Šta su pokazali rezultati drugog godišnjeg StarTech istraživanja stavova građana i privrede o inovacijama?
Raduje nas da su stavovi građana prema inovacijama pozitivni i da je došlo do porasta broja ljudi koji smatraju da inovacije doprinose poboljšanju proizvoda i usluga.
Porastao je i udeo građana koji bi prednost dali inovativnom proizvodu, ponekad i bez obzira na cenu. Pandemija virusa COVID-19 je uticala da se ojača svest ljudi o tome da su tehnološke promene i inovacije potrebne u mnogim sferama kako bi sistem mogao da funkcioniše u vanrednim okolnostima. Ovu tvrdnju podupire i podatak da stanovništvo smatra da inovacije treba najpre razvijati u oblasti zdravstva (76%) i obrazovanja (64%).
Činjenica je i da su u odnosu na prošlu godinu građani na temu inovacija više informisani. Iako i dalje najčešće vezuju inovacije za telekomunikacione kompanije, ove godine su se u top 20 našle i druge kompanije kao što su Comtrade, Nordeus, Hemofarm, Fiat i Philip Morris.
Kako ohrabriti inovatore (znamo da neki patenti čekaju godinama da ugledaju svetlost dana)?
Rezultati istraživanja potvrdili su da je najveća prepreka razvoju inovacija finansijske prirode.
Ipak, treba naglasiti da inovacije ne zahtevaju uvek velika ulaganja. Možete postati inovator i uvođenjem inovacija u organizaciju rada odnosno promene u strukturi ili metodama upravljanja, s namerom da se poboljša korišćenje znanja, kvalitet proizvoda ili usluga, ili poveća efikasnost poslovnih tokova. Na primer, kreiranjem aplikacije za prodaju vaših proizvoda ili usluga.
Inovatorima na raspolaganju stoje različiti programi podrške koji predstavljaju dobar način da se prevaziđu finansijski izazovi. Ministarstva i agencije imaju programe podrške kojima pružaju priliku inovatorima da dođu do dodatnih sredstava u vidu bespovratnih sredstava ili povoljnih kredita. Ti programi često obuhvataju i pružanje stručnih i savetodavnih usluga koje pomažu razvoju poslovanja. Potrebno je bolje informisati inovatore o ovim programima jer nam istraživanje pokazuje da čak 89% privrednika nikada nije apliciralo za ovu vrstu podrške.
Istraživanje takođe pokazuje da je dve trećine inovacija razvijeno samostalno, u okviru kompanije, a tek svaka treća u saradnji s drugim preduzećem, i samo 5% u saradnji sa univerzitetima i naučnim organizacijama. Važno je naglasiti potrebu veće saradnje kako između velikih kompanija sa iskustvom i resursima i malih koji su tek u razvoju, tako i povezivanja privrede i naučnih institucija koje zajedno imaju veliki potencijal za razvoj inovacija.
Koliko je StarTech program u tome pomogao?
StarTech projekat ima značajnu ulogu u inovacionom ekosistemu Srbije iz više razloga. On je pre svega jedan od retkih programa podrške koji finansira jedna društveno odgovorna kompanija, Filip Moris, i to u visini od pet miliona dolara. Smatramo da je to primer koji treba da slede i druge velike kompanije.
Značajan deo sredstava u okviru StarTech-a namenjen je domaćim malim i srednjim preduzećima i startap timovima, u vidu bespovratnih sredstava, koje mogu da ulože u istraživanje i razvoj inovativnih proizvoda i usluga ili digitalnu transformaciju poslovanja. Grantovi su u rasponu od 15.000 do 100.000 dolara, a grantistima su na raspolaganju i mentorske usluge u oblastima zaštite intelektualne svojine, marketinga, izlaska na strano tržište.
Takođe, StarTech kroz Laboratoriju inovativnih javnih politika radi i na uklanjanju regulatornih prepreka za poslovanje inovatora. Jedan od najznačajnijih poduhvata je objavljivanje prve Sive knjiga inovacija. Prvi put na jednom mestu identifikovano je 60 najvećih izazova s kojima se suočavaju inovatori i date su preporuke resornim institucijama kako da ih reše i tako značajno unaprede inovacioni ekosistem u Srbiji.
I na kraju, ali nikako najmanje važno, StarTech aktivno radi na promociji značaja inovacija za celokupno društvo, motivisanju naših mladih ljudi da budu inovatori i pozicioniranju Srbije kao destinacije s koje treba krenuti u osvajanje globalnog inovacionog sveta.