Najnovija epizoda Netfliksove sage „Stranger Things“, objavljena je 14. decembra. Lebdeća tela, čudovišta koja vrište i pacovi koji eksplodiraju, bili su samo neki od momenata.
Recenzije su bile sjajne.
Ipak, za razliku od prethodne sezone ove naučno-fantastične emisije, koja je dostigla skoro milijardu sati gledanja u prvom mesecu, najnoviju je do sada videlo samo nekoliko hiljada ljudi.
To je, pre svega tako, zato što se Netfliksova najnovija emisija ne prenosi optičkim kablovima na televizijske ekrane, već se izvodi uživo na bini u Londonu.
„Stranger Things: The First Shadow“, igra se u Feniksu, u pozorištu.
Ipak, to nije jedini primer invazije ekranskih producenata na pozorišnu zemlju.
Nekoliko ulica dalje u Kraljevskom pozorištu, Disney nudi živu verziju „Frozen“. U obližnjem Adelfiju održava se muzička posveta „Back to the Future“.
Amazon se sprema da pokrene mjuzikl „Transparent“, dramu koja je prvi put prikazana na njegovom Prime Video servisu.
Holivudsko okretanje „živoj“ sceni, deo je šireg trenda pomeranja filmskog biznisa ka iskustvima uživo. Pošto posećenost bioskopa opada, ljudi iz ove industrije pronalaze nove načine da uzbude – i unovče pažnju – svojih obožavalaca, van ekrana, bioskopa i domova.
Od restorana i umetničkih izložbi, do soba za bekstvo i kurseva za napade, filmski stvaraoci smišljaju nove načine da privuku publiku.
„Postoji taj nezasitan apetit naših mega obožavatelja“, kaže Marian Li, glavni direktor marketinga u Netfliksu. „Oni žele više. Oni će pojesti sve što im poslužimo.“
Slične metode su postojale i ranije. Može se reći da je Volt Dizni bio jedan od njihovih rodonačelnika. On je snimao filmove, ali pravio i tematska mesta za druženja, robu i predmete sa motivima filmova, koji služili za promociju njegovog stvaralaštva.
Drugi studiji, kao što je Universal, kopirali su Diznija, pa su pravili prostore i igračke sa motivima likova koji su popularni u filmovima.
Danas te stvari više nisu sporedne. Turbulentna digitalna tranzicija industrije zabave, nametnula je Holivudu, više nego ikada, obevezu da reklamira svoje filmove na sporedne načine. Tako se proizvode roleri i plastični led mačevi.
Prošle godine Diznijev odsek za „iskustva“, koji uključuje pet tematskih parkova i flotu brodova za krstarenje, doprineo je operativnom profitu od 9 milijardi dolara, a ova platforma je u zabeležila veliki pad u polju striminga, i izgubila 2,5 milijardi dolara.
U isto vreme, Diznijev bioskop „pršti“.
Ukupni prihodi koji su širom sveta zabeležili u 2023. godini, biće 20 odsto ispod nivoa koji su imali pre pandemije. Čak i pre Kovida, prosečan Amerikanac je išao u bioskop 3,5 puta godišnje, što je manje u odnosu na pet puta u 2000. godine. Kako posećenost bioskopima jenjava, striming studiji gube jedno od svojih najsnažnijih sredstava.
Zbog svega toga. oni menjaju taktiku. Neki udvostručuju svoje parkove. Warner Bros je recimo, relativno kasno otvorio najveći svetski zatvoreni tematski park u Abu Dabiju 2018. godine.
Disney je u septembru rekao da će udvostručiti ulaganja u svoje parkove i krstarenja u narednoj deceniji. Universal gradi odmaralište u Teksasu, ali je takođe kupio zemljište za novi park u Britaniji.
Warner Bros je otvorio „Vizije magije”, „interaktivno umetničko iskustvo” Harija Potera, u Kelnu u decembru.
Universal je obećao interaktivno „horor iskustvo” u Las Vegasu, zasnovano na njegovim filmovima, počev od „Frankenštajna“ (1931).
Nije nikakva novost da filmski stvaraoci eksperimentišu sa hranom. Warnerovi restorani se mogu naći sve od Park Rov-a, restorana sa temom Betmena u Londonu sa degustacionim menijem od deset jela po ceni od 195 funti, do Central Park-a, kafića „Friends” koji je otvoren u Bostonu u novembru, gde se služe kafa i Joei’s mesne sendviče .
„Pokušavate osetite puls i interese publike“, kaže Peter Van Roden iz Warnerovog odeljenja za tematsku zabavu, koji prati prodaju robe, klikove na mreži i račune na blagajnama. Van Roden dodaje da je posebno značajno za uspeh ovih kampanja to što su društvene mreže danas u širokoj upotrebi, i to što ljudi dele simpatične stvari koje vole iz filmova i serija.
Netfliks je među najinovativnijima u osmišljavanju alternativa.
Pre nego što su počeli sa održavanjem događaja i tribina o filmovima i serijama, glumci, odnosno akteri filmova i serija dolazili su na njihove premijere u originalnim kostimima.
Iz Netfliksa tvrde da im je to pošlo naruku pošto je publika zainteresovana za takvu vrstu događaja i interakcije.
Mogu li nova iskustva da navedu publiku da se zaljubi u likove i priče kao što je to bioskop?
Van Roden, koji sebe deklariše kao filmskog obožavatelja, odbacuje ideju da se bioskop može zameniti ovakvim događajima. Ipak, čak i ako ovakve interakcije služe da privuku publiku u bioskope ili obezbede dodatni profit i gledanost, ljudima može biti zanimljivo, i konačno ih može naterati da izađu iz domova i druže se.