Globalna zajednica gejmera, koja trenutno čini skoro polovinu svetske populacije, sve češće je na udaru sajber kriminalaca, pokazuje sveobuhvatno istraživanje kompanije Kaspersky. U periodu od jula 2022. do jula 2023. godine, primetna je sve više napada na igrače. Sajber kriminalci su iskoristili ovu ogromnu zajednicu za pristup ličnim podacima, pokrenuvši niz napada poput DDoS, složenih trojanskih i fišing kampanja.

Za samo godinu dana, rešenja kompanije Kaspersky otkrila su čak 4.076.530 pokušaja preuzimanja 30.684 jedinstvenih datoteka koje su bile maskirane u popularne igre, modove, kodove i drugi softver koji se odnosi na igre. Ovi incidenti su doveli u opasnost 192.456 korisnika širom sveta. Pomenute datoteke – primarno klasifikovane kao neželjeni softver i najčešće označene sa not-a-virus:Downloader (89,70%) – nisu same po sebi opasne, ali su u stanju da preuzmu razne druge programe na uređaj korisnika, uključujući i malver. Drugi najčešći oblici napada su bili adveri (5,25%) i trojanci (2,39%), što predstavlja ozbiljnu pretnju za desktop igrače.

Minecraft se pokazao kao omiljena meta za sajber kriminalce – ova igra je inicirala 70,29% svih upozorenja. Pretnje koje koriste Minecraft kao mamac uticale su na 130.619 igrača širom sveta za godinu dana. Roblox je bio drugi naslov po broju pokušanih napada, sa 20,37% svih upozorenja i 30.367 izloženih korisnika. Counter-Strike: Global Offensive (4,78%), PUBG (2,85%), Hogwarts Legacy (0,60%), DOTA 2 (0,45%) i League of Legends (0,31%) su samo neke od igara koje su bile kompromitovane. 

Zajednica igrača na mobilnim platformama, koju prema izveštaju Newzoo 2023 čini preko tri milijarde igrača ili skoro 40% svetske populacije sve je brojnija i dostupnija, te je primamljiva meta za sajber kriminalce. Između 1. jula 2022. i 1. jula 2023. Kaspersky je dokumentovao 436.786 pokušaja inficiranja mobilnih uređaja, što je uticalo na 84.539 korisnika.

Različiti naslovi igara su korišćeni kao mamac za mobilne igrače. Ljubitelji Minecrafta su ponovo bili glavne mete, jer se čak 90,37% napada usmeravalo ka njima, a 80.128 gejmera su postali žrtve. Indonežanski korisnici su naročito ciljani kroz Minecraft, što je rezultiralo napadom Trojan.AndroidOS.Pootel.a, koji je diskretno registrovao mobilne pretplate. Najviše ovih napada je zabeleženo u Iranu, gde je registrovano 140.482 upozorenja za 54.467 igrača Minecrafta.

PUBG: Battlegrounds Battle Royale, druga igra koju sajber kriminalaci često napadaju, činila je 5,09% svih upozorenja, a najviše su pogođeni gejmeri iz Ruske Federacije Roblox je rangiran na trećem mestu sa 3,03% detekcija, ali na drugom mestu po broju korisnika koji su pogođeni.

Zanimljivo otkriće odnosi se na pojavu špijunskog trojanca SpyNote, koji se distribuira među igračima Roblox-a na android mobilnoj platformi, a maskiran je kao mod za igru. Ovaj trojanac ima različite mogućnosti špijuniranja, uključujući keylogging (beleži kucanje na tastaturi), snimanje ekrana, video strimovanje sa kamere telefona, a može i da imitira Google i Facebook aplikacije kako bi obmanuo korisnike da otkriju svoje korisničke šifre.

Stranice za fišing i distribuciju falsifikata i dalje predstavljaju značajnu pretnju za igrače. Zlonamerni softver se često maskira u popularne igre na sajtovima koji nude piratske verzije. Ove stranice obično prikazuju veliki broj preuzimanja i tako stvaraju lažan osećaj sigurnosti. Na kraju, klik na dugme za preuzimanje obično rezultira datotekom koja može da sadrži štetne ili nepovezane elemente, koji se razlikuju od obećanog sadržaja.

U dinamičnoj industriji igara, koja raspolaže bogatstvom ličnih i finansijskih podataka, sajber kriminalci koriste primamljive prilike. Oni iskorišćavaju naloge za igre tako što kradu imovinu u igrama, virtuelne valute i ​​prodaju kompromitovane naloge za igre koji često imaju vrednost u realnom svetu. Neumorna potraga za ličnim podacima dovela je do porasta ransomware napada. Oni pogađaju čak i profesionalne igrače koji zavise od neometane igre. To nam potvrđuje da je izuzetno važno da se podigne svest o sajber-bezbednosti u okviru gejmerske zajednice“, komentariše Vasilij Kolesnikov, stručnjak za sajber bezbednost kompanije Kaspersky.

Da biste ostali bezbedni tokom igranja, Kaspersky preporučuje:

  • Bezbednije je preuzimati igre sa zvaničnih prodavnica kao što su Steam, Apple App Store, Google Play ili Amazon Appstore. Ni one nisu 100% bezbedne, ali ih barem proveravaju predstavnici prodavnica i nije svaka aplikacija automatski dostupna.
  • Ako želite da kupite igru koja nije dostupna u glavnim prodavnicama, kupite je isključivo na zvaničnom sajtu. Dvaput proverite URL adresu veb lokacije kako biste se uverili da je autentična.
  • Čuvajte se fiing kampanja i nepoznatih igrača. Ne otvarajte linkove primljene putem e-pošte ili u četu osim ako ne verujete pošiljaocu. Ne otvarajte datoteke koje dobijete od stranaca.
  • Nemojte preuzimati piratski softver ili bilo koji drugi nezakonit sadržaj, čak i ako ste na njega preusmereni sa legitimnog sajta.
  • Snažno, pouzdano bezbednosno rešenje biće vam od velike pomoći, posebno ako ne usporava računar dok igrate, jer će vas zaštititi od svih mogućih sajber pretnji. Na primer, Kaspersky Total Security nesmetano radi sa Steam-om i drugim gejmerskim platformama.
  • Koristite bezbednosno rešenje kao što je Kaspersky Internet Security for Android da biste se zaštitili od zlonamernog softvera i njegovih aktivnosti na mobilnim uređajima.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.