Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova prenosi  saopštenje Evropske komisije, generalnog direktorata za trgovinu od 12. juna 2024. godine u kojem obaveštava svoje članice (EU) da je „Aneksom 1“ u skladu sa Regulativom EU 2016/1037 Evropske unije donesene 8. juna 2016. o zaštiti tržišta od uvoza iz zemalja koje nisu članice EU, a koje državnom politikom subvencionišu svoje proizvođače stavljajući ih u povlašćen položaj na tržištu, donela mere koje će značiti povećanje carina na kineske proizvođače električnih vozila.

Evropska komisija objašnjava svoj stav da kineski proizvođači sa državnim subvencijama krše pravila tržišne utakmice nanose ekonomsku štetu evropskim proizvođačima.
Komisija je u saopštenju navela da je pozvala kineske vlasti da zajedno razjasne rezultate istrage koja je u toku i razmotre kako da se to reši u duhu pravila Svetske trgovinske organizacije (STO).
U saopštenju se dalje navodi da je Evropska komisija „preliminarno zaključila da proizvođači električnih automobila u Kini profitiraju od nedozvoljenih državnih subvencija i najavila da će uvesti kompenzacione carine ako dve strane ne nađu rešenje kroz dijalog“.
Te kompenzacione carine u početku bi, kako se navodi, bile samo garancija u vidu depozita, a naplata bi počela retroaktivno kada, i ako se i formalno uvedu carine.
Visina kompenzacionih carina kreće se od 17,4 odsto za proizvođača BYD gropu, 20 odsto za Geely group, pa sve do 38,1 odsto za SAIC. Za sve ostale kineske proizvođače, koji su „sarađivali u istrazi EU“, uvodi se carina od 21 odsto Za druge koje nisu sarađivale ( ne navodi se precizno koje) carina će biti 38,1 odsto.

Postoje i kineski proizvođači, koji su za sada, izuzeti uz objašnjenje da „nema još rezultata istrage („not sempled“) i za koje će i dalje važiti dosadašnja carina od 10 odsto. Među tim kompanijama su Čeri, Dongeng, Great Wall…

Evropska komisija je još 4. oktobra prošle godine otvorila istragu o kršenju pravila koja se odnose na državno subvencionisanje uvoznih električnih vozila iz Kine.
Prema tadašnjim odlukama, koje potvrđuje „Aneks 1“, U roku od devet meseci od početka istrage, dakle najkasnije do 4. jula, ona može da uvede preliminarne kompenzacione carine, a od tog datuma teče četvoromesečni rok za odluku o konačnim merama.
EU je 2023. godine uvezla gotovo pola miliona automobila iz Kine.
Evropska unija je krenula stopama SAD koje su nedavno povećale carine na uvoz delova i električnih vozila. Na litijum jonske baterije su sada 25 odsto a na električna vozila 100 odsto.

Da podsetimo, u Srbiji je carina na uvoz (svih, ne samo električnih) vozila iz Kine 12,5 odsto.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.