Kako razumeti migracije? Kako preneti na papir – ili ekran – iskustva i nedaće migranata? Kako prikupiti i tumačiti podatke o migracijama? Kako sprečiti širenje dezinformacija i antimigrantske retorike? Kako etički, tačno i balansirano izveštavati o migracijama? Kako da studenti novinarstva pišu nezavisno i samouvereno o jednoj od najvažnijih tema 21. veka?
To su samo neka od pitanja na koja će, kroz tri modula osnovnog kursa, odgovoriti Globalna akademija za medijsko izveštavanje o migracijama (GMMA), koju pokreće Međunarodna organizacija za migracije. GMMA će postati jedinstvena platforma koja nudi standardizovane i specijalizovane medijske obuke za jačanje etičkog i tačnog izveštavanja o migracijama, a projekat se sprovodi u partnerstvu sa Fakultetom političkih nauka Univerziteta u Beogradu. Pored Srbije, u projektu čiji je cilj da specijalizovani kursevi postanu deo osnovnih i master sudija u ponudi univerziteta, učestvovali su Irska, Meksiko, Maroko i Filipini.
Sve je kod nas, inače, započelo još u maju 2021, dok je prošle godine održana trodnevna radionica za 40 novinara, studenata medija i eksperata iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Hrvatske, koji su zajednički promišljali i istraživali kako da se važne teme u vezi sa migracijama bolje predstave u medijima. Radionicu su organizovali IOM Srbija i FPN sa ciljem da se promoviše tačno izveštavanje o migracijama i otklone uobičajeni mitove i zablude.
Kao partner u našoj zemlji, Fakultet političkih nauka Univerziteta u Beogradu omogućio je da tim od osam profesora, sa dekanom na čelu, doprinese izradi modula koji čine osnovni kurs. Iscrpno se radilo na dizajniranju i postavljanju online platforme, istraživanju i sadržaju samog kursa od strane eksperata, prilagođavanju tema lokalnom kontekstu. Tako je nastao GMMA onlajn portal, dizajniran da bude interaktivan, da omogući povratne informacije studenata, akademske zajednice, medija i stručnjaka u zemljama učesnicama.
Međunarodna organizacija za migracije u Srbiji nastoji da se u javnom diskursu migracijama dodeli dužna pažnja i da se o osetljivim temama koje migracije po svojoj prirodi nose, izveštava nepristrasno, dostojanstveno, bez senzacionalizma, podsticanja diskriminacije, ksenofobije i drugih negativnih sentimenata. Ova inicijativa predstavlja upravo korak unapred: želja je da što više studenata, novinara i medijskih radnika, koji dolaze u dodir sa temama koje se tiču migracija – a to je danas sve veći i značajniji broj tema – dobije mogućnost da u svom tempu i dinamici koja im odgovara, dođu do korisnih informacija koje kurs sadrži. Zato je, dodaju, individualni kurs idealan ne samo za studente novinarstva već i za svakoga ko je zainteresovan za migracije.
„Suština IOM zalaganja na ovom polju je da se migracije sagledavaju iz svih uglova, a ne da se tumače jednoznačno, i da u javnom diskursu ne bude mesta štetnim porukama poput ksenofobije, predrasuda, negativne, antimigrantske retorike bez osnova“, kaže za Nedeljnik Donatella Bradić, v. d. šefa misije Međunarodne organizacije za migracije u Srbiji. Ona dodaje da migracije nose transformativni kao i razvojni potencijal, prilike za rast, progres, diverzitet, inovacije.
„Etički odnos u informisanom izveštavanju o migracijama, koje se zasniva na činjenicama i dokazima, gradi se obrazovanjem, već na fakultetu. Važno je da studentima bude dostupan jedan ovakav kurs, koji daje pregled o kompleksnosti, osetljivosti i višeslojnosti fenomena migracija, koji ih priprema za ono čime će se profesionalno baviti, bez predrasuda, činjenično i odgovorno. Ovakve inicijative daju najbolje rezultate, jer direktno povezuju akademski sektor, medije, međunarodne organizacije i državne ustanove, a svi mi zajedno i treba da pristupamo izazovima u upravljanju migracijama, kao što je i ovaj izazov stvaranja korektnog, objektivnog narativa o migracijama. Migracije nisu samo ljudi u potrebi, to su i radne migracije, migracije zarad školovanja, boljih životnih prilika, a naš posao je da o tome razgovaramo otvoreno, neostrašćeno i pre svega potkrepljeno činjenicama.“
Dr Aleksandra Krstić, profesorka Fakulteta političkih nauka, objašnjava da je važno da studenti novinarstva Fakulteta političkih nauka prođu online kurs o izveštavanju o migracijama i migrantima.
„Taj kurs zapravo omogućava da čuju nešto što nisu do sada čuli u svom redovnom školovanju za buduće novinare i to je nešto sa čim se oni zapravo ne susreću u nekoj svakodnevnoj novinarskoj praksi, može jako da im koristi kada budu pisali svoje radove ili kada budu izveštavali sa terena. Dakle, kurs nudi veoma veliki, zaista precizan, dobar i zanimljiv pregled o tome šta su migracije, do toga kako treba izveštavati, kako treba intervjuisati, kakav je storytelling u vezi sa recimo temom izbeglica i imigranata u različitim delovima sveta, različita iskustva, pravila profesionalnog i etičkog novinarskog standarda. Tako da pozivam zaista sve studente da se prijave i da slušaju i da mogu da pročitaju ovaj online kurs“, priča profesorka Krstić. „Iz svog dosadašnjeg iskustva u radu sa studentima na ovoj temi izveštavanja o migracijama i migrantima i u dugogodišnjoj saradnji koju Fakultet političkih nauka ima sa IOM-om, uvideli smo da zapravo studenti smatraju da je najinteresantnija upravo priča o tome kako etički i profesionalno koristiti slike u izveštavanju o migrantima i migracijama, zapravo taj vizuelni sadržaj, način na koji etički može da se pristupi ovoj temi i uopšte tom načinu obrade. To su u pitanju fotografije, video-materijali ili bilo koji drugi vizuelni sadržaj na koji oni zapravo svakodnevno nailaze, ali i kao čitaoci i kao publika možda nisu sigurni na koji način može da utiče ili da stvara određene percepcije o migrantima i izbeglicama. Sa druge strane, još je važnije kada i sami kao mladi novinari uđu u redakcije treba da znaju zapravo na koji način se koristi slika, fotografije, na koji način se prilazi uopšte ljudima koji imaju jako teška životna iskustva i prolaze određene teškoće i probleme, način na koji im se zapravo pristupa i psihološki i etički i profesionalno.“
Profesorka Aleksandra Krstić navodi i da je posebna pažnja u kreiranju modula bila posvećena tome kako intervjuisati migrante i izbeglice.
„Kada već želimo da dođemo do njihove strane, do njihove priče, kada želimo da im pružimo taj prostor da imaju glas u medijima koji inače nemaju, onda moramo da znamo kako ćemo sa njima da razgovaramo, na koji način ih intervjuišemo, kako tretiramo njihovu porodicu, kako razumemo njihovu patnju i na koji način pristupamo zapravo toj priči na jedan profesionalan način“, objašnjava ona.
Moduli su, prema njenim rečima, prilagodljivi apsolutno svim segmentima i svim studijama koje ovaj fakultet neguje, ne samo studentima novinarstva.
„Zapravo smo krenuli u tu kampanju promene narativa o izbeglicama i migrantima i razbijanje onih klasičnih stereotipa koji postoje u našim medijima i u mnogim svetskim medijima i razbijanje onoga što je crno-belo predstavljanje migranata, ili kao pretnje ili kao žrtava. Mi smo zapravo modulima i čitavim ovim kursom i našom saradnjom proteklih godina, napravili tu jednu novu mogućnost da budući novinari koji ulaze u redakcije sada kada završe fakultet, mogu da na jedan kvalitetan način izveštavaju o tome šta je priča, šta je suština, a ne samo šta je nešto šta je tabloidno, šta je senzacionalističko, ono što zapravo možemo da viđamo, nažalost, u mnogim tabloidima, pa i u mainstream medijima u Srbiji.“
I profesor Dragan Simić, dekan Fakulteta političkih nauka, reći će da svaki naučni pokušaj spoznavanja sveta oko sebe počinje potpunim i tačnim razumevanjem ključnih pojmova discipline o kojoj je reč.
„Kao što uspešno lečenje (i izlečenje) podrazumeva dobru dijagnozu bolesti, tako i u nauci sve počinje (a ponekad se sve i završava) jasnim razumevanjem pojma o kom govorimo. Veliki kineski mislilac Konfučije zvao je to ‘rektifikacijom imena’. U vremenima krize ili polikrize (kako se to danas najčešće govori), da bi se situacija popravila, najbolje je krenuti od osnovnih stvari, od prvih koraka. Drugim rečima, stvari treba zvati pravim imenom“, navodi dekan Simić. „Moduli GMMA temelje svoju vrednost upravo na takvom jednom pristupu. Naši studenti i profesori koji su učestvovali u ovom projektu postali su deo globalne mreže pojedinaca i institucija koje su dale svoj doprinos pravilnom razumevanju migracija, posebno u medijskom prostoru. Imajući u vidu porast broja migranata u svetu u kojem živimo kao i značaj pravilnog razumevanja ovog pojma koje treba da bude lišeno predrasuda i neznanja, ovaj kurs i moduli predstavljaju početni ali i najvažniji korak u tom procesu učenja.“