Lepota je mnogo više od površinskog izgleda, ona prožima svaki aspekt ljudskog postojanja, od osećaja samopouzdanja do povezanosti s drugima, i ima moć da oblikuje svet u kojem živimo. Lepota je refleksija stanja duha, tela i planeta, a samopoštovanje, autentičnost i kreativnost su neizbežne teme. Ovo su samo neki od zaključaka panel diskusije na otvaranju istoimene izložbe „Esencija lepote“, u Hrvatskom društvu likovnih umjetnika (HDLU) koja donosi pregled socio-ekonomskih, istorijskih i ekonomskih aspekata lepote.
Ova nesvakidašnja izložba, koja je organizovana u okviru obeležavanja 115 godina L’Oréal Grupe, posetioce vodi u svet mašte, introspekcije, istraživanja, budi čula i podstiče na otkrivanje svega što lepota jeste i važne uloge koji ima u čitavom društvu. „21. vek je vreme izazova, ali je na nama da iskoristimo fokus na autentičnost kako bi se izborili s pritiskom i izbegli anksioznost i zaštitili svoje mentalno zdravlje. Treba se fokusirati na lepotu života. S drugačijim standardima lepote vladaju drugačiji stereotipi. Ono što zaista nikada ne izlazi iz mode je samopouzdanje, stav, pravi sadržaj. Stereotipi u različitim društvima su drugačiji te se razlikuju u zavisnosti od regiona i dekada, ali stajati čvrsto na svojim nogama je večno” kazao je sociolog Bruno Šimleša. S njim se složila i psihološkinja Vanja Putarek. “Lepo je videti nekog ko je samopouzdan, ali to je taj jedan začarani krug. Vrlo često se tu vrtimo – ako ja sebe ne percipiram lepom osećam se manje samopouzdano, a ta narušena slika o sebi je problem. To se najčešće događa kada se usmerimo samo na jedno obeležje koje nas ne zadovoljava, a često se preliva na ostale segmente života. Prihvatanje svoje potpune autentičnosti vodi prema sigurnosti u lepoti.”
“Kad je čovek iskren prema sebi onda je čist i najlepši sebi i drugim ljudima. Da ne bi bili deo mase, ljudi rade svašta da bi bili drugačiji, ali autentičnost se postiže dubokom brigom o sebi i iskrenošću u kojoj je lepota. Zato i volimo umetnost jer nam daje drugi, nekonvencionalni, iskren pogled na svakodnevno”, dodala je glumica Nina Violić.
Lepota je autentično izražavanje sebe
„Kao vodeća grupacija u industriji lepote, naša je odgovornost da promovišemo vrednosti koje nadilaze površinsku percepciju lepote. Kroz inovacije, ali i kroz naše kampanje i projekte, kontinuirano naglašavamo da je lepota autentično izražavanje sebe. Verujemo da prava lepota dolazi iznutra – iz osećaja zadovoljstva sobom, samopouzdanja koje gradimo kada se osećamo prijatno u svojoj koži“ izjavila je Vanya Panayotova, generalna direktorka L’Oréal grupe za Adria-Balkan regiju.
“Prikaz lepote u umetnosti se značajno menjao kroz vreme – evoluirao je. Od sklada i simetrije ljudske figure, preko renesansnog naturalizma do savremenih prikaza lepote kroz ljudsku strast. Današnji mediji za prikaz umetnosti su se promenili, kao i promišljanje o lepoti. Ona je danas inkluzivna, različita, stavlja se u različite društvene kontekste. Umetnici danas preispituju i opovrgavaju klasične načine prikaza lepote”, komentarisala je odnos umetnika prema lepoti danas Ivana Andabaka, upravnica HDLU.
Vanvremenska potreba
„Esencija lepote“ podsetila nas je da beauty rituali sežu još u doba antičke Grčke. Ljudska civilizacija oduvek je koristila razne sastojke iz prirode i okoline kako bi proizvela kreirala proizvode za negu, ukrašavanje i ulepšavanje tela. Nekad su ti proizvodi imali ulogu identiteta, poput plemenskih obeležja, kasnije ulogu životnog standarda i kvaliteta života, a ponekad su beauty proizvodi imali revolucionarnu ulogu. Malo koji kozmetički proizvod nosi toliko značenja kao crveni karmin, koji je vekovima povezivan sa ženskom privlačnošću, seksom, grehom, glamurom, moći i politikom. Početkom prošlog veka crveni ruž je označavao emancipaciju žena, sigurnost, samopouzdanje i ulogu, koju su sa prvim znacima osnaživanja, žene počele da igraju u modernom društvu.
Lepota je ušla u novu dimenziju s L’Oréalom 1960-ih i 1970-ih godina. Nije se više radilo samo o higijeni i estetskom izgledu, već i o samopouzdanju. Tada je rođen jedan od najpoznatijih svetskih slogana: „“Jer ja to zaslužujem…““ Ovaj slogan je L’Oréal Paris prvi put upotrebio 1971. godine, a danas je to najpoznatija izjava na temu lepote u svetu, koja ima za cilj da osnaži žene svih uzrasta, porekla i načina života da veruju u svoju lepotu i sopstvenu vrednost. Bilo je to provokativno za svoje vreme, a danas je jednako potrebno i relevantno.
Lepota koja čini razliku
Industrija lepote, čiji je L’Oréal deo, prepoznaje odgovornost koju ima u oblikovanju standarda lepote i sve više usmerava svoje kampanje ka uključivanju i prihvatanju različitih oblika lepote. Više nije dovoljno da proizvodi na policama ulepšavaju ili neguju – oni moraju da čine razliku. U širem društvenom kontekstu, lepota ne utiče samo na pojedince, već i na zajednice. Ne treba zanemariti ni ekonomski aspekt lepote. Globalna industrija lepote zabeležila je snažan rast (+8%) u 2023. Ona je ključni pokretač društveno-ekonomskog razvoja i zapošljava milione ljudi širom sveta, više od 3 miliona ljudi samo u EU. Industrija lepote igra značajnu ulogu u jačanju položaja žena, budući da čak 61,2% zaposlenih u industriji lepote čine žene. Istovremeno, ova industrija zapošljava više od 30.000 naučnika koji doprinose inovacijama i napretku.
Kroz istoriju su se standardi lepote menjali, ali jedan aspekt uvek ostaje postojan: lepota je univerzalni jezik.