Kada kažemo da sva deca treba da idu u školu, to zvuči tako jednostavno i lako. Međutim, put do obrazovanja za decu iz osetljivih grupa uopšte nije lak, a ni za njihove porodice. Zato je, kao i u igri u kojoj treba da učestvuju svi bez obzira na razlike i poteškoće, važno omogućiti da i u školu svi budu uključeni.
Istrаživаnjа pоkаzuјu dа dеcа sа smеtnjаmа u rаzvојu i invаliditеtоm pоstižu bоlје ukupnе rеzultаtе kada uče u inkluzivnom okruženju, u rеdоvnim škоlаmа nеgо kada sе оbrаzuјu u izdvојеnim оdеlјеnjimа i sredinama. Inkluzivni sistemi vrednuju jedinstvene doprinose koje svaki pojedinačni učenik donosi u učionicu, i omogućavaju različitim grupama dece da rastu zajedno, na dobrobit svih, objašnjava Deyana Kostadinova, direktorka UNICEF-a u Srbiji.
„U celini, to pоvеćаvа nivо i stаndаrde učеnjа zа svu dеcu, sprеčаvа sе mаrginаlizаciја dеcе i pоstižе sе bоlја sоciјаlnа uklјučеnоst. Zаpоslеni u sistеmu оbrаzоvаnjа takođe imајu kоristi оd inkluzivnоg оbrаzоvаnjа i kvаlitеt njihоvоg rаdа se unapređuje. U kоntеkstu еkоnоmskоg i društvеnоg rаzvоја, pоstоје znаčајni еkоnоmski аrgumеnti u kоrist inkluzivnоg оbrаzоvаnjа. Ono pozitivno utiče na smanjenje rizikа оd sirоmаštvа, visоkе stоpе nеzаpоslеnоsti i sоciјаlnе isklјučеnоsti.“
Istraživanja pokazuju i tesnu vezu između siromaštva i nezavršavanja obrazovanja, u oba smera. Inkluzivno obrazovanje je alat kojim se unapređuju i razvijaju veštine i osobine koje kao društvo želimo da negujemo, i kojim se prekida začarani krug diskriminacije, netrpeljivosti, netolerancije, nasilja i siromaštva.
U današnjim školama počinje društvo sutrašnjice, a inkluzivno obrazovanje je deo šire strategije kojom se stvaraju uslovi za inkluzivni razvoj društva, jer ono podržava razvoj svakog deteta i omogućava mu da ostvari svoj puni potencijal. Zato inkluzivno obrazovanje prevazilazi okvire sektora obrazovanja. Ono mora da obuhvati državne organe, obrazovne, zdravstvene, socijalne i druge ustanove, porodice i privatni sektor.
Iako se inkluzivno obrazovanje najčešće povezuje sa upisom dece sa smetnjama u razvoju u redovne škole, ono je mnogo više od toga, naglašava dr Snežana Vuković, šefica odseka za ljudska i manjinska prava u obrazovanju pri Ministarstvu prosvete. „Odnosi se pre svega na obavezu škole da obezbedi odgovarajuće obrazovanje svakom detetu, bez obzira na različitosti, uz prilagođavanje pristupa nastavi, nastavnih metoda, organizacije rada, instrukcija i načina ocenjivanja obrazovnim potrebama svakog deteta, kao i dodatnu podršku deci sa smetnjama u razvoju i deci iz marginalizovanih i svih drugih osetljivih grupa.“ Naš sistem, dodaje, teži povećanju osetljivosti za one kojima je potrebna svaka vrsta podrške, ali i empatija u obrazovanju koja svako dete i osobu čini dobrodošlim u vrtić, školu, fakultet.
Brој učеnikа u osnovnim škоlаmа zа оbrаzоvаnjе učеnikа sа smеtnjаmа u rаzvојu i invаliditеtоm је i dаlје vеliki i u 2020–2021. škоlskој gоdini је biо 3.344. Оhrаbruје pоstојаni trеnd smаnjеnjа brоја učеnikа u ovim škоlаmа i оdеlјеnjimа zа оbrаzоvаnjе učеnikа sа smеtnjаmа u rаzvојu i invаliditеtоm u rеdоvnim škоlаmа, kао i stаlаn trеnd pоvеćаnjа brоја i udеlа učеnikа kојi sе škоluјu pо individuаlnоm оbrаzоvnоm plаnu.
Delegacija Evropske unije i UNICEF u Srbiji godinama aktivno podržavaju napore Ministarstva prosvete u uvođenju, razvoju i unapređivanju inkluzivnog obrazovanja u Republici Srbiji. Zajednički sprovode projekat „Učimo svi zajedno“ da bi podstakli dalje unapređivanje inkluzivnog i kvalitetnog obrazovanja koje odgovara na potrebe svakog deteta. Inkluzija podrazumeva da se svako dete školuje u grupi raznovrsnih vršnjaka, u atmosferi koja neguje različitosti, i uz dodatnu podršku učenju kada je to potrebno detetu.
„U okviru ovog reformskog projekta radi se na unapređivanju strateškog, pravnog i institucionalnog okvira i dodatnoj podršci nastavnom kadru. Takođe se sprovodi transformacija uloga specijalnih škola i specijalnih edukatora u pružaoce podrške inkluzivnom obrazovanju i deci kojoj je potrebna dodatna podrška. Unapređuju se planiranje i praćenje inkluzivnog obrazovanja, jača uloga jedinica lokalne samouprave u donošenju inkluzivnih lokalnih politika. Značajna komponenta je i širenje svesti i sticanje znanja o tome da inkluzivno obrazovanje donosi dobrobit svakom detetu, pojedincu, zajednici i društvu u celini“, objašnjava direktorka UNICEF-a u Srbiji.
Predstavnik Delegacije Evropske unije u Srbiji Martin Klauke priča da je unapređivanje kvaliteta i jednakopravnosti prvi i osnovni strateški prioritet kojem se teži u obrazovanju u Evropskoj uniji – obrazovanje se smatra glavnim faktorom ličnog, profesionalnog i građanskog razvoja. „Cilj inkluzivnog obrazovanja jeste da se svakoj osobi, na putu njenog učenja tokom čitavog života, omoguće prilike za učenje i pruži podrška za sticanje znanja i veština, uvažavajući njene društvene, ekonomske, kulturne i druge okolnosti.“
Deca najbolje uče od druge dece i iz onoga što vide. Deca koja odrastu s modelom podrške diverzifikovanom učenju, raznovrsnim svojstvima (fizičkim i mentalnim) svojih prijatelja, postaju prilagodljivija na raznovrsnija radna i društvena okruženja. Istraživanja pokazuju da i deca kojoj je potrebna dodatna podrška i deca kojoj dodatna podrška nije potrebna na ovaj način ukupno više napreduju u pogledu akademskih ishoda i ponašanja. Kada uče u redovnim školama uz dodatnu podršku, deca sa smetnjama u razvoju postižu bolje rezultate nego deca koja se obrazuju u školama i odeljenjima za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju, dok se istovremeno smanjuje njihova stigmatizacija.
Srbija je značajno napredovala od 2009. godine, kada se jasno opredelila za primenu inkluzivnog obrazovanja u zakonodavnom, strateškom, institucionalnom i praktičnom okviru. Uvođenjem namenskih i antidiskriminatornih mera kontinuirano se unapređuje obuhvat i kvalitet obrazovanja za decu kojoj je potrebna dodatna i podsticajna podrška u obrazovanju, dodaje Martin Klauke.
„Međutim, sistem mora da nastavi da se razvija da bi bio dovoljno fleksibilan i spreman da svakom detetu, mladoj ili odrasloj osobi pruži podršku na putu celoživotnog učenja. Puna primena propisa na svim nivoima i aktivacija celokupne zajednice potrebna je da bi se stvorilo podsticajno okruženje za učenje i razvoj.“
Na ovom putu, EU je pružila snažnu podršku Srbiji, i stalni su partner na uvođenju novih inkluzivnih praksi u skladu sa standardima i iskustvima u Evropskoj uniji. „Evropska unija uložila je značajna sredstva u unapređivanje infrastrukture i nabavku modernih nastavnih pomagala, inoviranje nastavnih programa, pilotiranje inovativnih metoda nastave i diverzifikovanje podrške za učenike kojima je potrebna dodatna podrška u nastavi“, kaže Klauke.
Navodi primer da su zajedno sa Ministarstvom prosvete sproveli projekte za sprečavanje napuštanja srednjeg obrazovanja među učenicima romske nacionalnosti, pružajući im priliku da se bolje prilagode tržištu rada i svojim obrazovanjem postanu na njemu konkurentni i ravnopravni učesnici. Učenici su stipendirani i imali su stručnu podršku mentora kako bi lakše ovladali školskim gradivom. Sistematizovana je uloga pedagoškog asistenta u obrazovnom sistemu, kao važnog partnera u pružanju podrške učenicima.
Unapređivanje obrazovanja kontinuiran je proces koji se nikada ne završava. Martin Klauke objašnjava da se podjednako dešava na nacionalnom nivou, gde je potrebno unapređivati regulatorni okvir, na lokalnom – gde se planiraju sredstva i pruža konkretna podrška, kao i u školi i učionici gde se odvija neposredan rad sa učenicima.
„U kontekstu jačanja sistema obrazovanja nakon pandemije, sprovodimo projekat kojim se pruža podrška najugroženijim učenicima da unaprede svoja postignuća uz podršku digitalnih tehnologija. Takođe, očekujemo da će se, kroz projekat posvećen inkluziji, škole osnažiti za pružanje novih inkluzivnih praksi i usluga u zajednici. Konkretno, podržavamo novu funkciju resursnih centara za asistivne tehnologije, koje mogu biti važna nedostajuća karika u inkluzivnom obrazovanju i osamostaljivanju učenika tokom učenja i socijalizacije.“
Iаkо је оbuhvаt dеcе оsnоvnim оbrаzоvаnjеm visоk, njegova stоpа је u оpаdаnju i u pоslеdnjе tri gоdinе је ispоd 95%. U 2021. gоdini 6,5% dеcе niје uklјučеnо u sistеm оbаvеznоg оbrаzоvаnjа, а stоpа zаvršаvаnjа оsnоvnе škоlе sе smаnjuје i u 2021. gоdini.
U novembru je predstavljen Nacionalni izveštaj o inkluzivnom obrazovanju u Republici Srbiji za period 2019–2021. koji pre svega pokazuje da je inkluzivno оbrаzоvаnjе јеdаn оd strаtеških priоritеtа u Srbiji. Od uvođenja zakonskih reformi 2009. godine оstvаren je značajan napredak zahvaljujući, između ostalog, i usvajanju Strategije razvoja obrazovanja i vaspitanja do 2030. godine, kaže Kostadinova, ali izveštaj pokazuje i da je potrebno povećati obuhvat dece iz osetljivih grupa kvalitetnim inkluzivnim obrazovanjem, posebno dece sa smetnjama u razvoju, dece romske nacionalne pripadnosti i dece koja žive u siromaštvu.
„Ovo podrazumeva niz mera koje treba primenjivati, unapređivati i razvijati, u skladu sa ciljevima Strategije razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2020. godine. Za početak, to se odnosi na povećanje učešća dece iz osetljivih grupa u osnovnom i srednjem obrazovanju, kao i smanjenje broja dece koja rano napuštaju školu.“
Dr Snežana Vuković kaže da je ovo drugi Nacionalni izveštaj o inkluzivnom obrazovanju, a sama činjenica da je predstavljen kroz javno slušanje u Narodnoj skupštini govori o nekoliko činjenica koje ukazuju da se IO razume kao proces kojim se obezbeđuje kvalitetno obrazovanje za svako dete i učenika pod jednakim uslovima. Takođe, ukazuje da je IO među prioritetima obrazovnih politika u Srbiji, što je potvrđeno i kroz Strategiju razvoja obrazovanja i vaspitanja do 2030.
Podaci iz Nacionalnog izveštaja pokazuju značajan napredak u implementaciji procesa inkluzije u obrazovanju.
„Od 2019. godine stupila su na snagu dva važna pravilnika: Pravilnik o pedagoškom asistentu i andragoškom asistentu, kao i Pravilnik o resursnom centru. Napredak je vidljiv i kroz povećanje broja dece i učenika koji su ostvarili pravo na dodatnu podršku, tako da u ovoj školskoj godini imamo 8.647 učenika koji se obrazuju po IOP1 i 8.358 koji se obrazuju po IOP2 u osnovnim školama, dok se u srednjim školama po IOP1 obrazuju 403 učenika a po IOP2 2.356 učenika. Preko 1.800 dece ima podršku ličnog pratioca koju obezbeđuju propisi iz oblasti socijalne zaštite, ali su važni za proces obrazovanja, oko 2.000 dece iz tipičnih škola dobija dodatnu podršku od zaposlenih u školama za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, 260 pedagoških asistenata pruža podršku učenicima iz osetljivih društvenih grupa, visok procenat učenika iz populacije migranata je uključen u obrazovanje. Komisije za procenu potreba za dodatnom obrazovnom, zdravstvenom i socijalnom podrškom funkcionišu u svim opštinama.“
Na pitanje gde smo kada je reč o stanju inkluzivnog obrazovanja i da li se može napraviti poređenje sa drugim zemljama, dr Snežana Vuković kaže da u skladu sa ratifikovanim međunarodnim ugovorima, Republika Srbija progresivno radi na ostvarivanju jednakog prava i dostupnosti obrazovanja i vaspitanja bez diskriminacije i izdvajanja po bilo kom osnovu, što je potvrđeno u izveštajima međunarodnih organizacija i izveštajima o napretku Republike Srbije u procesu pristupanja EU za period od 2019, a posebno za 2021. godinu.
„Na konferenciji UNESCO-a 2018. godine model inkluzivnog obrazovanja u Srbiji je predstavljen kao primer dobre prakse. Srbija je od 2018. godine punopravna članica Evropske agencije za posebne potrebe i inkluziju u obrazovanju, a ovog meseca je državna sekretarka Ministarstva izabrana za člana Glavnog odbora te važne institucije.“
Kao što je ulaganje u obrazovanje ulaganje u budućnost zemlje, tako je inkluzivno obrazovanje važan činilac napretka kojim se unapređuju i razvijaju veštine i
osobine koje kao društvo želimo da negujemo, prekida začarani krug diskriminacije,
netrpeljivosti, netolerancije, nasilja i siromaštva.