Prošle nedelje pronađen je nož u rancu učenika osmog razreda OŠ „Vladislav Ribnikar“. Nož su pronašli đaci, a onda je usledila odluka dva odeljenja osmog razreda ove škole – da odbiju odlazak u istu, usled bojazni za svoju bezbednost.
Osim što sada ne idu u školu, trenutna posledica je samoorganizovanje od strane roditelja i učenika ova dva,
kao i većine iz trećeg odeljenja. Juče je, tim povodom, organizovan roditeljski sastanak.

Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović izjavila je da se još sprovodi istraga o tome kako je do ovoga došlo i da će javnost biti upoznata sa informacijama kada se bude „utvrdila istina“.

Od majske tragedije još malo će biti godinu dana, a šta je sa sistemom, koji „nije zakazao“? Ista meta, isto odstojanje. Ovo je tema o kojoj je još od početka razvoja kolektivne traume pisao i govorio novinar Veran Matić. To je učinio i ovoga puta, hronološkim prikazom događaja prema njemu dostupnim informacijama i prema razgovorima koje je vodio sa roditeljima.

Kako piše Matić, dotični učenik je više puta prijavljivan školskoj upravi, koja nije preduzela efikasne mere kako bi sprečila ponavljanje uznemirujućeg i pretećeg ponašanja tog učenika.

U junu prošle godine, prema Matićevom autorskom tekstu, pomenuti učenik je izjavama davao naznake dvema učenicama da ima ovakve namere, a njegove reči pratile su i objave na društvenim mrežama.

„Kada su roditelji devojčica čuli za pretnju, prijavili su ‘đaka sa nožem’ policiji. Đak je saslušan, ocu je oduzet službeni pištolj, i prema rečima roditelja tog đaka, uključila se i socijalna služba. Prema raspoloživim saznanjima, škola nije preduzela nikakve mere i ‘đak sa nožem’  je na kraju prošle školske godine ocenjen peticom iz vladanja“, piše u tekstu Verana Matića.

Piše da je pred početak nove školske godine, ponovo pretio, ali kako je već bio saslušavan u policiji i kako je procenjeno (ne zna se od koga) da nije opasan, od septembra je krenuo u školu.

„Tokom zimskog raspusta, ovaj đak je drugarima iz razreda pričao kako nosi nož, ponovo je počeo da lajkuje uznemirujuće sadržaje na društvenim mrežama… Pred početak drugog polugodišta, roditelji su saznali za ponovne pretnje i prilično su se uznemirili. Razmišljali su da li da puste decu da krenu u školu. Obaveštena je i razredna, koja se dogovorila sa roditeljima ovog đaka da on ne dođe u školu prvog dana drugog polugodišta. Na osnovu takvog dogovora, roditelji su pustili decu u školu. Međutim, pošto se taj đak, ipak, pojavio u školi, jedna majka iz razreda je prvog dana škole (22. 01. 2024. godine), putem elektronske pošte, poslala poruku školskoj upravi, u kojoj je tražila od škole da ispita šta se desilo i da se to prijavi policiji, uz napomenu da ukoliko škola to ne učini, da će ona lično tog đaka prijaviti policiji. Nakon prijema poruke, psihološkinja škole je odmah pozvala majku koja je napisala poruku da dođe u školu na sastanak“, navodi se u tekstu.

Prema Matićevim rečima, na zakazani sastanak pored ove , došle su još tri majke, ali su samo dve mogle da uđu kod direktora. U direktorskoj kancelariji su pored dve majke, bili prisutni direktor, psihološkinja Lidija Maksić, razredna i otac đaka koji je izazivao uznemirenje i strah kod drugih učenika.

„Otac je na početku sastanka bio veoma agresivan, optuživao je da targetiraju njegovo dete, da iznose neistine, da njegov sin nije objavljivao neprikladan sadržaj (snimke pucnjava i kupovine oružja), nego ih je samo lajkovao. Odgovor majki je bio da je lajkovanje isto što i objavljivanje, na šta se umešala psihološkinja i objasnila da to nikako ne može biti isto. Otac đaka je uporno ponavljao da neko ‘namešta’ njegovom sinu i da je siguran u to. Na sastanku je pomenut i Treći maj, kao i ubijena deca, što je rasplakalo majke, na šta im je Lidija Maksić, psihološkinja, sugerisala da potraže stručnu pomoć, pošto nije normalno da, posle toliko vremena, plaču na pominjanje Trećeg maja. Kada je psihološkinja napustila sastanak, otac učenika je mirnijim tonom uveravao prisutne majke da je njegov sin dobro dete, ponovio je da je siguran da mu neko ‘namešta’ i da njegov sin nije u stanju ništa loše da uradi…“, piše dalje u tekstu.

Dan pre Sretenjskog raspusta, piše Matić, učenik iz odeljenja je zamolio đaka koji je prijavljivan za problematično ponašanje da mu pozajmi atlas iz geografije. Ovaj đak mu je, prema napisanom, rekao da ga uzme iz torbe, i dok je uzimao atlas, nož „skakavac“ je ispao iz atlasa.

„Naknadno se ispostavilo da je pomenuti nož đak uzeo iz kuće i da mu ga je otac, kasnije, oduzeo“, iznosi se u tekstu.

Nož je pronađen tako što su se đaci, piše Matić, uplašeni zbog učestalih priča ovog dečaka o nošenju noža,  samoorganizovali tako da jedan dečak tokom odmora sa njim izađe u dvorište, drugi „drži“ stražu na vratima, dok treći proverava sadržaj njegovog ranca.

Samoorganizovanje roditelja i samooranizovanje učenika, snažan je pokazatelj nereagovanja institucija van škole i u samoj školi, kako osenjuje Matić.

„Samo efikasnim radom institucija, i snažnim demonstracijama efekata tog rada, može se postepeno vraćati poverenje i umanjivati opravdana uznemirenost“, navodi Matić.

Na kraju teksta Matić piše da je na sastanku roditelja sa direktorom OŠ „Vladislav Ribnikar“, dogovoreno da se „đak sa nožem“ prebaci na onlajn nastavu, kao i to da se na ulazu u školu postavi metal detektor. Pošto, kako piše, nije dobijeno pisano obećanje direktora da će ovaj učenik biti udaljen iz razreda i danas se odeljenje 8-6 nije pojavilo u školi.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.