Vikend pred nama rezervisan je za Extreme E, jedno od najekstremnijih takmičenja u auto-moto sportu koje će svet videti. Saudijska Arabija prva je lokacija na kojoj će 12 timova na čelu sa legendama poput Hamiltona, Batona, Rozberga i drugih, stati na crtu i testirati krajnje granice svojih vozila. Trka će započeti u gradu Al-Ula, što na arapskom znači „prvi skok“, u sred pustinjske oaze, kvalifikacionim krugovima koji su zakazani za 3. april, dok će se finale održati 24 časa kasnije.
Vrućina pustinjskog peska, prašina i sunce koje prži biće izazovi sa kojima će se suočavati vozači na prvoj od pet ekstremnih lokacija. Ali, pored borbe za poene i trofeje, svako od njih će se nadmetati za očuvanje planete, što je jedan od osnovnih ciljeva Extreme E. Podaci, naime, kažu da će se tokom narednih par decenija izvori pijaće vode smanjiti za 10 do 30 odsto u određenim delovima sveta, što će direktno da pogodi 2.4 milijarde ljudi. Procena je da će 700 miliona ljudi morati da se preseli zbog ovih izazova. U isto vreme, 12 miliona hektara obradive površine svake godine pretvara se u neplodno tlo, zbog suše.
U toj borbi sa nemilosrdnim ambijentom pustinje ključnu ulogu imaće vozilo ODISSEY21, odnosno njena veoma izuzetno važna komponenta – gume. Jer, ako je motor srce automobila, onda su pneumatici mišići koji nose konstrukciju. Da bi izdržale prelazak sa vreline peska, na ledenu ploču, potom u vlagu džungle i druge ekstremne lokacije širom sveta, bilo je potrebno napraviti proizvod koji predstavlja svojevrsnu revoluciju u auto-trkama. Stručnjaci iz Continentala su postigli upravo to.
94 CENTIMETRA VISOKE TEHNOLOGIJE
Na bočnoj strani robusne Continental CrossContact gume nalazi se oznaka 37×12,5 R17, što znači da je širina 31,75 cm, visina 94 cm i točak od 43,18 cm. Uzorak gazećeg sloja optimizovan je za vrhunske performanse na svim vrstama terena, a smeša profila je posebno razvijena. Pored toga, ima poboljšani dizajn profila, a takođe je ojačan i trup.
„Bočni zid igra ključnu ulogu u celokupnoj konstrukciji gume. Savremena vozila srednje klase imaju dozvoljenu bruto težinu vozila od 1.500 do skoro 2.000 kilograma. Sve popularniji SUV-ovi dostižu tri tone. Ipak, bočni zid gume je zapravo najslabija komponenta u poređenju sa gazećim slojem koji povezuje vozilo sa površinom puta, jer svega 5 odsto opterećenja prenosi bok pneumatika. Noseći element u gumi je u osnovi smeša vazduha ili gasa pod pritiskom. Tehničari izračunavaju nosivost idealne membrane tako što pomnože unutrašnji pritisak i kontaktnu površinu. Kod guma, čvrsta struktura dodaje dodatnu nosivu komponentu od 10 do 15 procenata. Verujemo da će vozači na Extreme E biti zadovoljni i da će kvalitet pneumatika uspeti da isprati njihov talenat i trud za volanom“, kaže Niko Mjer, dizajner proizvoda u kompaniji Continental.
Zahvaljujući senzorima i uz pomoć ContiPressureCheck tehnologije, podaci o gumama, poput vazdušnog pritiska i temperature će se vozačima prikazivati na ekranu u kokpitu tokom cele trke i na taj način oni će biti u mogućnosti da svoj stil vožnje prilagode ekstremnim situacijama.
„ODISSEY 21 je jedinstven: prenos 550 ks u vozilu teškom 1,8 tona, sigurno će vozača, ali i celu konstrukciju, uključujući i gume, dovesti do krajnjih granica. Za nas energetska efikasnost predstavlja glavnu razlika između električnog pogona i konvencionalnog motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Motori sa unutrašnjim sagorevanjem obično pokazuju mnogo nižu energetsku efikasnost od električnih motora. Efikasnost motora sa unutrašnjim sagorevanjem ograničena je na teoretski maksimum od oko 60 procenata – mnogo niži od tipične efikasnosti električnih motora, gde ne postoji teorijsko ograničenje. Ukratko, obrtni momenat koji generiše ODISSEY 21 izložiće gume izuzetnim silama“, kaže Anuj Jain, inženjer zadužen za razvoj guma u kompaniji Continental.
EKSTREMNE LOKACIJE ZA VOŽNJU DO KRAJNJIH GRANICA
Extreme E je prvenstvo namenjeno ljubiteljima adrelina u kome se električna SUV vozila takmiče na nekim od najudaljenijih delova sveta. Sezona startuje u Saudijskoj Arabiji i oazi Al-Ula (3-4. aprila), zatim se seli na Lac Rose roze jezero usred Senegala (29-30. maja). Sledi Kangerlussuak „veliki fjord“ na Grendlandu (28-29. avgust), i grad Santarem u tropskoj šumi Brazila (23-24. oktobar). Velika završnica rezervisana je za Ušuaju, glavni grad argentinske provincije Ognjena Zemlja (11-12. decembar).
Staze su dužine između 6-10 km i svaka se sastojati od pet do šest virtuelnih kapija. Šampionat je zamišljen tako da se dve grupe od po šest timova takmiče jedna protiv druge na kružnim trkama. Četiri najbolje ekipe plasiraće se u nokaut fazu, gde se vozači „jedan na jedan“ bore za željeno mesto u finalu.
TIMOVI
Čuveni rivali Luis Hamiltona i Niko Rozber oformili su svoje timove za učešće na ovim trkama, pod nazivom X44, odnosno Rosberg Xtreme Racing. Pored njih šampionatu su se pridružili Mikaela Alin Kotulinski i Dženson Baton (JBXB), Matijas Ekstorm i Klaudija Hurtigen (ABT), Laja Sanc i Karlos Sains (XE), Džejmi Čedvik i Stefan Sarazin (Veloce Racing), Kejti Manings i Timi Hansen (Andretti United), Kristine Giampaoli Zonca i Oliver Benet (Hispano Suiza Xite Energy), Sara Prajs i Kajl Leduk (Chip Ganassi Racing). Kao što se može primetiti, svaki tim ima jednog ženskog i jednog muškog vozača, jer šampionat teži da promoviše rodnu ravnopravnost.
BROD SVETA HELENA – brod koji je nekada prevozio kraljevsku poštu sada prevozi takmičare do lokacija širom sveta. Sa 63 prepuna brodska kontejnera, Sveta Helena je pre nekoliko nedelja krenula iz Liverpula, oko španske obale, a zatim kroz Suecki kanal i Crveno more stigao do Saudijske Arabije.
ODISSEY 21 – snaga ovog vozila meri se u 550 ks. Sa težinom od 1.8 tona i 2,3 metra širine ovaj E-SUV je jedinstven. Ima moć da dostigne brzinu od 99,79km/h za 4,5 sekunde i to pri nagibima do 130 procenata.
ODRŽIVOST – Extreme E ima za cilj da nadahne ljude da udruženim naporima globalno zagrevanje ograniči na 1,5 ° C do 2030. godine.