Mala i srednja preduzeća u Srbiji imaju nepotrebne izazove, kao što su teži pristup kreditima i skuplje finansiranje. Inicijative evropskog investicionog fonda, garancije srpske Vlade i strategija iz 2015. dobar su početak. Iz našeg iskustva na Filipinima jasno je da su mala i srednja preduzeća ključni motor ekonomije tržišta u razvoju. To je jedna od ideja koju za Srbiju ima Kristofer Burdžes, novozelanđanin koji je u ranim dvadesetim počeo karijeru u investicionoj banci Morgan Stanley u Londonu a zatim je nastavio u hedž fondu Bridgewater Associates u Njujorku da bi od ove godine počeo da radi s tehnološko-finansijskom kompanijom First Circle iz Singapura. 

Dok je boravio u Beogradu razgovarali smo o njegovom pogledu na Srbiju, tržištima u razvoju, specifičnim veštinama koje je razvio u Bridgewater Associates i daljim planovima s First Circle. 

Da li možete da nam približite vaš razvojni put i veštine koje ste razvili i koje su dovele do vaše današnje pozicije? 

Počeo sam karijeru trgujući državnim obveznicama. Ova aktivna i tržišno okrenuta uloga razvila je kod mene duboko razumevanje odnosa rizika i prinosa. 

Bridgewater Associates, precizna i rigorozna institucija drugačija od investicione banke, najbolje je opisana od strane osnivača Ray Dalio-a, koji je naziva “intelektualne specijalne jedinice”. Bridgewater Associates zahteva najviši nivo analitičke preciznosti i logičkog zaključivanja sa ciljem donošenja odluka zasnovanih na realnosti. 

Razumevanje odnosa rizika i prinosa, uz analitičku rigoroznost koju sam razvio u Bridgewater Associates, predstavlja adekvatnu kombinaciju za kompleksan posao kao što su finansije u tržištima u razvoju kojima se sada bavim. 

Značajan deo vašeg posla zasnovan je na razumevanju ekonomije. Kakvo je vaše mišljenje o Srbiji trenutno i o potencijalu koji ima? 

Srbija je vrlo uzbudljiva prilika. Posmatram situaciju dugoročno. BDP po stanovniku u Srbiji danas je 6.000 američkih dolara. Kada uzmemo u obzir inflaciju i kupovnu moć, to je identično kao 1989. godine. Vrlo je jasno da ekonomija ima značajan kapacitet za rast koji do sada nije iskorišćen. 

Srbija ima edukovanu radnu snagu u oblasti tehnologije, kao i vodeću poziciju u obrazovanju u tom sektoru u istočnoj Evropi, možda i u celoj Evropi, pogotovo kada se uzme u obzir nivo plata. Srbija će biti atraktivno mesto u sledeće dve decenije. 

Koje su lekcije koje treba da naučimo iz stagnacije kako je ne bismo ponovili u budućnosti? Koji su najlakši problemi koje možemo da rešimo da ubrzamo rast?  

Dotaknimo se psihologije. Iz razgovara sa običnim ljudima u Srbiji, jasno je da su konzervativni u finansijskom smislu. To je razumljivo usled problema sa kojima su se suočavali 1990-ih. Ekonomiji će značajno porasti kada ljudi budu imali optimistični pogled na budućnost i zdravu dozu apetita ka riziku. Uzmimo Filipine kao primer. Tokom 1980-ih prošli su kroz značajan pad standarda života sa sličnim političkim događajima koji su zahvatili Srbiju tokom 1990-ih. Posle godina stagnacije, poslednjih deset godina bile su vrlo prosperitetne. Razumno je očekivati da sličan razvoj događaja čeka Srbiju u naredne dve decenije. 

S opipljive strane, “delovi mašine” koji nedostaju su, na primer, finansiranje malih i srednjih preduzeća. Iz našeg iskustva na Filipinima jasno je da su mala i srednja preduzeća ključni motor ekonomije tržišta u razvoju. Inicijative evropskog investicionog fonda, garancije Vlade od prošle godine i strategija iz 2015. su dobar početak. Mala i srednja preduzeća imaju nepotrebne izazove kao što su teži pristup kreditima i skuplje finansiranje. Kroz tehnološki potkovane izvore finansiranja preduzeća u Srbiji će napredovati i rešiti neke od ovih izazova. 

Da li možete da nam približite kako First Circle finansira mala i srednja preduzeća?

Trenutno postoji globalna trka za podacima, posebno na tržištima u razvoju koja do sada nisu imala značajan pristup kreditima i finansijskim uslugama. U First Circle analiziramo velike količine podataka na logičan način. Potom ih koristimo da donosimo poslovne odluke. Cilj analize je identifikovati kako kvalitetne, tako i problematične kompanije. Želimo da budemo na raspolaganju kvalitetnim kompanijama i pozitivno utičemo na ekonomiju i nivo zaposlenosti. Zbog ovakvog sistematičnog pristupa, odluke koje donosimo utiču na veliki deo populacije. 

Uzmimo za primer kompaniju iz Manile koja proizvodi bilborde. Većina kupaca bilborda su male kompanije koje žele da stave bilbord pored svoje poslovne jedinice. Kupci uglavnom plaćaju za 90 dana. Iako firma posluje 12 godina, banke na Filipinima žele da daju kredite za obrtni kapital samo ukoliko je potraživanje od 100 najvećih kompanija. Preduzetnici koja je osnovala firmu za proizvodnju bolborda potreban je izvor finansiranja za velik broj manjih klijenata koje nije u mogućnosti da finansira iz sopstvenih sredstava. First Circle joj je omogućio da finansira proizvodnju i prodaju proizvoda 20 odsto većem broju kupaca kroz zajmove za obrtni kapital.

Cilj First Circle je da pomognemo što više održivih kompanija kojima je potrebno finansiranje. Voleli bismo da ponudimo kompanijama onoliko koliko im zaista treba, po najboljoj mogućoj ceni. Trenutno smo fokusirani na veliku priliku koju imamo na Filipinima, ali razmatramo i otvaranje novih predstavništva, pre svega u jugoistočnoj Aziji.

Razgovarao Stefan Ćulibrk

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.