Porast nivoa mora, izazvan klimatskim promenama, mogao bi da poplavi mnoge svetke luke nafte, pokazala je analiza koju prenosi Gardijan. Naučnici ovaj slučaj nazivaju ironijom jer, sagorevanje fosilnih goriva izaziva globalno zagrevanje, a sada mu njegov nusproizvod „preti“.

Kako tvrde, prelazak na obnovljive izvore energije bi smanjio štetne emisije i zaustavio globalno zagrevanje – što bi sve rezultiralo stabilnijim stanjem u energetici.

Trinaest luka, koje imaju najveći promet, biće ozbiljno oštećeno čak i ako nivo mora poraste za samo jedan metar. U istraživanju se tvrdi da su dve najniže luke u Saudijskoj Arabiji – Ras Tanura i Janbu, posebno osetljive. Od ukupnog izvoza nafte iz ove zemlje, 98 odsto ide preko ovih luka.

Naftne luke Hjuston i Galveston u Sjedinjenim Državama, najvećem svetskom proizvođaču nafte, takođe su na listi. Tu su i luke u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Kini, Singaputu i Holandiji.

1 Hjuston SAD, 2 Gelvston SAD, 3 Roterdam, Holandija, 4 Ust-Luga Rusija, 5 Janbu, Saudijska Arabija, 6 Ras Tanura, Saudijska Arabija, 7 Kor Fakan, UAE, 8 Fujirah, UAE, 9 Singapur, 10 Dalian, Kina, 11 Šangaj, Kina, 12 Ningbo-Žoušan, Kina, 13 Gvangjang, Južna KorejaGuardian / Printscreen

Najnovija studija koju je objavila Međunarodna inicijativa za klimu u kriosferi (ICCI) pokazuje da će nivo mora u roku od jednog veka svakako i neizbežno porasti bar za jedan metar. Ako se ledeni pokrivači sruše i ako se emisije ne stave pod kontrolu, to bi moglo da se desi i ranije – 2070. godine.

A porast nivoa okeana od 3 metra bi mogao da se desi već početkom 2100-ih.

Porast nivoa mora već izaziva brojne probleme širom sveta, kao što su obalne poplave, infiltracija slane vode u priobalno zemljište i slatke vode.

Kada bi se smanjenju emisija pristupilo ozbiljno, to ne samo da bi usporilo brzinu rasta nivoa mora, već bi ograničilo i njegov krajnji porast.

Direktorka ICCI, Pam Pirson, rekla je da je ironično što sada luke ugrožava porast mora, koji je izazvan kontinuiranom upotrebom fosilnih goriva.

Porast nivoa mora je najdalekosežnija posledica klimatske krize, on ponovo crta mapu sveta i utiče na mnoge velike gradove, od Njujorka do Šangaja. Pirson kaže da su vlade, zbog nekih drugih interesa, godinama unazad zanemarivale ovu činjenicu. 

Ukoliko se svetski lideri ne budu udružili u prelasku sa fosilnih goriva na čiste izvore energije, posledice porasta mora će se dodatno uvećati. To bi moglo da utiče na svaku zemlju koja se nalazi pored mora.

Nova analiza pokazala je da je 12 od 15 luka nafte, koje imaju najveći promet, u opasnosti od porasta nivoa mora. Mape koje su uradili Climate Central i Google Maps, pokazuju šta bi sve oštetio porast od samo jednog metra: molove, skladišta nafte, rafinerije i ostalu infrastrukturu.

Nova analiza je u rizičnu kategoriju svrstala i saudijsku luku Janbu, kojoj takođe preti porast nivoa mora, makar bio i jedan metar. Ras Tanura i Janbu su 2023. izvezle zajedno naftu vrednu više od 214 milijardi dolara. A njihova zemlja, Saudijska Arabija, optužena globalnim samitima za zaštitu životne sredine za nezainteresovanost i opstrukciju napora da se poboljša stanje klime.

„Oslanjanje na fosilna goriva je put do katastrofe. Zemlje imaju izbor, da nastave istim putem i rizikuju da luke budu poplavljene, ili da pređu na sigurne izvore energije“, zaključuje Marej Vorti iz Zero Carbon Analytics.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.