U Galeriji Matice srpske u Novom Sadu otvorena je izložba „Partizanka i Fragonar. Kolekcija slika Jovanke Broz“, nastala u saradnji ove galerije i Muzeja Jugoslavije. Izložba obuhvata dela likovne umetnosti domaćih i stranih autora, lične predmete, fotografije i nekoliko komada nameštaja iz kuće u kojoj je Jovanka Broz živela nakon smrti Josipa Broza. Želja autora izložbe je da se kroz materijalne tragove koji su od nje ostali nakon njene smrti posetiocima pruži prilika da zavire u njen svet koji je bio sakriven od očiju javnosti i gledanjem ovih slika stvore svoj utisak i svoju mentalnu mapu.
O ličnosti i fenomenu Jovanke Broz govore jedna od autorki ove izložbe i istoričarka koja je napisala knjigu o Jovanki Broz.
„Pregledom foto-dokumentacije utvrdili smo da je pojedine prostorije, poput spavaće sobe, skoro u potpunosti rekreirala, nameštaj je isti, raspored slika identičan. Kako je birala slike koje je iz kuće koja joj je 36 godina bila dom i službena rezidencija Josipa Broza prenela u vilu u kojoj je do smrti živela i da li je imala punu slobodu ili ne – verovatno nikad nećemo saznati“, rekla je Ana Panić, viša kustoskinja Muzeja Jugoslavije i koautorka izložbe.
„Nakon ratova devedesetih godina 20. veka i raspada socijalističke Jugoslavije, čini se kao da su preko noći nestali svi njeni simboli, a sa njima je nestala i prva drugarica Jugoslavije. I sama Jovanka Broz, u nekoliko intervjua koje je tokom devedesetih i nakon dvehiljadite dala, svesno ili možda nesvesno svoj identitet preispituje i redefiniše“, navodi Ivana Pantelić, istoričarka iz Instituta za savremenu istoriju i autorka knjige „Uspon i pad prve drugarice Jugoslavije: Jovanka Broz i srpska javnost od 1952. do 2013. godine“.
Ceo tekst objavljen je u novom Nedeljniku, koji je na svim kioscima od četvrtka, 19. maka
Digitalno izdanje i pretplata na nstore.rs