Deca osnovnoškolskog uzrasta proizvode oko četiri puta manje čestica aerosola kada dišu, govore ili pevaju u poređenju sa odraslima, što bi moglo pomoći da se objasni zašto izgleda da su pod manjim rizikom od širenja korona virusa, prenosi Gardijan.
Različite studije su pokazale da su mala deca otprilike upola manje podložna zarazi kovidom nego odrasli, i, uprkos tome što nose sličnu količinu virusa u nosu i grlu, izgleda da ga prenose na manje ljudi ako se zaraze. Jedna od mogućnosti je da veličina i oblik njihovih pluća i respiratornih puteva znači da emituju manje sitnih kapljica u vazduhu zvanih aerosoli dok dišu i govore.
Ove čestice mogu da se zadržavaju u vazduhu, posebno u zatvorenim prostorima kao što su učionice, tako da manje aerosola može da znači da je manja verovatnoća da će drugi ljudi biti zaraženi ako i oni zauzmu te prostore.
Da bi istražili, dr Mario Flajšer sa Univerziteta Charite u Berlinu i njegove kolege regrutovali su 16 zdrave dece uzrasta od osam do 10 godina i koristili laserski brojač čestica da izmere koliko čestica veličine aerosola emituju prilikom disanja u mirovanju i tokom govora, pevanja i vikanja.
Rezultati, objavljeni u Journal of the Roial Societi Interface, sugerišu da vikanje proizvodi najviše čestica, nakon čega sledi pevanje, govor i disanje. Međutim, stope emisije čestica i zapremine za pevanje, govor i disanje bile su oko četiri puta niže za decu, u poređenju sa merenjima uzetim od 15 odraslih.
„Tačnije, deca su emitovala [brzine čestica i emisije] tokom govora istog reda veličine kao odrasli koji dišu, a dok su pevali, emitovala su slične [brzine čestica i zapremine] kao odrasli dok govore“, rekao je Flajšer.
Međutim, količina aerosola proizvedenih tokom vikanja bila je sličnija između odraslih i dece. Autori su takođe upozorili da postoji značajna varijacija među pojedincima, a njihovi rezultati ne ukazuju na to da pohađanje škola ili klubova van škole nije bez rizika.
Vašni su i drugi faktori, kao što je broj dece i dizajn unutrašnje ventilacije, a potrebna su dalja istraživanja kako bi se dale preporuke školama.