„Sve veći broj potrošača prilikom odabira proizvoda uzima u obzir održivost proizvoda, sirovina, pakovanja i celokupnog poslovanja proizvođača i upravo zato je strategija održivog poslovanja ono što nas definiše u kompaniji HEINEKEN Srbija“, ističe Dragan Lupšić, direktor korporativnih poslova.
Da li su prisutne promene u trendovima kod potrošača i čime privlačite nove potrošače?
Tržište piva u Srbiji je izuzetno dinamično i konkurentno i potrošači su počeli da se navikavaju na raznovrsnu ponudu. Ljubitelji piva imaju sve istančaniji ukus i žele ne samo da isprobaju već i da odgovorno konzumiraju različita ali, pre svega, visokokvalitetna piva. Sve ovo naš posao čini izazovnim i interesantnim, ali i zahteva maksimum truda, kreativnosti i zalaganja svakog od naših zaposlenih kako bi upravo naši brendovi bili prvi izbor potrošača.
Mlađe generacije pokazuju drugačije preference kada je u pitanju odabir brendova i gradi se drugačiji odnos prema pivu kao proizvodu – u pitanju je sveprisutna premiumizacija kategorije. Glavni trendovi na koje se stavlja sve veći fokus jesu upravo kvalitet sastojaka, jednostavnost i održivost pakovanja, posebno značaj povratne ambalaže u očuvanju životne sredine, kao i doslednost u pružanju doprinosa zajednici, što sve direktno utiče na oblikovanje budućnost piva kao kategorije.
Kontinuirano vodimo računa o onome što potrošači vole i očekuju i trudimo se da budemo relevantni sa inovacijama i da odgovorimo na potrebe potrošača koristeći jačinu naših brendova, jedinstvenost naše tehnologije i proizvodnje i globalnih znanja.
Izvesno je da digitalni kanali doživljavaju konstantnu ekspanziju i pružaju mogućnost dvosmerne komunikacije, a samim tim i nove načine za povezivanje sa potrošačima. Iako novi trendovi postaju sve važniji, s obzirom na to da su mlađe generacije potrošači budućnosti, veoma je važno sačuvati autentičnost određenog brenda, ono iza čega taj brend stoji i po čemu je prepoznatljiv.
Koristeći snagu našeg vodećeg brenda, ali i kako bismo odgovorili na potrebe, želje i percepciju ukusa upravo mlađih generacija, lansirali smo novi Heineken® Silver koji je interesantan generacijama koje odrastaju u digitalnom dobu, a pritom pruža jedinstveni lagani, osvežavajući ukus, ima suptilnu voćnu aromu, pitkiji je, a uz sve to sadrži i niži procenat alkohola.
Pored inovacija, snažan fokus stavljamo i na kategoriju bezalkoholnih piva i kroz naše brendove Heineken® i Heineken® 0.0 konstantnom komunikacijom utičemo na svest potrošača o značaju odgovorne i umerene konzumacije.
Da li je Srbija zemlja piva?
Srbiju svakako možemo nazvati zemljom piva jer imamo zaista dugu, viševekovnu tradiciju, kako proizvodnje piva, tako i odgovornog uživanja u ovom napitku, a proizvodnja piva danas je prisutna u svim delovima Srbije.
Ljubitelji piva očekuju širok spektar domaćih i međunarodnih brendova, kao i inovacije i nove ukuse, a to je upravo ono čime se ova zemlja može pohvaliti.
Kako Heineken posluje održivo?
Od prvog zrna ječma do pune poslužene čaše našeg piva, preko 150 godina, strastveno smo posvećeni ostvarivanju pozitivnog uticaja na svet oko nas.
Naš program održivog poslovanja nosi naziv „Stvarajmo bolji svet“ i čini sastavni deo naše poslovne strategije „EverGreen“. Započeli smo ga sada već daleke 2009. godine i obuhvata set ambicioznih planova i obaveza sa ciljem da ostvarimo pozitivan uticaj na životnu sredinu, u domenu društvene održivosti, ali i promocije odgovorne konzumacije alkohola.
Usredsređeni smo na konkretne akcije za smanjenje svog ugljeničnog otiska i cilj nam je dostizanje neutralnosti emisije ugljen-dioksida u svim proizvodnim procesima do 2030. godine, sa krajnjim rezultatom dostizanja neutralnosti u čitavom lancu snabdevanja do 2040. godine a kroz maksimalno iskorišćenje izvora obnovljive energije i veću energetsku efikasnost. Eliminisali smo odlaganje otpada na deponije u obe naše pivare – u Zaječaru i u Novom Sadu, i uvek naglašavamo upotrebu povratne ambalaže.
Voda je najvažniji resurs i osnovna je sirovina u procesu proizvodnje piva. Kroz tri principa očuvanja vode: efikasna upotreba, princip cirkularne ekonomije u korišćenju, i odgovorno upravljanje, tokom poslednje decenije smanjili smo potrošnju vode u okviru svojih proizvodnih procesa za 75 odsto i nastojimo da ovaj trend održimo. Naše pivare u Novom Sadu i Zaječaru poseduju posebna postrojenja za industrijsko prečišćavanje vode čija je funkcija da prečisti vodu i učini je bezbednom po okolinu, a pre krajnjeg puštanja u prirodu. Kroz volonterske aktivnosti, naši zaposleni su ove godine očistili 600 m priobalne oblasti Dunava i Crnog Timoka.
Više od 85% sirovina koje koristimo za proizvodnju piva u našim pivarama u Zaječaru i Novom Sadu, nabavljamo u Srbiji, a svih 100% dobavljača sa kojima sarađujemo potpisalo je Heineken Kodeks poslovnog ponašanja, čime potvrđuju da posluju u skladu sa najvišim standardima, poštujući ljudska prava i okolinu.
Uspostavljamo inicijative za unapređenje društvenog uticaja podržavajući Ciljeve održivog razvoja Ujedinjenih Nacija (UN SDGs) koji su usklađeni i sa misijom naše kompanije. Aktivno smo uključeni u pružanje doprinosa stvaranju optimalne poslovne klime i okruženja, kroz zajednički dijalog, gde nam je od posebnog značaja preduzimanje inicijativa na temu upravljanja ambalažnim otpadom.
Koji biste ovogodišnji projekat iz ove oblasti posebno istakli?
Kada je reč o godini za nama, istakao bih novu nacionalnu kampanju „Rezervoar“, koja je posvećena očuvanju i oporavku prirodnih vodnih resursa Srbije i poboljšanju pristupa čistoj pijaćoj vodi za građane.
U saradnji sa našim dugoročnim partnerom, organizacijom NALED, kampanju „Rezervoar“ ćemo kontinuirano sprovoditi obnovom javnih česama i arteških bunara sa fokusom na Novi Sad i Zaječar, prečišćavanjem otpadnih voda, edukacijom i studentskim posetama našim pivarama i postrojenjima za prečišćavanje otpadnih voda, kao i sprovođenjem brojnih volonterskih akcija naših zaposlenih.
Zaječar je jedinstven grad po bogatstvu zdravom pijaćom vodom i u njemu se nalazi najstarija i prva česma sa koje je potekla voda iz arteškog bunara. U saradnji sa gradom Zaječarom i Udruženjem „ZA česme“, sa ponosom smo investirali u revitalizaciju tradicije i obnovili četiri arteške česme, od kojih su pojedine stare i više od 100 godina. Kao jednu od prvih pojedinačnih inicijativa u okviru kampanje „Rezervoar“, nastavljamo ovu uspešnu saradnju i obnavljamo još tri česme do kraja godine, ulažući u dalji rast i razvoj zajednica u kojima poslujemo.
Zašto je odgovorna konzumacija važan fokus vašeg poslovanja i jedan od ključnih trendova za održivi rast kategorije piva? Kako Heineken može da doprinese ovom rastu i koje aktivnosti sprovodite po ovom pitanju?
Odgovorna konzumacija je fundamentalno važna za čitavu našu industriju. Podržavamo i promovišemo odgovornu konzumaciju u svakoj svojoj aktivnosti i ovu ulogu shvatamo veoma ozbiljno. Ulažemo u inovacije u svom portfoliju bezalkoholnih proizvoda i kroz naš brend Heineken® 0.0 omogućavamo svim našim potrošačima da uvek imaju mogućnost da konzumiraju naše brendove u zavisnosti od svoje želje i trenutne prilike.
Sa ciljem podizanja svesti o važnosti odgovorne konzumacije, drugu godinu zaredom, udruženim snagama sa Auto-moto savezom Srbije, nastavili smo kampanju pod nazivom „Kad ide tura, ne ide gas“. Ovo je važan korak na temu odgovornosti i sa ponosom ističemo prvo partnerstvo u Srbiji između lidera pivske industrije i nacionalnog saveza vozača.
Kroz različite tradicionalne i digitalne kanale komunikacije i ekskluzivne video-sadržaje, ali i inovativne aktivacije u auto-školama širom Srbije kao i poslovnicama AMSS i „AMS Osiguranje“ a.d.o., poruke naše kampanje do sada su stigle do više od dva miliona vozača u Srbiji. Trofejni srpski automobilista i najmlađi šampion Evrope na brdskim stazama, Nikola Miljković, pridružio se kampanji kako bi svojim primerom odgovornog ponašanja, ali i kredibilitetom iskusnog automobiliste, dodatno doprineo snazi i vidljivosti naših poruka.
Ova saradnja predstavljaju korak napred u edukaciji vozača o odgovornoj upotrebi alkohola sa krajnjim ciljem da dopremo do svakog od preko tri miliona vozača u Srbiji.
Za nas, „Stvarajmo bolji svet“ znači i pružanje izbora potrošačima, kroz transparentnu komunikaciju i uz nultu toleranciju za štetnu upotrebu alkohola.
Da li je Heineken inkluzivna kompanija? Kako biste najjednostavnije opisali vašu kompaniju?
Kao deo naše EverGreen strategije, prihvatanje jednakosti je vrlo bitno na našem putu da budemo fer i inkluzivna kompanija. Na putu ka rodnoj ravnopravnosti, HEINEKEN se javno obavezao na globalno povećanje procenta i osnaživanje žena na 30% liderskih pozicija u višem menadžmentu do 2025. godine, a na 40% do 2030. godine. U Srbiji smo na nivou liderskog tima već dostigli 40% žena na rukovodećim pozicijama, dok je na nivou senior menadžmenta taj procenat idealnih 50%!
Snažno smo posvećeni temama ljudskih prava i pravičnog poslovnog ponašanja i vrlo vodimo računa da svi naši zaposleni budu jednako i fer plaćeni za jednaki rad i da uvek radimo u bezbednom i sigurnom radnom okruženju. Za nas su bezbednost svih naših zaposlenih i poslovnih partnera kao i vrhunski kvalitet naših proizvoda teme oko kojih nikad ne pravimo kompromis.
Kada bih sumirao, rekao bih da mi u kompaniji HEINEKEN oduvek verujemo u pravednost, međusobnu povezanost i radost istinskog zajedništva. Smatramo da inkluzija počinje hrabrim vođstvom, a da svako od nas ima aktivnu ulogu u stvaranju zajedničke kulture pripadnosti i poverenja.