Tržište nekretnina kod nas je u neku ruku tvrda industrija i teško se menja. Sa druge strane, ono je puno lepote i riznica mogućnosti za digitalizaciju, pogotovo sa tržišnim bumom koji se desio poslednjih godina.

A u Madridu? Tamo je održana konferencija „PropTech & Portal Watch“, na kojoj se razmatra sadašnjost i budućnost digitalizacije ovog tržišta. O nekim trendovima se priča već godinama, neki su novi, a umeće je prepoznati šta je „hajp“ koji će proći, a šta je tu da ostane.

Neke stvari koje smo već uradili očigledno nisu samo hajp. I ono što postoji i u Madridu, mi smo doveli u Srbiju, kao što je transparentnost trendova cena, alati za procenu vrednosti stana za vlasnike i sl. Ili to što možemo da ukažemo agencijama šta je njihova ekskluzivna ponuda, a šta imaju i drugi.

Sa druge strane, dugo se već priča o ulasku tehnoloških kompanija „u transakciju“ i tako nastaju digitalne agencije za nekretnine, kojih ima i kod nas, zatim „iBuyer“ kompanije poput američkog Zillow i dr. Ovo je primamljivo posebno međunarodnim korporacijama zbog finansijskog kolača. Međutim, lako se previđa šta sve leži ispod vrha tog ledenog brega i koliko je to kompleksno. Tako da mislim da treba pustiti agencije i investitore da rade svoj posao, a snaga PropTech kompanija je da uvidimo šta ne mora da se radi „papirom i olovkom“ i da im pametnim alatima pomognemo da budu efikasniji i daju dodatnu vrednost.

Baza tog razmišljanja je pitanje – kako da učinimo tržište boljim za sve? Da bi tržište raslo, treba svima da bude bolje – od kupca, preko posrednika, oglašivača, do prodavca. Ne valja navlačiti vodu samo na jednu vodenicu.

I može li veštačka inteligencija da pomogne? Naravno, ona je odnela veći deo tema na konferenciji. Nije hajp, samo što nije ni igračka. Zahteva znanje koje većina ljudi još nema, nosi rizike poput „haluciniranja“ ChatGPT-a, autorskih prava, privatnosti… Ali nosi i fenomenalne mogućnosti zbog kojih prosto mora da se upliva u taj okean.

E, sad… to traži spremnost za promene i to je možda najteži deo priče. Promene traže da probamo, da grešimo, da napredujemo i da nas nekad nerviraju te iste promene. Realno, lakše je stajati u mestu. Ipak, svako ko ima decu zna da generacijski jaz samo raste i raste – ako se ne prilagođavamo novom vremenu. Jer ono je tu da ostane.

Isto važi i za biznis. I deo predavanja koje sam u Madridu pozvana na držim, ispred 4zida.rs i Inspira grupe, bavio se upravo mentalitetom biznisa koji stalno raste. Na kraju, zar nije prelep izazov i za biznis i za čoveka – sticati iskustvo, a ostati zauvek mlad?

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.