Izrael kaže da su mu meta delovi tajnog lavirinta tunela koje je Hamas izgradio ispod Pojasa Gaze, dok nastavlja odmazdu zbog do sada neviđenog prekograničnog napada palestinske ekstremističke grupe 7. oktobra, prenosi BBC.

„Zamislite Pojas Gaze kao jedan sloj za civile, a onda još jedan sloj za Hamas. Pokušavamo da dopremo do tog drugog sloja koji je Hamas izgradio“, rekao je portparol izraelske vojske 12. oktobra.

„To nisu bunkeri za civile iz Gaze. Oni su samo za Hamas i druge teroriste, da mogu da nastave da ispaljuju rakete na Izrael, da planiraju operacije, da ubacuju teroriste u Izrael“, tvrdio je on.

Veoma je teško proceniti veličinu mreže, koju je Izrael nazvao „Gaza metro“, zato što se veruje da se proteže ispod teritorije koja je samo 41 kilometar duga i 10 kilometara široka.

Posle sukoba iz 2021. godine, izraelska vojska je saopštila da je u vazdušnim napadima uništila više od 100 kilometara tunela.

Hamas je u međuvremenu tvrdio da se tuneli protežu duž 500 kilometara i da je bilo pogođeno samo pet odsto.

Da biste bolje shvatili razmere tih brojeva, Londonska podzemna železnica je, na primer, 400 kilometara duga i uglavnom iznad zemlje.

Na vrhuncu, Hamas i druge ekstremističke grupe koristili su skoro 2.500 tunela ispod egipatske granice za krijumčarenje komercijalne robe, goriva i naoružanja.

Hamas i druge frakcije počeli su da kopaju tunele i da bi mogli da napadaju izraelske snage.

Esktremisti su 2006. godine koristili jedan tunel ispod granice sa Izraelom da ubiju dva izraelska vojnika i zarobe trećeg, Gilada Šalita, koga su držali u zatočeništvu pet godina.

Izraelska vojska je 2013. godine otkrila 1,6 kilometara dug, 18 metara dubok tunel obložen betonskim krovom i zidovima koji vodi od Gaze, a završava se blizu izraelskog kibuca nakon što su stanovnici čuli neobične zvuke.

Sledeće godine, Izrael je naveo potrebu da se iskoreni pretnja od napada ekstremista pomoću takvih „terorističkih tunela“ ispod granice kao razlog za veliku vazdušnu i kopnenu ofanzivu u Gazi.

Izraelske snage su saopštile da su tokom rata uništile više od 30 tunela.

Ali grupa ekstremista je uspela da iskoristi jedan za pokretanje napada u kojem su ubijena četiri izraelska vojnika.

Veruje se da su tuneli u Gazi čak 30 metara ispod površine i da imaju ulaze locirane na donjim spratovima kuća, džamija i drugih javnih zgrada kako bi omogućili pripadnicima Hamasa da izbegnu otkrivanje.

Moguće je da su Hamasovi ekstremisti koristili prekogranični tunel za prošlonedeljne napade na Izrael.

Bilo je izveštaja da je izlaz iz tunela otkriven blizu kibuca Kfar Aza, gde su masakrirane desetine civila. Ako to bude bilo potvrđeno, onda je taj tunel izgrađen ispod podzemne betonske barijere ispunjene sofisticiranim antitunelskim senzorima za otkrivanje koje je postavio Izrael.

Mreža tunela će potirati prednost koju izraelske snage imaju u pogledu tehnologije i obaveštajnog rada, pojačati poteškoće urbanog ratovanja i predstavljati smrtonosnu pretnju po izraelske trupe, prema doktorki Ričmond-Barak.

„Kao prvo, Hamas je imao sasvim dovoljno vremena da postavi zamke u čitavoj mreži“, kaže ona.

„Oni samo mogu da dozvole vojnicima da uđu u mrežu tunela a potom da sve dignu u vazduh.

„Mogu da kidnapuju vojnike u iznenadnim napadima.

„A tu su i mnogi drugi rizici – ostajanje bez kiseonika, borbu protiv neprijatelja prsa u prsa, dok spasavanje ranjenika postaje praktično nemoguće.“

Dodaje da „čak i ako ne uđete u tunele, obezbediti oblast za koju sumnjate da sadrži tunele veoma je drugačije od pukog obezbeđivanja neke oblasti uopšteno.“

„Ovde morate da obezbedite nešto što je nevidljivo.“

Izraelske snage će, međutim, imati neke načine da ublaže rizike.

Prema Kolinu Klarku, direktoru istraživanja u konsultantskoj grupi za bezbednost Sufan, u njih mogu da spadaju slanje dronova i automatizovanih vozila u tunele da ih mapiraju i prepoznaju zamke pre nego što ih vojnici očiste.

Avioni bi mogli da izbacuju bombe za „rušenje bunkera“, koje prodiru duboko u zemlju pre nego što se detoniraju.

Međutim, one bi predstavljale rizik od kolateralne štete zbog gustog urbanog terena.

Tagovi

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.