Želja Sjedinjenih Država da ograniče trgovinske razmene s Kinom predstavlja značajan izazov za multinacionalne kompanije, čiji su ekonomski modeli dugo vremena davali centralno mesto ovom azijskom divu. Da li bi za njih bilo dovoljno da se presele u Indiju?
Udecembru 2023, indijske vlasti objavljuju da je tajvanska kompanija Foxconn – glavni proizvođač iPhone kompanije Apple – dodala 1,67 milijardi dolara (1,53 milijarde evra) svom početnom ulaganju od 600 miliona dolara u fabriku u Bangaloru, srcu indijske Silicijumske doline. Ova vest deluje kao mala bomba. Da li premijer Narendra Modi uspeva da od svoje zemlje napravi novi „svetski centar proizvodnje elektronskih sistema“, kako to voli da ponavlja?
Nesumnjivo je da Nju Delhi koristi de-riziking, raširenu strategiju koja podstiče kompanije da ograniče svoju ekonomsku izloženost „kineskom“ riziku – strategija koja ima i geopolitičku komponentu, da obuzda uspon kineskog carstva. Ako je verovati medijima, izgleda da su stvoreni svi uslovi za „veliku zamenu“ u Aziji. Indija je postala treća svetska ekonomija (izraženo u paritetu prema kupovnoj moći) 2022. godine, prestigavši bivšeg kolonizatora Veliku Britaniju. Pokazuje i najbrži rast na planeti: 6,7% u 2023. Međunarodni monetarni fond (MMF) predviđa 6,5% za 2024. u odnosu na rast od 4,6% u Kini. Za mnoge, lansiranje indijske rakete ka Mesecu u avgustu 2023. bilo je metafora za uzlet zemlje. Međutim, ako ideja o Indiji kao novoj „novoj radionici sveta“ oduševljava diplomatske krugove i medijske redakcije, stvarna situacija poziva na oprez.
U 2023. godini, Indija je postala najmnogoljudnija zemlja na svetu, sa gotovo 1,42 milijarde stanovnika. Ima najveće radno sposobno stanovništvo: 970 miliona ljudi, preko milijardu do 2030. godine, sa očekivanom tendencijom rasta do 2050. godine, prema podacima Ujedinjenih nacija. Indija je takođe zemlja sa mladom populacijom: 40% Indijaca ima manje od 25 godina, a medijalna starost je 28 godina, u poređenju sa 39 godina u Kini. Svake godine na tržište rada dolazi više od deset miliona ljudi; na prvi pogled, to je prilika za strane investitore.
Osam od deset Indijaca radi u neformalnom sektoru
Ipak, dobar deo indijske radne snage suočava se sa značajnim nedostatkom obuke. Milioni školaraca, posebno iz ruralnih oblasti, napuštaju obrazovni sistem bez kvalifikacija, a tehničko obrazovanje je u zaostatku. Iako ima više mladih od Kine, Indija ih manje obrazuje u oblasti nauke, tehnologije, inženjeringa i matematike: 2,55 miliona diplomaca u 2020. godini za Nju Delhi, u poređenju sa 3,57 miliona za Peking. Još problematičnije je to što više od 80% indijskih inženjera nema kvalifikacije koje kompanije očekuju. Stoga je Foxconn morao da zatraži dozvolu za angažovanje četrnaest podizvođača iz Kine za svoje indijske lokacije. Konačno, prema Svetskoj banci, Indija pokazuje značajne stope nepismenosti i pothranjenosti: 24% i 17%, nasuprot 3% u Kini za svaki od ovih pokazatelja.
Što se tiče industrije, odlučna politika „Made in India“ (proizvod iz Indije) (…)
PRETPLATITE SE NA LE MONDE DIPLOMATIQUE NA SRPSKOM – MESEČNA PRETPLATA 300 DINARA, ILI GODIŠNJA PRETPLATA 3.000 DINARA.
ZA PRETPLATU KLIKNITE OVDE.
ČITAJ VIŠE, ZNAJ VIŠE.