U nedelju, 23. aprila, održan je 36. Beogradski maraton, i svi smo uživali u
prizorima sunčanog Beograda i nasmejanih ljudi, što učesnika, što publike koja je
zdušno bodrila maratonce. Ali, i subota je takođe bila važan dan i to za ekologiju s
obzirom da je tada obeležen Dan planete Zemlje, koji mnogi nazivaju najvećom
ekološkom kampanjom na svetu čiji je cilj podizanje svesti o zaštiti životne sredine
i očuvanje planete. To je bila prilika da se važne teme pokrenu u javnosti –
klimatski otisak, korišćenje obnovljivih izvora energije, štednja prirodnih resursa i
mnoge druge.
Upravo su ova pitanja, sjedinjena u jedan termin, održivost, ono što kompanija
IKEA ističe kao ključni faktor u poslovanju savremenih kompanija.
„Održivost za nas predstavlja suštinu naše poslovne filozofije. To je nešto što
prožima sve segmente našeg poslovanja u odnosu prema kupcima, zaposlenima, ali
i široj zajednici“, ističe Staša Stojkov Rošić, liderka održivosti u kompaniji IKEA
Srbija.
Da je to tako, imali smo prilike da se uverimo prilikom posete robnoj kući IKEA u
Beogradu. Sprovodeći principe o kojima priča u delo, IKEA Srbija, prikuplja struju
pomoću solarnih panela, greje se i hladi uz pomoć toplotnih pumpi i ne koristi
fosilna goriva, reciklira sve što se reciklirati može, kompostira hranu, koristi
kišnicu za zalivanje i ispiranje toaleta i ono što je veoma važno – ohrabruje i
edukuje zaposlene i kupce o načinima na koji lično mogu doprineti odgovornom
ponašanju prema planeti. IKEA veruje da je održivi način življenja dobar način, i
da je to ono što umnogome čini svakodnevicu mnogih ljudi boljom i lakšom.
Druga šansa za staru ljubav
Deo priče o održivoj svakodnevici je i kampanja koju je IKEA pokrenula povodom
Dana planete Zemlje, „Druga šansa za staru ljubav“, sa idejom da skrene pažnju
mnogih na značaj održivih i cirkularnih rešenja u oblasti uređenja doma. U fokusu
ove kampanje je usluga Druga šansa koja podrazumeva otkup i prodaju korišćenog
IKEA nameštaja obezbeđujući mu drugu priliku da pronađe novi dom. Novi dom
ovaj nameštaj može pronaći u okviru Cirkularnog kutka u robnoj kući IKEA gde se
kupcima nudi po povoljnijim cenama.
Važno je istaći da se nameštaj otkupljuje bez obira na njegovo stanje, jer posle
otkupa odlazi na odeljenje za prevenciju otpada gde se, ukoliko je potrebno, vrši
popravka, a ukoliko određeni predmeti ne mogu da se poprave, ispituju se delovi proizvoda koji mogu biti sačuvani kao rezervni delovi i ponuđeni kupcima besplatno.
Cilj je da se izvuče što više od svakog proizvoda i da se on „spasi“ jer maksimalno
produžavanje života proizvodima i što duže odlaganje trenutka kada će određeni
proizvod završiti na deponiji je zapravo ono što želi kompanija da postigne. Čak 87
odsto proizvoda koji dospeju u odeljenje za prevenciju otpada biva spašeno.
Kupci tokom cele godine mogu da prodaju IKEA nameštaj i da dobiju procenjenu
vrednost nazad i za to im ne treba račun. Te stvari se dalje prodaju u cirkularnom
kutku po istoj ceni po kojoj su otkupljene. U okviru kampanje “Druga šansa za
staru ljubav” članovi IKEA Family programa u periodu do 30. aprila imaju priliku
da dobiju i dvostruko veću cenu od procenjene. Potrebno je samo pre donošenja
nameštaja proveriti na sajtu da li su konkretni komadi na spisku proizvoda koji
mogu biti otkupljeni i uraditi preliminarnu procenu vrednosti.
Strategija održivosti
Usluga Druga šansa je deo šireg plana, odnosno strategije održivosti koju
kompanija IKEA implementira. Pomenuli smo solarne panele, toplotne pumpe,
reciklažu… ali, šta to konkrento podrazumeva?
Solarni paneli
Na krovu robne kuće nalazi se 2.000 solarnih panela, koji prikupljaju energiju,
proizvodeći približno 300 KW struje, što je oko 15% ukupnih potreba robne kuće.
Imajući u vidu da IKEA Srbija ima strategiju da do 2030. godine transformiše
svaki aspekt svog poslovanja kako bi postala potpuno cirkularna kompanija, kao i
da postoji još prostora na krovu za solarne panele, razumljivo je da postoje planovi
za povećanje količine energije čiji je izvor Sunce.
Grejanje i hlađenje uz pomoć toplotnih pumpi
IKEA koristi 4 toplotne pumpe koje crpe vodu iz bunara koji se nalaze oko robne
kuće. Ove pumpe se napajaju strujom i poboljšavaju energetsku efikasnost time što
se za jednu utrošenu jedinicu energije zauzvrat dobije oko 3 jedinice.
Zahvaljujući ovome, kao i svim ostalim rešenjima kojima je poslovanje
unapređeno i postalo održivije, IKEA Srbija je u najboljih 5 po energetskoj
efikasnosti od svih IKEA robnih kuća u svetu.
Reciklaža
Vodeći se motom „Gde neko vidi otpad, mi vidimo novi proizvod“, IKEA reciklira
sve. Metal, plastiku, elektronski otpad, drvo, staklo… Pravi je kuriozitet informacija da plastičnih flaša mogu nastati njihove TASJON papuče, od starih farmerki presvlake za KLIPPAN sofu, a od kartona KVARNVIK kutija.
„Otpad je za nas resurs i mi svim resursima pristupamo na veoma odgovoran
način. To prepoznaju i naše kolege i mnogi od njih svoj otpad donose na posao jer
su upoznati sa našim procesom recikliranja i znaju gde njihov otpad zapravo
završava“, ističe Staša Stojkov Rošić, liderka za održivost u kompaniji IKEA
Srbija.
Mesto gde se tačno može videti kako se kompanija ophodi prema otpadu nosi
naziv Reciklažno dvorište. Uz pomoć 25 reciklažnih stanica, IKEA Srbija može da
reciklira svog 85 odsto otpada, dok je nacionalni prosek 10%. Postoje
predodređena mesta za reciklažu svih materijala uključujući karton, električni i
elektronski otpad, različite vrste plastike, keramike, i stakla.
IKEA restoran
Omiljena stanica mnogih je upravo restoran koji se nalazi u robnoj kući.
Zahvaljujući sveobuhvatnom pristupu koji kompanija ima, IKEA kompostira 100
odsto svog organskog otpada koji se zahvaljujući saradnji sa pouzdanim
partnerima, industrijski prerađuje u bilizini Novog Sada, dok se ulja se šalju u
vojvođanske kompanije koje od toga prave biodizel i biogoriva. Ovo je praksa koja
traje od samog osnivanja robne kuće i ništa od hrane ne ide na otpad.
Sam IKEA restoran ima deo za sortiranje hrane, koji ohrabruje posetioce da sami,
posle uživanja u svom omiljenom jelu, sortiraju ostatke hrane.
Suština poslovanja kompanije IKEA je u balansiranju ekonomskog rasta i
pozitivnog društvenog uticaja na ljude i planetu. Treba zadovoljiti ljudske potrebe
koje se javljaju danas, ali nikako ne treba ugrožavati potrebe budućih generacija.
Promovisanjem svojih pozitivnih praksi i kontinuiranim ulaganjem i radu ka
održivosti IKEA nastoji da inspiriše i pruži jednostavna i pristupačna rešenja svim
članovima zajednice. Povodom Dana planete Zemlje IKEA podseća da naša
planeta predstavlja dom koji svi delimo i ohrabruje sve ljude da preuzmu korake ka
njenom očuvanju.