Ove godine kompanija Philip Morris International obeležava 20 godina od privatizacije Duvanske industrije Niš. CEO kompanije Jacek Olczak tom prilikom najavio je novu investiciju vrednu 100 miliona dolara u nesagorevajuće duvanske proizvode, kao i otvaranje 200 novih radnih mesta.

Vaš plan je da 50% ukupnog neto prihoda kompanije dolazi od proizvoda bez duvanskog dima do 2025. godine. Koliko ste daleko od tog cilja? Kako ubediti pušače da se „pridruže klubu“?

Ovaj ambiciozni cilj zadali smo pre nekoliko godina. Početkom ove godine dostigli smo 35 odsto, tako da dolazimo do cilja, polako ali sigurno. To je ogroman proces, ali i napredak. Philip Morris prolazi kroz ogromnu transformaciju, a budućnost gradi na zameni svog tradicionalnog proizvoda boljim i manje štetnim. Kada budemo dostigli 50 odsto, često nam se postavlja pitanje šta je sledeće, koliko daleko smo spremni da idemo. Pa sledeće je 75 i 100 odsto, dok ne dođemo do toga da Philip Morris u svom portfoliju ima samo proizvode bez duvanskog dima.

Nedavno istraživanje Univerziteta Brunel u Londonu pokazuje da bi britansko javno zdravstvo uštedelo više od 500 miliona funti godišnje kada bi polovina odraslih pušača u Engleskoj prešla na alternative bez dima. Ako taj model zaista funkcioniše, zašto Svetska zdravstvena organizacija ne prihvati ovaj pristup?

Postoje krugovi u oblasti javnog zdravlja koji su više fokusirani na potpunu eliminaciju rizika, umesto na smanjenje štetnosti. Naravno, potpuna eliminacija štetnosti je najbolje rešenje, ali da li je to moguće postići? Slažemo se da bi pušači trebalo da prestanu da puše, ali ako im to ne uspe, a činjenica je da mnogi ne prestaju, šta im nudimo? Da li im nudimo proizvode za koje znamo da su najrizičniji ili im nudimo alternative koje smanjuju štetnost? Dakle, naš stav je da su zemlje koje su prihvatile alternative cigaretama, poput UK ili Švedske, mnogo brže smanjile stope pušenja. Postoje i zemlje koje su alternative pušenju potpuno zabranile na tržištu, kao recimo Turska, i tamo broj pušača raste. U zemljama poput Srbije su ovi proizvodi dostupni i nadam se da će se sve veći i veći broj pušača odlučivati za ovu bolju opciju.

Povećana upotreba elektronskih cigareta među maloletnicima izazvala je veliku zabrinutost javnosti. Kako se PMI nosi sa sprečavanjem dostupnosti ovih proizvoda maloletnicima?

Maloletnici ne bi trebalo da imaju pristup proizvodima koji sadrže duvan i o tome nema rasprave. Naši novi, manje štetni proizvodi su široko dostupni, ali isključivo punoletnim pušačima na više od 70 tržišta na kojima smo lansirali alternative. Da bismo ograničili pristup onima kojima nisu namenjeni, pre svega maloletnicima, vodi se računa o dizajnu proizvoda, ukusima, koji ne bi trebalo da budu atraktivni ovom delu populacije, marketingu i načinu plasiranja na tržište. Naše elektronske cigarete imaju isti marketinški tretman kao i duvanski proizvodi, odnosno primenjuju se svi kontrolni mehanizmi koji zabranjuju upotrebu ovih proizvoda maloletnicima. Dakle, ovo je zaštita od strane proizvođača, ali postoje i drugi učesnici na tržištu, pre svega regulatori koji moraju nametnuti neke vrste ograničenja po pitanju ukusa, pristupa trgovini i marketingu – kako i kome ovi proizvodi smeju da se nude i prodaju.

Pošto ste iz Poljske, verujem da ste dobro upoznati sa situacijom u ovom delu Evrope; kako vidite Srbiju i ovaj region u poslovnoj strategiji PMI? Možete li da podelite detalje o investiciji koju ste najavili?

Iz Poljske sam i 30 godina radim za Philip Morris. Počeo sam nešto malo nakon što su ove zemlje krenule u transformaciju. Mislim da se relativni jaz između Srbije i takozvane Zapadne Evrope, koji traje 20, 30 godina polako zatvara, a kvalitet života i stopa obrazovanja se poboljšavaju. Ti faktori, uz povoljnu klimu za investiranje i otvoren stav premijerke Vlade Srbije, prevagnuli su da Srbija bude zemlja u koju ćemo investirati 100 miliona evra u proizvodnju manje štetnih zamena za cigarete, na kojima će počivati budućnost kompanije Philip Morris.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.