U organizaciji kompanije NIS u Beogradu je održan okrugli sto pod nazivom „Korišćenje prirodnog gasa kao pogonskog goriva“. Ova diskusija održana je u okviru manifestacije „Plavi koridor 2019″ koju organizuju kompanije GAZPROM i UNIPER u cilju promocije značaja korišćenja prirodnog gasa. Na ovaj način NIS i Srbija postali su deo ovog značajnog međunarodnog projekta i ugostili karavan vozila na prirodni gas koji će tokom trajanja manifestacije preći više od 5.000 kilometara i obići niz evropskih gradova, među kojima je i glavni grad Srbije.

Na okruglom stolu u Poslovnom centru NIS-a učestvovali su predstavnici gasne i automobilske industrije, predstavnici stručne javnosti i medija koji su diskutovali o ekonomskim i ekološkim benefitima korišćenja prirodnog gasa kao pogonskog goriva, kao i o novinama u industriji vozila koja koriste ovaj energent kao gorivo. Zahvaljujući povećanju broja vozila sa pogonom na prirodni gas i KPG i LNG punionicama čiji broj konstantno raste, prirodni gas je postao održivo i ekološki prihvatljivo alternativno gorivo dostupno potrošačima. Njegova upotreba doprinosi daljoj dekarbonizaciji saobraćaja i nudi značajan potencijal za smanjenje emisija u budućnosti.

Pored predstavnika NIS-a, na okruglom stolu učestvovali su i predstavnici kompanija GAZPROM, UNIPER i IVECO. Moderator skupa bio je Goran Lalić, direktor Departmana za trgovinu i upravljanje portfolijom prirodnog gasa u NIS-u.

Pavel Kandalincev, direktor Direkcije za maloprodaju u kompaniji NIS, ukazao je na ekološke prednosti i finansijske benefite upotrebe komprimovanog prirodnog gasa kao pogonskog goriva i naveo da dalja perspektiva razvoja KPG maloprodajne mreže NIS-a zavisi od trendova razvoja domaćeg tržišta ovog energenta:

„Komprimovani prirodni gas je još jedno alternativno gorivo koje smo uvrstili u ponudu u okviru naše maloprodajne mreže, pored tradicionalnih vrsta derivata. Trenutno u Srbiji ima oko 1.000 vozila na komprimovani prirodni gas i oko 20 stanica za punjenje, od čega su tri u vlasništvu NIS-a . Reč je o NIS Petrol benzinskim stanicama „Novi Sad 10″ i „Čačak 1″, kao i o GAZPROM benzinskoj stanici „Žarkovo 2″ u Beogradu. Planiramo dalje širenje maloprodajne mreže NIS-a na kojima će biti dostupan komprimovani prirodni gas. U narednom periodu ova vrsta energenta biće deo ponude na GAZPROM benzinskoj stanici „Blok 45″ u Beogradu, dok razmatramo mogućnost otvaranja KPG punionice na našoj benzinskoj stanici u Nišu. Dalji razvoj NIS-a u ovom segmentu zavisiće od perspektive razvoja tržišta u celini“, istakao je Kandalincev.

Detlef Vesling, direktor za tehničku saradnju kompanije UNIPER, izrazio je nadu da će projekat „Plavi koridor“ doprineti razvoju tržišta prirodnog gasa na Balkanu uključujući Srbiju i govorio o ekološkim prednostima upotrebe prirodnog gasa kao motornog goriva.

„Svi sada govore o klimatskim promenama. Ono što moramo da kažemo je da LNG ne doprinosi toliko redukciji CO2, oko 10 procenata. Ali, ako razgovaramo o drugim prednostima, koje su takođe važne tokom diskusija u EU, onda možemo da kažemo da LNG znači smanjenje emisije čestica za 95 odsto, ako poredimo sa dizelom. U Nemačkoj dizel kamionima već nije dozvoljen ulazak u pojedine oblasti. Takođe, kada je reč o buci – smanjenje je 70 odsto kada je reč o LNG-u. To su zaista prednosti koje moramo imati u vidu kada je reč o ekološkoj sferi i razlog zašto politika podržava razvoj ovih goriva u EU“, rekao je Vesling.

Andre Šuman, direktor za pitanja tehničke saradnje kompanije UNIPER, predstavio je ideju i istoriju manifestacije „Plavi koridor“, navodeći da je ključni cilj projekta prezentacija benefita upotrebe prirodnog gasa kao pogonskog goriva, kao i perspektiva razvoja ove vrste energenta na globalnom tržištu:

„Pored toga što želimo da ukažemo na prednosti upotrebe prirodnog gasa kao pogonskog goriva, cilj karavana vozila je i da se pokaže da postoji odgovarajuća maloprodajna i transportna infrastruktura za razvoj ove vrste energenta. Pored karavana vozila, organizujemo i okrugle stolove što se pokazalo kao dobra praksa jer imamo mogućnost da razmenimo mišljenja kada je reč o trnutnom stanju, kao i o perspektivama razvoja tržišta prirodnog gasa“.

Marko Hodalić, menadšer prodaje vozila na prirodni gas za region centralne i istočne Evrope u kompaniji IVECO jeĐ’e8 ovom prilikom govorio o prednostima korišćenja vozila na LNG naglašavajući njihovu ekonomičnost.

„Ono što je interesantno je da na našem tržištu imamo veliku razliku u ceni između dizela i komprimovanog prirodnog gasa i to jeĐ’e8 ono što našim kupcima daje ekonomsku računicu da napraveĐ’e8 plus u odnosu na dizel. Tako na primer, ako finansirate vozilo na LNGĐ’e8 i plaćate mesečnu ratu, biće vamĐ’e8 veća rata za gasno vozilo, jer je skuplje u nabavci, ali ćete istovremeno napravitiĐ’e8 mnogo veću uštedu na gorivu, tako da ćeteĐ’e8 već prvog meseca biti u plusu“, istakao je Hodalić, dodajući da korišćenje vozila na LNG ima nizak intenzitet ugljenika, kao i da se može skladištiti i distribuirati sa minimalnim gubicima.

Kompanija NIS po drugi put je deo velikog međunarodnog projekta „Plavi koridor“, jer je i 2014. godine bila organizator okruglog stola održanog u čast ove manifestacije. Kao lider na tržištu naftnih derivata u Srbiji, NIS je prva velika mreža benzinskih stanica na domaćem tržištu koja je u okviru svoje maloprodajne mreže uvrstila u ponudu komprimovani prirodni gas (KPG), a ovaj energent koji se smatra gorivom budućnosti dostupan je i kroz sistem veleprodaje kompanije.

U okviru međunarodne manifestacije „Plavi koridor“ ispred Poslovnog centra NIS-a u Beogradu, organizovana je i izložba vozila koja koriste gas kao pogonsko gorivo.

Tagovi

Komentar(1)

  1. Nenad
    3. септембар 2019. 17:26

    Pa znate sad ovi otkrivaju Ameriku . Ja zivim u USA i imam u Srbiji dva mala Pezoa 207 koji su pogonjeni na gas . I vrlo sam zadovoljan , auti lepo idu nemam primedbi. Davno jos nase selo je bilo skroz gasificirano kao i puno sela u Vojvodini . I tako smo se nekoliko godina grejali svi na gas . Onda se neko "pametan" , ma prepametan setio da se tu ugradjuje i poceli su dizati cenu gasa do nebesa . Tako da je u periodu od desetak godina gotovo 100% stanovnistva ponovo pocelo da koristi ugalj i drva neki cak i loz ulje za grejanje . Razlog . Pa znate . Gas ima sve perdnosti kako god okrenes , ali urazumite mu cenu ( za grejanje) i ljudi ce se opet grejati na gas. Ja idalje kod kuce kuvam sve na gas , imam i onaj prtocni bojler na gas , ali gas iskljucivo koristim iz boca , jer onaj u linijama ima previse "vazduha" . Primera radi kuvam kafu na gas iz linije nikad da prokuva dzezva , a kad isto radim na gas iz boce , to se desi za najvise minutu . Sta mislite zasto ? Pa "vazduh" nemoze da gori kao ugljo-vodonici . Lepo je to naplacivati besplatni vazduh gradjanima , a onda ih ukoravati sto ne korsite prirodni gas , unesto uglja i drveta za grejanje . Znamo da Bajatovic mora da ima platu od bar 20000 evra mesecno , ali neka nadje finansijere na drugoj strani. Mi smo odavno na gas zaboravili . Ali ako cena postane "razumna" i stabilna , zasto ne vraticemo se gasu opet vecina nas. Nije lako ugalj istovarati , donositi , pa onda odnosi pepeo , sve to kod gasa nema , ali cena. Ja dodjem i USA dva puta godisnje pa sam resio da se batalim gasa i sad se grejem na palete , a zamislite ljude sa 200-300 evra platama. Kako ce oni da plate taj vas preskupi gas u koji se dok dodje iz uvoza naugradjuje njih pitaj Boga koliko . Kako ? Razbudite se , nemaju svi plate kao vi u SNS sekti .

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.