Dugi redovi, izgubljeni prtljag, otkazani letovi… Na nemačkim aerodromima trenutno vlada pravi haos zbog nedostatka osoblja. Vlada želi da pomogne dovođenjem radnika iz inostranstva – ali to baš nije tako lako, piše Dojče vele.
„Haos sa koferima“ o kojem se poslednjih dana toliko govori, za mnogo putnike je možda i najmanji problem. Njih na aerodromima trenutno čeka toliko iznenađenja, a u ručnom prtljagu pre svega treba da imaju jednu stvar: vreme.
Problem je taj što su tokom pandemijskih godina kompanije drastično smanjile broj zaposlenih ili što su mnogi od njih pronašli druge poslove. Prema podacima Nemačkog ekonomskog instituta (IW), na aerodromima u Nemačkoj nedostaje više od 7.000 radnika.
Pored toga, pandemija još nije ni blizu kraja: zbog velikog broja zaraženih korona-virusom, kompanija „Lufthanza“ otkazala je 3.000 letova u špicu sezone godišnjih odmora. Avio-kompanija „Izidžet“ samo je u Berlinu otkazala hiljadu letova.
Veliki izazovi
Iako se nemačka vlada ne smatra odgovornom za to, ona sada želi da kratkoročno pomogne. Ministarstva saobraćaja, rada i unutrašnjih poslova formirala su radnu grupu, ali izazovi su veliki.
Jedan od glavnih problema je neophodna bezbednosna provera. Proveru ručnog prtljaga i kontrolu putnika savezna ministarka unutrašnjih poslova Nensi Fezer ni u kom slučaju ne želi da prepusti nekvalifikovanim pomagačima iz inostranstva, što je potvrdio i njen portparol Maksimilijan Kal: „Na bezbednosnim kontrolama to ne dolazi u obzir, jer su za to neophodni obuka i poštovanje bezbednosnih standarda: moguže je samo za jednostavnije poslove, kao što je otpremanje prtljaga.“
Naročito mnogo radnika nedostaje za kontrolu prtljaga i putnika, pa se postavlja pitanje da li problem uopšte može da se reši planiranim dovođenjem radne snage iz inostranstva.
Zahtevne bezbednosne kontrole
Jedan sezonski radnik koji u polju bere špargle, razlikuje se od radnika koji radi na tako osetljivom mestu kao što je aerodrom. Taj drugi, bez obzira gde je raspoređen, mora da bude apsolutno pouzdan u bezbednosno-tehničkom smislu i mora biti detaljno proveren. Prema podacima Ministarstva unutrašnjih poslova, savezne pokrajine su zadužene za te provere i one obično traju dve nedelje.
Plan je da se dovede oko 2.000 radnika iz zemalja koje nisu članice EU, uglavnom iz Turske. Ta zemlja je dobar izbor, jer zbog postojećeg sporazuma o pridruživanju između EU i Turske, pravne prepreke nisu toliko velike, kao u slučaju nekih drugih zemalja.
Pristojan smeštaj i tarifni ugovori
Ali, ni sve to situaciju ne čini jednostavnijom. Nemački ministar rada Hubertus Hajl zahteva da radnici iz inostranstva dobiju odgovarajuće, pa makar i vremenski ograničene ugovore i da imaju pristojan smeštaj. Problem s lošim kolektivnim smeštajem za zaposlene u mesnoj industriji pokušao je da se reši još u vreme prethodne vlasti, i sada ne trebalo ponovo da se pojavi na nekom drugom mestu.
Još uvek je nejasno koliko brzo sva ta pitanja mogu da se razjasne i koliko brzo novi „gastarbajteri“, kako ih neki zovu, uopšte mogu da dođu. Od toga zavisi i koliko strpljenja putnici koji idu na odmor treba da spakuju u svoje kofere.