Svaki put kada čovek nešto objavi na Tviteru, tržište odmah podivlja. Ove godine je nakratko poslao akcije kompanije GameStop u nebo, a zbog njega su svi poludeli za kriptovalutom dogecoin. Kada je napisao da „donekle voli ručno rađene poklone“, vrednost Etsi veb prodavnice, specijalizovane za zanatske poklone, skočila je preko noći.
Reč je, naravno, o Elonu Masku, a Jutarnji list prenosi priču o njegovoj novoj igrački od koje je napravio „ubicu Fejsbuka“.
Dakle, Masku je bilo dovoljno da na svom Tviteru objavi hashtag bitcoin i da vrednost te kriptovalute skoči za 14 odsto preko noći. Pomoglo je, naravno, i to što je njegova kompanija Tesla pre sedam dana objavila da je kupila bitkoine u vrednosti od 1,5 milijardi dolara i da će uskoro biti moguće kupiti njihove automobile ovom kriptovalutom.
A njegova nova igračka zove se Clubhouse.
Reč je o donedavno relativno nepoznatoj aplikaciji koja teži da bude nova globalna hit društvena mreža. Naravno, eksplodirala je po broju korisnika (i vrednosti njihovog kapitala) nakon što se na njoj pojavio Mask, pa trenutno, pišu svetski mediji, vredi više od milijardu dolara, iako je tehnički još uvek u beta verziji i nije široko dostupna masama.
Ali zbog Maska, sada svi pričaju o ovoj mreži.
To je aplikacija koja sve karte baca na zvuk. Bilo je, u stvari, pitanje vremena kada će se pojaviti društvena mreža koja bi se pokušala profilisati drugačije od Instagrama, TikToka, Fejsbuka i Tvitera, a to su pre svega tekstualne, foto i video mreže, pa je Clubhouse opisan kao kombinacija radija, konferencijskog poziva, audio ćaskanja i podkastova uživo.
Dakle, nema fotografija, nema video veza, korisnici se pridružuju kanalu po svom izboru i slušaju uživo nekoga ko priča ili razgovara s njima, a trik je u tome što se sve odvija uživo, što znači da nema kasnijih preslušavanje razgovora.
Dodatni trik je u sledećem: da biste pristupili ovom Klubu, neko vas mora pozvati, što celoj priči daje auru ekskluzivnosti.
Želja masa da uđu u Clubhouse nakon posete Elona Maska toliko se povećala da se pozivnice prodaju preko Redita, Craigslista, eBaya i Aliekpresa po cenama koje trenutno prelaze 60 dolara.
Drugi problem je što je aplikacija trenutno dostupna samo korisnicima ajfona. Ako nisu pozvani, korisnici je mogu preuzeti i upisati svoje ime na listu čekanja, dok korisnici androida mogu samo čekati da im se omogući preuzimanje.
Ovaj „klub“ su u martu 2020. godine, na početku pandemije, osnovali Pol Dejvidson o Roan Set (bivši zaposlenik Gugla), preduzetnici iz Silicijumske doline, a do maja uspeli su da okupe nešto više od 1.500 korisnika.
A onda se na mreži pojavio Elon Mask u jednoj od soba, moderirajući intervju sa Vladom Tenevom, šefom Robinheda, platforme za trgovanje akcijama koja je nedavno bila u središtu „skandala GameStop“.
Mali akcionari okupljeni putem društvenih mreža, uglavnom Redita, kupili su velike količine akcija GameStopa, američke kompanije za video igre, kako bi podigli njegovu cenu i tako naneli milijarde dolara štete moćnim investicionim fondovima koji su želeli da zarade.
Robinhed je u jednom trenutku prestao da trguje GameStop akcijama, štiteći sredstva, a takva vruća tema, uključujući Maska koji je spasio Teneva, dovela je do toga da se svi zainteresuju za Clubhouse.
Njihov razgovor izazvao je takvo interesovanje da je prekoračen limit broja korisnika Clubhousa, koji je preko noći postao najpoznatiji startap u SAD.
A Mask je već najavio novu bombu: želi da intervjuiše Vladimira Putina u Clubhousu, koji to nije odbio.
Trenutno imaju dva miliona korisnika i brojne investitore, a to ih je dovelo do statusa „jednoroga“ – ili procenjene vrednosti od milijardu dolara, što ih stavlja na nivo kompanija poput AirBnb ili Ubera.
Između ostalog, ljude je privukla ekskluzivnost jer su se, kako prenosi Gardijan, stvarni elitizam i potraga za članstvom u prestižnim jahtama ili seoskim klubovima prelili u virtuelni svet i društvene mreže.
I Clubhouse to mudro koristi. Naime, među postojećim članovima, piše Fajnenšej tajms, preovlađuju osnivači tehnoloških kompanija i investitori, koji nisu tipični korisnici društvenih mreža, poput TikToka, kojim dominiraju tinejdžeri i uglavnom ga koriste za zabavu.
Pored Maska, u klubu se nedavno pojavio i osnivač Fejsbuka Mark Zukerberg, a Mask je već najavio novi dolazak, zajedno sa reperom Kanje Vestom, kontroverznom zvezdom, i njegovom suprugom Kim Kardašijan.
Kakvo je korisničko iskustvo? Oni koji su probali Clubhouse kažu da se sobe za ćaskanje biraju i otvaraju prema interesovanjima korisnika, a najpopularnije su knjige, tehnologija, posao i zdravlje. Možete pratiti ili se pridružiti sobama ili razgovorima u njima, a najčešće to izgleda kao konferencija na mreži – jedna osoba razgovara ili intervjuiše drugu, a ostale slušaju, a zatim se uključuju u pitanja. I baš poput telefonskog poziva, kada se razgovor završi, soba se zatvara. Aplikacija ne dozvoljava snimanje i kasnije emitovanje razgovora, ali korisnici ih mogu snimiti pomoću spoljnog uređaja i reemitovati na Jutjubu.
Morate biti pozvani da se pridružite mreži, ali postoje ograničenja. Postojeći korisnik ima pravo da pozove samo dva nova korisnika u prvom snimku.
Razlog je jednostavan – tvorci mreže i dalje završavaju beta verziju i tek krajem 2021. godine otvoriće je za ceo svet.