
Full Fact, britanska nezavisna organizacija za proveru informacije i nezavisni partner Facebok-a za proveru informacija, sprovela je istraživanje glavnih izazova sa kojima se suočavaju „fekt-čekeri“1 širom sveta prilikom pronalaženja i provere informacija koje se pojavljuju onlajn.
Izveštaj pod nazivom „Izazovi onlajn fekt-čekinga: Kako tehnologija može (i ne može) da pomogne“ zasnovan je na intervjuima sa 19 fekt-čekera širom sveta i uključuje ideje za pomoć́ u rešavanju nekih od najčešćih izazova, sa fokusom na partnerstvo tehnoloških i internet kompanija.
Dodatne informacije i ceo izveštaj možete pronaći ovde
Tri pitanja o Facebook-ovom nezavisnom programu za proveru činjenica
1. Šta je Facebook-ov nezavisni program za proveru činjenica (3PFC)?
- U određenim zemljama radimo sa nezavisnim „fekt-čekerima“ (3PFC) koji pregledaju i ocenjuju tačnost informacija. Ovi partneri su sertifikovani preko nepristrasne međunarodne mreže za proveru informacija i slede IFCN-ov Kodeks Principa. IFCN-ov Kodeks Principa uključuje niz obaveza kojih organizacije treba da se pridržavaju da bi promovisale izvrsnost u proveri činjenica: nepristrasnost i pravičnost; transparentnost izvora; transparentnost finansiranja i organizacije; transparentnost metodologije; otvorena i iskrena politika korekcije ..
2. Šta se događa ako 3PFC partner oceni informaciju kao lažnu?
- Kada 3PFC partner oceni informaciju kao lažnu, izmenjenu ili delimično lažnu, prikazujemo je niže u News Feed-u. Na Instagram-u otežavamo njeno pronalaženje filtriranjem sa Explore i hashtag stranica, kao i smanjenjem njenog rangiranja u Feed-u.
- Pored toga, sadržaj na Facebook-u i Instagram-u koji je ocenjen lažnim ili izmenjenim je vidno označen, kako bi ljudi lakše mogli sami da odluče šta će čitati, verovati i deliti. Ove oznake se prikazuju na lažnim i izmenjenim fotografijama i video zapisima, uključujući Top of Stories content na Instagram-u. Ove oznake uključuju i link koji korisnike povezuje sa procenom fekt-čekera. Za sadržaj ocenjen delimično netačnim ili sa nedostajućim kontekstom primenjujemo lakšu oznaku upozorenja.
- Na stranicama i domenima koji su više navrata delile lažne vesti, takođe će se smanjiti distribucija i ukloniti mogućnost monetizacije i oglašavanja. Takođe šaljemo obaveštenja ljudima i administratorima stranica ako pokušaju da podele podele ili su u prošlosti podelili informaciju za koju je sada utvrđeno da je netačna.
1 Lica koja proveravaju činjenice
3. Kakvu vrstu sadržaja može proveriti 3PFC?
- Fokus ovog programa za proveru infromacija je identifikovanje i rešavanje popularnih dezinformacija, posebno jasnih prevara koje zapravo nemaju osnovu. Partneri za proveru informacija daju prioritet dokazano lažnim infromacijama, posebno onima koje su blagovremene ili u trendu i važne za prosečnu osobu.
- 3PFC može analizirati sve vrste sadržaja, uključujući fotografije i video zapise.
Strategija za zaustavljanje dezinformacija na Facebook-u
Strategija za zaustavljanje dezinformacija na Facebook-u ima tri dela, a 3PFC program je samo mali deo toga:
- Uklanjamo naloge i sadržaje koje krše naše standarde zajednice koji osiguravaju sigurnost i bezbednost platforme.
- Sa lažnih naloga se često šire dezinformacije – samo u Q3 2020 onemogućili smo 1,3 milijarde lažnih naloga!
- Uklanjamo pokušaje negativnog uticanja na glasača pre i tokom političkog glasanja ili bilo koje dezinformacije koje bi mogle da prouzrokuju nasilje, materijalnu štetu ili da neko bude fizički povređen.
- Smanjujemo distribuciju sadržaja koji ne krši direktno standarde zajednice, ali je ipak niskog kvaliteta, da bi ga manje ljudi videlo.
- Sarađujemo sa 80 partnera za proveru činjenica širom sveta koji pokrivaju preko 60 jezika. Kad je nešto ocenjeno kao lažno, dramatično smanjujemo distribuciju tog sadržaja.
- Takođe smanjujemo distribuciju drugog neželjenog, senzacionalnističkog clickbait i engagement bait sadržaja – što se takođe može podudarati sa dezinformacijom.
- Informišemo ljude tako što im dajemo više konteksta kako bi sami mogli da odluče šta će čitati, verovati i deliti.
- Kada fekt-čekeri ocene informaciju kao netačnu, postavljamo nalepnice upozorenja sa procenom i istraživanjem fekt-čekera za ljude koji primete post, pokušaju da ga podele ili već́ jesu.
- Context button pruža informacije o izvorima vesti koje ljudi vide u News Feed-u. Korisnike takođe obaveštavamo kada su vesti koje žele da podele starije od 90 dana.