U digitalnoj eri, zastoj u radu jedne kompanije, može da znači kolaps čitavog sistema.
Juval Noa Harari nas je u svojim knjigama već upozoravao na opasnosti digitalizacije sveta, a ta upozorenja postala su surova stvarnost u julu 2024. godine, kada je Kraudstrajk (CrowdStrike), globalni lider u sajber bezbednosti, doživeo nezapamćen prekid rada. Ovaj događaj je pokrenuo lavinu pravnih pitanja i otvorio novi front za advokatsku profesiju- kako se izboriti sa pravnim posledicama u svetu gde digitalna infrastruktura kontroliše sve aspekte modernog života.
Na dan incidenta, brojni korisnici širom sveta ostali su „zamrznuti u vremenu“. I pritom ne mislimo na pojedince koji su tog popodneva pratili omiljenu seriju, već na bolnice, avio kompanije i banke koje su bile paralisane. Posledice su bile katastrofalne: operacije su odložene, letovi otkazani, banke nisu mogle da funkcionišu. Sa štetom koja već sada premašuje 5.4 milijarde dolara, pitanje odgovornosti postalo je ključno.
U epicentru ove pravne oluje našla se javna debata između Kraudstrajka i Delta Erlajnsa (Delta Air Lines), jedne od najvećih američkih avio kompanija. Delta tvrdi da je za nanetu štetu odgovoran Kraudstrajk – a oni, za uzvrat, tvrde da je sve u skladu sa „sitnim slovima“ u opštim uslovima poslovanja i klauzulama o ograničenju odgovornosti, karakterističnim za softverske ugovore. Dok advokati tragaju za osnovom za tužbu, bilo za povredu ugovornih odredbi ili za nehat, ostaje da se vidi kako će se situacija odvijati.
Jedno je sigurno-ovaj slučaj će biti ogledni primer za odgovornost u digitalnom svetu. Uvek je intrigantno videti šta se događa kada „sitna slova“ pregovora postanu „krupna slova“ u sudnici. Jer, na kraju krajeva, činjenica je da ugovorima možemo isključiti od odgovornosti sve pod suncem, a šta će od toga „upaliti“ ostaje na megdan parničarima.