Digitalizacija od pojave interneta neumitno utiče na transformaciju svih oblasti ljudskog delovanja, pa samim tim i na industriju organizacije događaja i festivala. EXIT festival, više puta zvanično proglašen za najbolji veliki evropski festival, započeo je sa uvođenjem elemenata digitalizacije u svojim ranim godinama, kada je među prvima na ovim prostorima uveo tada revolucionarno elektronsko očitavanja karata, čime je sprečena mogućnost falsifikovanja ulaznica.
Od tada pa do danas, digitalizacija u organizaciji EXIT festivala zastupljena je, pre svega, u oblasti marketinga (najviše u prodaji i promociji), scenografiji, distribuciji muzičkog sadržaja i drugim vrstama digitalnog iskustva posetilaca. Većina marketing budžeta festivala je odavno preusmerena sa tradicionalnih medija na digitalne medije, u skladu sa ponašanjem većine današnjih posetilaca festivala. Isto se odnosi na prodaju, gde se ogromna većina ulaznica i turističkih paketa za naše festivale kupuje online.
Na Exitu i svim drugim našim festivalima, uvedeni su cashless sistemi plaćanja. Cashless sistem plaćanja specijalnom festivalskom karticom ima višestruke prednosti – od ubrzavanja plaćanja na prodajnim mestima na festivalu, preko povećavanja sigurnosti za posetioca, do toga da se 100 odsto prometa za festival obavlja isključivo cashless sistemom i tako obezbeđuje 100 odsto naplate poreskih prihoda za državu.
Praksa je da se za određeni broj koncerata radi live streaming preko društvenih mreža, kako bi i fanovi koji nisu bili u mogućnosti da uživo prisustvuju, mogli da osete makar delić atmosfere sa festivala. Tako je, na primer, live stream ceremonije svečanog otvaranja EXIT Summer of Love 2017. uz učešće poznatog motivacionog govornika Nika Vujičića, imao sveukupni ”reach“ više od milion gledalaca širom sveta.
Digitalizacija nudi posebne mogućnosti “proširivanja” festivalskog iskustva putem dodatnog digitalnog sadržaja koji se koristi neposredno pre, za vreme i dugo nakon završetka festivala. Imamo dugogodišnju uspešnu saradnju sa kompanijom Viber, vezanu pre svega za kreiranje posebnih EXIT Viber stikera. Ovaj popularni sadržaj već prve godine skinulo je i koristilo oko 1,5 miliona EXIT fanova širom sveta, što osim toga što posetiocima produbljuje EXIT iskustvo ima dodatnu vrednost za EXIT brend. Takođe velika pažnja posvećuje se scenografiji festivalskih bina, što je i svetski trend. Svake godine pomeramo granice vizuelnog iskustva posetilaca kroz poseban dizajn velikih bina na našim festivalima. Veliki broj ekrana različitog izgleda i dimenzija u kombinaciji sa specijalnim digitalnim sadržajem i moćnom audio-vizuelnom tehnikom predstavlja jedan od važnih segmenata festivalskog iskustva. Ove godine je bina Dance Arene bila ukrašena simbolima tzv. vinčanskog pisma. Desetine hiljada posetilaca iz zemlje i inostranstva odlično je reagovalo na ovu simboličku akciju promocije kulturnog nasleđa Vinčanske civilizacije.
Vidimo globalni trend raznih eksperimenata na temu proširivanja festivalskog iskustva posetilaca. Putem hologramske projekcije i nastupa preminulog repera 2Pac Shakura u duetu sa Snoop Dogom na jednom festivalu u SAD pre nekoliko godina, pokazan je deo mogućnosti koje donosi pre svega virtuelna realnost. VR i njegova upotreba u festivalskoj industriji se razvija, ali za razliku od nekih drugih oblasti koje može da promeni iz korena, u ovom slučaju može da bude samo dopuna već postojeće platforme. Ono što sva predviđanja pokazuju jeste da u narednim decenijama, uz sve prisutniju alijenizaciju modernog čoveka i procene da će se gotovo celokupni poslovni, pa i privatni život dešavati u virtuelnom prostoru, festival i događaji samo će dobijati na značaju. A to će se desiti iz proste činjenice da će oni ostati gotovo jedine oaze gde će se ljudi i dalje sretati i imati interakciju uživo “kao u stara dobra vremena”.
Novi broj Digital Business Review je na kioscima uz svaki primerak Nedeljnika od četvrtka, 5. septembra
Pavkovljević
Retko inteligentan mladić ovaj Petrović. Oscilira na visokoj frekvenciji.