LONDON – E. L. Džejms ne uspeva da se priseti ničega što je zabavlja. „Moram da nađem hobi“, kaže ona. „Nekada mi je hobi bilo pisanje.“
Tokom poslednjih osam godina, taj hobi se pretvorio u milijardu dolara vrednu franšizu, a Džejmsova je od anonimne spisateljice koja na internetu deli pohotne fantazije postala mogul erotske industrije koji vodi svoju malu imperiju.
Trebalo joj je vremena da napiše nešto novo. „Neverovatno sam nervozna u vezi sa tim“, kaže ona. „Ima drugih priča koje želim da ispričam. Predugo sam sa ovo dvoje.“
Ali sa Gospodinom, njenim novim delom originalne fikcije otkada je postala svetski fenomen, Džejmsova – čije je pravo ime Erika Mičel – nada se da će obeležiti novu fazu u svojoj karijeri. Njen poslednji roman je savremena ljubavna priča u kojoj se imućni britanski aristokrata zaljubljuje u sluškinju, mladu ženu izbeglu iz Albanije.
Kada je Džejmsova objavila Pedeset nijansi sive 2011. godine, nadala se da će uspeti da proda nešto primeraka i spreči druge da kopiraju njen rad. Međutim, njena erotska trilogija prodata je u više od 150 miliona primeraka širom sveta, a prevedena na oko 50 jezika. Adaptirana je u seriju filmova koji su zaradili više od milijardu dolara, a doprinela je i popularizaciji seksualnih fetiša poput vezivanja i analnih kuglica koje su sada potpuno mejnstrim.
„Za mene je to i dalje pomalo šokantno“, kaže Džejmsova. „Posmatrala sam kako se stvari razvijaju i pitala se kako se, dođavola, to desilo.“
Pedeset nijansi je počelo kao eksplicitna fan fikcija zasnovana na poznatom serijalu knjiga Stefani Majer Sumrak. Džejmsova je svoje radove objavljivala na internetu, a iz njoj još uvek nepoznatih razloga, brzo su postali viralni.
Džejmsova je srušila tabue progovorivši o seksualnim fantazijama o kojima žene neretko ćute, ili ih se stide, a njene knjige promenile su način na koji industrija zabave pristupa ženskoj požudi.
„Nije samo pisala o tome, već je to komercijalizovala“, kaže En Džejmison, profesorka engleskog jezika na Univerzitetu u Juti koja se bavi fan fikcijom.
Kada je počela da se bavi svojom multimedijskom franšizom, više nije imala vremena za svoj nekadašnji hobi. Povrh svega, Džejmsova – koja sada ima 56 godina – suočila se sa nemogućim očekivanjima koja je nametnuo njen debi, dok pomahnitali fanovi traže još nastavaka Pedeset nijansi. Mnogo čitalaca će neizbežno biti razočarano bilo kakvom pričom koja ne uključuje dominantno-submisivnu vezu između milijardera Kristijana Greja i Anastazije Stil koja dobrovoljno postaje njegova seksualna robinja.
Za fanove koji očekuju još jednu sočnu priču sa bičevima, lisicama i sigurnim rečima, Gospodin bi mogao da bude razočaranje: scene seksa jesu eksplicitne, ali ni blizu transgresivne poput onih u Pedeset nijansi.
Džejmsova je imala narativne ciljeve koji prevazilaze uzbudljivost i pohotu. Gospodin se bavi ozbiljnim temama poput ekonomske nejednakosti, sudbine ilegalnih radnika, opresije nad ženama u konzervativnim društvima, ali i načinom na koji društvene institucije uvažavaju imućne i eksploatišu ranjive.
Upravo ova pitanja danas su naročito relevantna u Velikoj Britaniji, nakon što je Bregzit ogolio rasne i klasne podele, ali i pitanje britanskog identiteta. Džejmsova žarko želi da Velika Britanija ostane u Evropskoj uniji, a uticaj koji ima svakodnevno koristi da na društvenim mrežama ističe svoj stav, iako svesna da bi je to moglo koštati fanova.
Ne može se predvideti kako će njeni čitaoci reagovati na Gospodina, niti hoće li njihova posvećenost autorki prevazići ljubav prema Kristijanu Greju i nezajažljivu glad za istom starom pričom.
Drugi autori bestselera, poput Stefani Majer i Dž. K. Rouling, promenile su žanr, rebrendirale se nakon što su privele kraju svoje uspešne franšize, i zadržale tek deo svoje prvobitne publike.
Džejmsova se, čini se, i sama zasitila Pedeset nijansi. Napisala je paranormalnu romansu – priču o duhovima smeštenu u moderni London – za koju se nada da će je izdati, a razmišlja i o nastavku Gospodina.
„Imam toliko ideja, a svi mi govore da se vratim onome što sam radila proteklih deset godina“, kaže ona.
Čitaoci su, međutim, uzeli stvar u svoje ruke kako bi se priča o Kristijanu i Anastaziji nastavila, bilo da Džejmsova želi da piše ili ne. Amaterski pisci na internetu su objavili desetine hiljada sopstvenih priča inspirisanih njenim romanima.
Džejmsova kaže da ih ne čita, ali ističe da je sasvim prikladno da fanovi preuzmu dalje.
„Ti likovi sada pripadaju svima“, kaže ona. „I sami su nastali iz fan fikcije.“
© 2019 The New York Times