao.
„Prestanite“, viknuo je pred svojim pristalicama u smartfon koji je uživo prenosio njegove reči. „Da li hindus uništava hramove? Da li hindus uništava ikone? On nije hindus. Ne može da bude.“
Generalni sekretar udruženja lokalnih džamija, S. M. Jasin, ističe da je zadiranje u džamije i druge verske građevine tokom proteklih pet godina nekoliko puta zamalo dovelo do krvoprolića.
Jasin objašnjava da su hinduisti i muslimani dugo živeli u miru u Varanasiju, ali da je Modijeva vlada unela razdor u zajednicu.
Za Jadava, mladog i odanog pristalicu, Modijeve najbolje osobine su njegova posvećenost i lakoća sa kojom se povezuje sa ljudima. Njemu se takođe dopada Modijevo otvoreno prihvatanje hindutve, hindu nacionalizma.
„Pre Modija je hindutva ovde bila mrtva“, ističe Jadav.
© 2019 The New York Times
Tekst iz novog broja Njujork tajmsa na srpskom jeziku, poklon svim čitaocima uz novi broj Nedeljnika koji je na kioscima od četvrtka, 13. juna.