Koliko ima prostora za domaće mlekare na stranom tržištu?
Mlekarstvo je veoma bitan segment naše agroindustrije, jer u jedan neraskidiv sistem integriše, sa jedne strane, ratarstvo i stočarstvo kao primarnu i, sa druge strane, mlečnu prerađivačku industriju kao sekundarnu proizvodnju. Višedecenijski partnerski odnos ovih grana, uz ogromnu pomoć države, doveo nas je u poziciju da Srbija danas ne samo da zadovoljava sopstvene potrebe za mlekom i mlečnim prerađevinama već generiše i određeni višak tih proizvoda koji se usmerava i prodaje na inostranim tržištima.
Analize, koje su zasnovane na istraživanjima i dostupnim podacima sa stranih tržišta, ali i na našem iskustvu u plasmanu na ta tržišta, pokazuju da u određenim segmentima ima prostora za domaće mlekare. U tim segmentima u kojima ima prostora, Mlekara Šabac ima reprezentativne proizvode, koji po kvalitetu apsolutno mogu da budu konkurentni i uspešno prodavani na stranim tržištima. Tako je Mlekara Šabac danas najveći izvoznik mlečnih proizvoda kod nas.
Na koji način se naše mlekare probijaju, odnosno šta je to što im daje prednost u odnosu na druge proizvođače na stranom tržištu?
Da bi se vaš mlečni proizvod uopšte kandidovao da nađe svoje mesto na veoma zahtevnom međunarodnom tržištu hrane, on mora prvenstveno da ispunjava visoke kriterijume kvaliteta i zdravstvene bezbednosti, da bude autentičan, da je upakovan u praktičnu ambalažu koja je i sa ekološkog aspekta prihvatljiva, ali i da su transport i robni promet prilagođeni potrošaču. U tom smislu naše velike mlekare već su ovladale tim procesima i bez ikakve zadrške mogu da kažem da nema nikakvih prepreka da sa svojim proizvodima zauzmu mesto u policama pored najeminentnijih svetskih imena iz mlekarskog poslovnog sveta.
Upravo povećanje konkurentnosti i standardan kvalitet proizvoda daje prednost našim mlekarama na evropskom tržištu, u odnosu na druge proizvođače sa prostora bivše Jugoslavije, ali i na sve interesantnijem tržištu Ruske Federacije. Probijanje na veoma zahtevna tržišta Evropske unije, ali i tržišta SAD i Kine, zahteva dodatnu nadgradnju i investicije u cilju povećanja produktivnosti, osvajanja novih tehnologija i razvoja proizvoda koje ta tržišta preferiraju. U odnosu na druge proizvođače na stranim tržištima, naša Mlekara konkretno, nudi nešto drugačije ukuse, autentične, visokokvalitetne proizvode bez konzervansa i bez aditiva, a koji su napravljeni isključivo od mleka.
Sa ciljem daljih unapređenja u proizvodnom procesu, održavanju najvišeg nivoa kvaliteta, samo u poslednjih pet godina, sa novom upravom i vlasnikom, u Mlekaru Šabac je investirano pet miliona evra. Te investicije se vraćaju Mlekari kroz plasmane na domaće i strana tržišta. Zahvaljujući mahom i tim investicijama, Mlekara Šabac uspeva da bude konkurentna na čak 12 stranih tržišta.
Kakve rezultate beleži Mlekara Šabac na stranim tržištima na kojima je prisutna?
Mi smo najveća srpska mlekara i najveći izvoznik mlečnih proizvoda, gde nam je naglasak na izvozu belog sira i sirnih namaza u Rusku Federaciju. Na tom tržištu prisutni smo već deset godina, a prema prošlogodišnjim istraživanjima naš beli sir (Сербская брынза), u Srbiji i tržištu regiona poznat kao Mediteraneo, čini oko 25% u ukupnoj kategoriji belih sireva. Najbitnija, u svemu, jeste činjenica da se iz godine u godinu beleži trend rasta prodaje. Pored belog sira, sirni namazi Sirko i A la Kajmak nalaze se u marketima širom Rusije koja ima blizu 150 miliona stanovnika, pa i u dalekoistočnom Vladivostoku.
Sa druge strane, potrošači na tržištima Crne Gore, BiH i Makedonije decenijama su već upoznati sa kvalitetom naših proizvoda, a pored navedenih belih sireva i sirnih namaza, imaju priliku da svakodnevno u svojim marketima kupuju i jogurte, voćne jogurte i čokoladno mleko. Pored Slovenije, u poslednjih godinu dana Mlekara Šabac je počela da izvozi svoje proizvode i na tržišta Bugarske, Hrvatske, ali i Nemačke i Švajcarske. Kada govorimo o za nas dalekim i egzotičnim destinacijama, potrošači u SAD su već upoznali šabačke proizvode, a nadam se da će do kraja godine tu privilegiju imati i potrošači iz Kine, imajući u vidu da smo upravo dobili dozvolu i za izvoz na to veliko tržište. Za nastup na tržištu Kine, pripremamo se već izvesno vreme, a biće potrebno još da bismo to i realizovali.
Šta vam je bio glavni adut da budete prepoznati na tržištu van naše zemlje?
Mlekara Šabac postoji dugo, iduće godine će biti tačno 90 godina, to nam ukazuje na tradiciju, znanje, ali i postojanost. Glavni adut, u svetskim razmerama, relativno male mlekare kakva je naša može biti isključivo kvalitet proizvoda, stalno unapređivanje poslovnih procesa, fleksibilnost u odzivu na specifične zahteve potrošača i kupaca, brza i tačna isporuka, što dokazuju svi standardi kvaliteta koje konstantno potvrđujemo, iz godine u godinu, kroz reviziju koju za nas rade renomirane strane kuće. Nedavno smo započeli i uvođenje sistema World Class Manufacturing sa kojim unapređujemo procese u proizvodnji i usavršavamo svoj rad u skladu sa najvišim standardima.
Naš koncept garantuje otkup visokokvalitetnog mleka, poštovanje najviših standarda u proizvodnji, kao i bogatstvo ukusa u svakom proizvodu. To konkretno znači da su naši proizvodi, kao na primer Sirko i A la kajmak, proizvodi koji su broj jedan na domaćem tržištu, potpuno bez aditiva i konzervansa, a pri tome su i bez glutena.
Koliko država može da pomogne i da li pomaže plasiranju mlečnih proizvoda na tržištima van Srbije?
Država je do sada pomagala, međutim, kako bi naše mlekare mogle da osvajaju nova tržišta, ali i kako bismo mogli da uvezemo specifične sirovine po najboljim tržišnim uslovima, neophodno je da naša država, kroz Ministarstvo poljoprivrede i pripadajuću Upravu za veterinu, u najkraćem roku usaglasi veterinarske sertifikate za izvoz i uvoz mleka, kao i proizvoda od mleka sa svim, za poslovnu saradnju, zanimljivim državama, poput Turske, Kanade, Izraela, Indije, Novog Zelanda… jer, kao što sam rekao na početku, Srbija ima dovoljno i za sebe ali i za izvoz.