Formula 1 ima problem. Deluje kao da je njen šampion Maks Ferstapen jednostavno predobar. Njegova superiornost u ovogodišnjem šampionatu već je nakon prvog dela sezone pokrenula neka važna pitanja. Da li i kako skresati krila Ferstapenu i Red bulu?
Na velikoj nagradi Belgije Ferstapen je trijumfovao iako je startovao sa šeste pozicije. Učinio je to na način koji oslikava čitavu njegovu sezonu. U 17. krugu prestigao je Serhija Pereza, kolegu iz tima, a pred poslednju trećinu ga je ostavio čak 22 sekunde iza sebe. Bio je nezaustavljiv, kao toliko puta do sada.
Fenomen superiornosti nije ništa novo kada je u pitanju Formula 1.
Pobedom u Spa, Red Bul je nadmašio niz od 11 uzastopnih pobeda koje je nanizao Meklaren još davne 1988. godine. Tada su sa Airtonom Senom i Alanom Prostom u timu obezbedili 15 pobeda u 16 trka. Sličan niz, doduše ne tako uspešan, imao je četiri sezone kasnije Vilijamsov FW14B. Šumaher je 2004. završio kao prvi u dvanaest od trinaset trka koje je vozio za Ferari, a najskoriji je primer Mercedesa koji je vezao 8 pobeda uključujući i njihovu salvu 2014. godine kada su trijumfovali u 16 trka.
Međutim, trke iz ovih epoha Formule 1 nisu uvek bile toliko jednosmerne.
Dešavalo se da se nekim timovima određenog dana poklope kockice i ugroze velike nizove pobeda dominantnih vozača. Tako je Sebastijan Fetel, kako bi produžio dominaciju Red Bula, morao juriti Vebera tokom većeg dela trke. Rivalstvo Rozberga i Hamiltona dovelo je u pitanje inače stabilnu superiornost Mercedesa, jer je tada Red Bul imao dobre šanse da trijumfuje na stazama koje su im ležale.
Ove sezone, takvih slučajeva skoro da nije ni bilo, jer je Ferstapen bio nemilosrdan.
Ono što posebno iritira rukovodstvo F1 jeste činjenica da nova pravila iz 2022, koja su za cilj imala da smanje jaz između Red Bula i ostatka sporta, nisu urodila plodom. „Kada bismo izbacili Red Bul iz jednačine, sve bi bilo mnogo zanimljivije“, pišu neki kolumnisti.
„Tada bismo praktično imali četiri lidera – Alonsa, Leklera, Hamiltona i Norisa, pri čemu bi se Alonso i Hamilton borili za titulu. Mercedes, Ferari, Aston Martin i Meklaren, borili bi se za pobedu sa prednostima koje bi se menjale iz trke u trku. „
,,Kako bi to lepo izgledalo“, primetio je vođa Mercedesa Toto Wolf uz kiseli osmeh nakon trke u Belgiji. ,,Moramo nekako izbaciti Maksa iz opticaja, ostatak sezone bi bio izuzetan. Međutim, štoperica ne laže. Jedan vozač, u jednom autu je ispred svih. Moramo ga uhvatiti, ali izgleda da šanse nema.“
U aprilu, nakon što je Red Bul razbio prve tri trke, uključujući i onu u kojoj je Ferstapen sa petnaestog završio na drugom mestu, šef Formule 1 Stefano Domenikali je bio optimističan
,,Šampionat je dug i siguran sam da će biti pozitivnih iznenađenja do kraja“, rekao je Domenikali. Ali od iznenađenja nikada nismo bili dalje.
Domenikali je ukazao da nema entuzijazma za veštačko obuzdavanje Red Bula, barem ne tokom sezone, ali je govorio o skraćivanju perioda dominacije.
„Formula 1 je uvek bila sport u kome je bilo perioda gde su timovi bili veoma dominantni. Naš cilj je da zauzmemo strateški pristup kako bismo bili sigurni da će ovi periodi u budućnosti biti što kraći.”
Ovo nije samo filozofsko pitanje. Postoji zabrinutost da će nove obožavaoce i gledaoce koje je F1 nagomilala – posebno u SAD od zapanjujuće borbe za titulu 2021. između Hamiltona i Ferstapena i uspeha TV serije „Drive To Survive“ – u najkraćem roku oterati izuzetno jednostrani šampionat koji je 25-godišnjak više puta osvajao rasturajući konkurenciju.
Ove godine, gledanost Velike nagrade Majamija je u Americi drastično opla. U sportu koji ozbiljno pristupa brojevima, iza kulisa se verovatno uveliko polemiše o negativnim brojkama.
Razmatra se čak i nova promena pravila koja će usporiti Red Bul do 2024. godine, što se nekoliko godina ranije već i desilo sa Mercedesom. Nakon što je ovaj tim bio potpuno dominantan 2020. godine, uveden je niz promena u konstruisanju automobila. Navodno su bili iz bezbednosnih razloga, ali su najteže pogodili automobile Mercedesa. Rezultat je bio triler iz 2021. godine.
A svi vole trilere.