Daren Emerson je legendarni britanski i svetski DJ i producent. On je čovek koji je uticao na razvoj i kreiranje žanrova elektronske muzike kao producent, muzičar ali i kao izdavač. Svetsku slavu je doživeo kao član planetarno popularnog benda Underworld koji je obeležio muziku za kultni film “Trainspotting.” Ta pesma “Born Slippi” bila je više od klupskog hita, postala je himna generacija a i udarna stvar klubova u Britaniji i svetu. Emerson je rezident najpoznatijih svetskih klubova. Beograđani i gosti gavnog grada dočekaće Novu 2024. uz Emersona u Hangaru Luke Beograd. U ekskluzivnom razgovoru ovaj slavni muzičar prošao je kroz značajne periode karijere ali i perspektive i budućnost elektronske muzike.
Vi ste legenda u živih nastupa i rezident najbitnijih svetskih klubova. Šta možemo da očekujemo u Beogradu gde će ljudi uz vas dočekati 2024?
Hvala na lepim rečima! Iskreno sam uzbuđen zbog beogradskog nastupa. Beograd ima neverovatnu atmosferu, a puštanje muzike novogodišnjoj noći biće nezaboravno! Dobra energija za novu godinu stvara sjajnu atmosferu. Radujem se što ću taj trenutak podeliti sa beogradskom publikom i napravićemo noć za pamćenje.
Kad već spominjemo žive nastupe kako se sećate nastupa na Glastonberi festivalu, posebno kada ste nastupali sa vašim nekadašnjim bendom Underworld?
Glastonberi uvek izaziva nalet uspomena. To mesto mi je uvek u srcu – imao sam tu neke živopisne trenutke, i kao DJ i sa različitim bendovima. Ali onaj nastup na Piramida stejdžu sa Underworldom? To je bilo nešto posebno. Energija je bila luda, publika je bila naelektrisana, i sve se savršeno uklopilo. To je jedan od onih izuzetnih trenutaka u mojoj karijeri o kojoj ne možete a da ne pričate. To veče sa Underworldom je bio vrhunac za mene kao izvođača i jedna od onih stvari koja me pokreće u stvaranju muzike i deljenu tih nezaboravnih iskustava.
Za čitave generacije, film ‘Trainspotting’ je bio odlučujući trenutak punoletstva, a tvaša pesma sa Underworldom, ‘Born Slippi’, delovala je kao himna. Kako se vama činilo kada ste prvi put pogledali ovaj film i čuli pesmu?
Gledanje ‘Trainspottinga’ na velikom ekranu za mene je bio prelomni momenat. Način na koji se film stopio sa svojim soundtrackom je bio neverovatan. Naša stvar ‘Born Slippy’ je dobila potpuno novi vajb u filmu -savršeno se uklopila sa scenama, stvarajući taj osećaj kao da je himna. „Dark and long“ je takođe dala dorinos atmosferi filma. Bio je to redak trenutak kada su se muzika i vizuelni doživljaj spojili besprekorno, ostavljajući trajan uticaj i na mene i na publiku širom sveta. Ta fuzija je postala definišući deo Trainspottinga.
Šta vam je ostalo u pamćenju iz saradnje sa The Chemical Brothers, Depeche Mode, Massive Attack, Bjork… Ko je inicirao te saradnje?
To nije bio samo posao; bilo je to prijateljstvo. Ponekad su oni uzimali moje remikse, nekad sam se ja uključivao pokazujući interesovanje za stvari koje su kod mene kliknule. Jednostavno: izabrao sam stvari gde sam osećao da mogu da dodam nešto novo, da podignem muziku na viši nivo. Radilo se o deljenju umetničke vizije. Ono što je zaista bilo važno je uzajamno poštovanje naših umetničkih stvaralaštava i iskrena ljubav prema muzici.
Da li vas je tokom te ere devedesetih privlačio brit pop i trip-hop? Kako ste retrospektivno sagledati muziku te decenije?
Na uzbudljivoj muzičkoj sceni 90-ih u Velikoj Britaniji, britpop i trip-hop su bili značajni pokreti, dok je Underworld bio više sklon trasiranju svog jedinstvenog puta. Manje nas je privlačilo da budemo deo nekog određenog žanra; umesto toga, fokusirali smo se na kultivisanju našeg posebnog zvuka i umetničkog pravca. Moji muzički uticaji su bili raznovrsni obuhvatajući širok spektar žanrova. Dok sam poštovao kreativnu energiju brit-popa i trip-hopa, oni nisu direktno uuticali na naš, Underworld kreativni proces. Ono što je definisalo naš pristup je da ostanemo verni našoj umetničkoj viziju i zvuku, dozvoljavajući različitim muzičkim uticajima da suptilno uđu u naše stvaralaštvo. Ovo spajanje raznovrsnih uticaja je našlo svoj put u našem procesu stvaranja muzike, oblikujući naš prepoznatljiv stil. Zanimljivo je da smo tada imali sreću da imamo The Chemical Brothers, tada poznate kao The Dust Brothers, kao naše goste. Bez sumnje, bili su među najboljima na trip-hop sceni u to vreme, doprinoseći značajno ovom žanru. Gledajući unazad, 90-te su bile transformativni period u muzici, a retrospektivno, ja ih doživljavam kao eru neverovatnog eksperimentisanja i inovacija, sa različitim žanrovima koji pomeraju granice i preoblikuju muzičku scenu.
Kao neko ko je bio rezident brojnih klubova, da li biste mogli da podelite svoje uvide u to trenutno stanje klupske scene? Pored toga, kuda ide rejv scena ove godine, da ne spominjemo nedavni napad na rejv događaj u Gazi?
Znate, klupska scena širom sveta uvek vrvi od energije, uzbudljivih ritmova i neverovatnih mesta. Imao sam sreće da budem deo toga, puštajući muziku i praveći žurke koje ljudi pamte. Da, bilo je teško videti nedavne događaje, kao što je napad tokom rejva u Gazi. Iskreno, to je baš potresno. Muzika se vezuje za radost, povezanost i slobodu, a ne za druge stvari. Ja bih se radije fokusirao na dobar vajb i način na koji nas muzika spaja. To je ono što je najvažnije.
Kakva je po vašem mišljenju evolucija elektronske muzike i kako je vi menjate kroz svoje nastupe i izdavačke kuće?
Elektronska muzika se uvek razvija, uzimajući sve obrte i preokrete kao nešto što sve to čini zanimljivim. Za mene se ne radi o jurnjavi za trendovima ili praćenju onoga što je popularno; radi se o tome da ostanem veran sebi. Puštam da me moja strast i srce vode. Ta autentičnost, to je ono čemu težim u svojim nastupima i sa mojim izdavačkim kućama. Uvek sam ostao u dodiru sa onim što zaista volim i sa čime se osećam povezan. Tu se dešava magija. Što se tiče evolucija hausa i tehna, to pomalo liči na vožnju rolerkosterom. Na tom putu ima uspona, padova i preokreta, ali to je scena koja uvek napreduje, uvek stvara neke sjajne nove talente. Kroz svoje nastupe i diskografske kuće, želeo sam da pronađem način da se istinski izrazim, podržavajući umetnike koji imaju stvaran doprinos. Radi se o negovanju kreativnosti, pomeranju granica i očuvanju suštine elektronske muzike. To je vrsta putovanja za koja u meni budi strast, ona koja omogućava da srce muzike jako kuca.
Nastupaćete za Novu godinu u Beogradu, a u vašoj zemlji tradicionalno se igraju fudbalske utakmice tokom božićnih i novogodišnjih praznika. Hoćete li uspeti da odgledate nešto iz Beograda, i za koji prvoligaš navijate?
Ja sam totalno za Vest Hem! Ako me nastup ne izmori uvek se trudim da odgledam utakmicu. Ali prvo moram da se pobrinem da preživim novogodišnju žurku!