U nedelju, 1. decembra, u Galeriji Fakulteta likovnih umetnosti dodeljene su nagrade 60. Oktobarskog salona, čime je manifestacija zvanično završena, nakon šest nedelja trajanja.

Žiri u sastavu Darka Radosavljević, istoričarka umetnosti, Ana Adamović, umetnica, i Simona Ognjanović, istoričarka umetnosti, dodelio je nagradu za tri najbolja rada 60. izdanja Oktobarskog salona.

U zvaničnom obrazloženju, koje je pročitala Darka Radosavljević, stoji: „U zvaničnom obrazloženju, koje je pročitala Darka Radosavljević, stoji: „Specijalnom nagradom, žiri je želeo simbolički da ravnopravno istakne i podrži dva važna primera umetničkih inicijativa i praksi, koje su na različite načine doprinele vidljivosti nekih od ključnih tema ovogodišnjeg Oktobarskog salona. S jedne strane, rad Milice Dukić omogućio je stvaranje privremenih prostora intenzivne razmene posredovane zajedničkom umetničkom proizvodnjom, a u kojem su na ovom Salonu učestvovali pripadnici različitih umetničkih i neumetničkih zajednica, uključujući i posetioce izložbe. S druge strane, autorski tim kojeg čine Lidija Delić, Marija Šević, Nemanja Nikolić i Nina Ivanović je svojom umetničkom inicijativom i intervencijom u javnom prostoru pod nazivom Prostori za rad ponovo usmerio pažnju na višedecenijski problem lokalne umetničke zajednice, a to je nedostatak uređenog radnog prostora, koji je samo jedan od mnogobrojnih indikatora odsustva sistemske pomoći u rešavanju strukturalnih problema sa kojima se uočavaju umetnici i umetnička udruženja.

Druga nagrada dodelju se umetniku iz Kube Adrijanu Melis Sosi, za zvučno-performativnu akciju dokumentovanu kao video rad pod nazivom Priče sa planinskog vrha. Mimo ovog, na Salonu su prikazana još dva rada istog autora, koji svedoče o kontinuitetu umetnikovog interesovanja u kome granice između umetnosti i svakodnevnih praksi često postaju sasvim porozne. Melis precizno prepoznaje neuralgične tačke savremenog društva i koristi ih kao polazišta za jasne i jednostavne inicijative kojima svedočimo u video radovima predstavljenim na ovogodišnjoj izložbi. Skoro na granici etičnosti, akcije koje umetnik pokreće kroz svoje radove ubedljivo postavljaju pitanja o značenju i smislu rada u kapitalističkom sistemu, o granicama solidarnosti i mogućnosti pobune u našem duboko nefunkcionalnom svetu.

Glavnu nagradu Salona žiri dodelju radu Udruženja Karavan, koji se izdvojio kao izuzetan primer umetničkog angažmana, a čije je primarno delovanje usmereno na neposredno očuvanje bogatog muzičkog nasleđa romskog naselja Bair u Valjevu. Kroz krajnje ličan i neposredan rad s lokalnom zajednicom kojoj i sami pripadaju, kao i kroz saradnju s drugim umetnicima i organizacijama u realizaciji zajedničkih aktivnosti, umetnici i inicijatori ove grupe Tijana i Dragan Marić aktivno stvaraju društveno izuzetno ubedljive umetničke forme, među kojima se posebno ističu murali na bairskim kućama, nastali  na osnovu porodičnih arhiva onih koji u njima danas žive. Takođe, veliki značaj imaju i redovne radioničarske aktivnosti umetničko-obrazovnog tipa koje se održavaju u porodičnoj kući Marića, a koje su takođe namenjene lokalnoj zajednici. U svetlu aktuelnih zbivanja koja se iz dana u dan radikalizuju, i u kojima je nemoguće predvideti ‘šta ostaje’, ili pre, ‘šta će ostati’ od  kulturnog, umetničkog i istorijskog nasleđa društva u kojem živimo, a u kojem se ono aktivno i nezakonito uništava i otuđuje, čini se od neprocenjivog značaja ukazati na praksu Udruženja Karavan koje demonstrira ne samo svrsishodan oblik memorizacije prošlosti i nasleđa kao zajedničkog dobra, već to čini afirmišući principe udruženog rada i delovanja u kojem se umetnička i neumetnička zajednica konstruktivno i direktno sustiču.“

Uz glavne nagrade, u Galeriji FLU dodeljena je i nagrada Kulturnog centra Beograda, dugogodišnjeg organizatora manifestacije. Žiri Kulturnog centra Beograda, koga čini likovna redakcija KCB – istoričari umetnosti i kustosi Senka Ristivojević, Svetlana Petrović i Vladimir Bjeličić – proglasio je peruansku umetnicu Danijelu Ortiz dobitnicom nagrade Kulturnog centra Beograda. Danijela Ortiz će u 2026. godini realizovati samostalnu izložbu u jednoj od galerija KCB.

Obrazloženje u ime žirija Kulturnog centra Beograda pročitala je Senka Ristivojević: „Umetnička praksa i angažman Danijele Ortiz bez obzira na medij i format dosledno i hrabro preispituju političke, ekonomske i kulturne sisteme moći koji oblikuju savremeni svet ulivajući nadu da je pravednija stvarnost moguća. Koristeći umetnost kao sredstvo političke pedagogije na krajnje autentičan način, Danijela nudi alternativne narative koji umetnost i život drže dalje od tržišta, političkih i ekonomskih interesa. Kroz dalju saradnju sa Danijelom Ortiz otvara se istraživački i umetnički prostor propitivanja i interpretacije odnosa Jug-Jug, koji je neko vreme postojao kroz Pokret nesvrstanih, a posebno analiziranja veza sa Latinskom Amerikom, razumevanja antimiperijalizma i kulture internacionalističke solidarnosti i njihovih mogućnosti u aktuelnom vremenu.“

60. Oktobarski salon trajao je od 20. oktobra do 1. decembra, a izložbe i prateće programe, koji su se odvijali u galerijama Kulturnog Centra Beograda, u Paviljonu na Cvetnom trgu, Galeriji FLU, u bivšem klubu Akademija, Galeriji ULUS, Galerija SULUJ, u Salonu Muzeja grada Beograda, u Muzeju afričke umetnosti, u izlozima Francuskog instituta i u javnim prostorima u gradu, obišlo je više od 6.000 posetilaca.
Umetnici i učesnici 60. Oktobarskog salona:

Trag
Aldo Đanoti, Alesandra Savioti, Alfredo Har, Danijela Ortiz, Kolektiv Ministarstvo prostora, Lidija Delić, Marija Šević, Nemanja Nikolić i Nina Ivanović, Lusi + Horhe Orta, Marija Ajhorn, Udruženje likovnih umetnika Srbije (ULUS), Frančesko Fonasi

Estetika(e) susreta
Ane Imhof, Anika Kars, Biljana Đurđević, Damir Radović, Edi Dibjan, Ivan Šuletić, Jepe Hejn, Jesper Just, Kjanga Ham, Malgožata Mirga-Tas, Malek Gnaoui, Marina Marković, Nikola Dimitrović, Randolfo Lamonijer

Nada je disciplina
Adrijan Melis Sosa, Darinka Pop-Mitić, doplgenger, I drugi (And Others): Urodnjene politike i prakse umetničkih kolektiva, Jelena Savić, Karavan, Katrin Bem i Jelena Micić, Kiluanži Kija Henda, Mvana, Milica Dukić, Milica Ružičić, Čitalačka grupa za feminističko trajanje (FDRG)

⭑⭑⭑⭑⭑⭑

Kustosi 60. Oktobarskog salona:

Lorenco Balbi (Lorenzo Balbi), direktor Muzeja moderne umetnosti u Bolonji – MAMbo, i Dobrila Denegri, istoričarka umetnosti i kustoskinja (koncept Trag)

Matju Lelijevr (Matthieu Lelièvre), kustos u Muzeju savremene umetnosti u Lionu, i Maja Kolarić, direktorka Muzeja savremene umetnosti u Beogradu (koncept Estetika(e) susreta)

Lina Džuverović, viši predavač i rukovoditeljka studijskog master programa Kustoski rad i kolekcije na Čelsi koledžu za umetnosti Univerziteta umetnosti u Londonu, i Emilija Epštajn i Ana Knežević, kustoskinje u Muzeju afričke umetnosti u Beogradu; vizuelni identitet: Rafaela Dražić (koncept Nada je disciplina)

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.