Veliki broj umetničkih karijera razvija se potpuno obrnutim putem: izložbe služe da se dobije priznanje koje umetnika lansira u komercijalni svet. Ali KAWS, nom d’art Brajana Donelija, išao je drugim putem. On je postao popularan zahvaljujući jednostavnim, prepoznatljivim likovima koje je osmislio – poput „Družine”, njegove verzije Mikija Mausa – koji se zasnivaju na već popularnim junacima iz crtaća i umesto očiju imaju ikseve.

On ih je predstavio na telefonskim govornicama, a vrlo brzo su se štampali na majicama, pravile su se igračke po uzoru na njegove junake, a potom su došle i komercijalne saradnje. Broj pratilaca na Instagramu porastao je na 1,9 miliona.

Doneli je u Tokiju držao prodavnicu odeće „OriginalFake“ (2006–2013), pre nego što je prvi put predstavio svoj rad na samostalnoj izložbi.

Njegovi radovi na aukcijama dostižu cene i do 14,8 miliona dolara, za koliko je u Sotbiju u Hongkongu prodata slika „The KAWS Album” (2005). Bila je to rekordna cena koja je zapanjila eksperte.

„Moj put je išao odozdo do vrha”, rekao je nedavno Doneli (44) u jednom od svojih studija u Bruklinu. Nekadašnji grafiti umetnik koji je odrastao putujući svakog dana vozom iz svog rodnog mesta Džerzi Sitija u grad, stvorio je ime KAWS „koje će živeti kroz umetnost”, kako je rekao.

„Ne osećam potrebu da izazivam pažnju”, dodao je Doneli.

Izbeći pažnju biće možda teže nego što je mislio, pošto su prošlog meseca na prolećnoj aukciji prodate četiri njegove slike na kojima je reinterpretirao Štrumpfove, Sunđer Boba Kockalonea i Snupija.

Na Posleratnoj i savremenoj aukciji kuće Kristi u ponudi je bila i slika „Kurfs (Tangle)” iz 2009. godine, koja je prodata za 2,6 miliona dolara, iako se procenjivalo da će dostići cenu od 800.000 dolara.

Sotbi je ponudio „Kurf (Hot Dog)” iz 2008. godine, koji je dostigao cenu od 2,6 miliona, a Filips je prodao „The Walk Home” iz 2012. za 5,9 miliona, daleko iznad očekivanih 800.000, i „Untitled (MBFU9)” iz 2015. za 1,3 miliona dolara, iako su procene bile da će dostići maksimalnu cenu od 500.000.

Neki Donelijev rad svrstavaju u kategoriju ulične umetnosti, koja je danas u tranziciji sličnoj onoj kroz koju je pop-art prolazio šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka.

„Njegov rad je univerzalan i prevazilazi kriterijume tradicionalnog tržišta”, kaže Dejvid Galperin iz njujorškog Sotbija. „On spaja lepu i komercijalnu umetnost i uspeva da dotakne svetsku publiku.”

Njegov rad je prošle godine prvi put čak uključen u večernju prodaju u velikim aukcijskim kućama, što je još samo jedan dokaz koliko je brzo i daleko njegova reputacija napredovala.

Doneli je istakao nešto očigledno – umetnici i ne vide ček sa aukcije osim ako su konsignirali rad – ali priznaje da to daje šarm njegovoj karijeri: „Mislim da morate da budete prilično naivni da biste mislili da to nikako ne utiče na vas.”

Doneli ima novu izložbu u Muzeju savremene umetnosti u Detroitu, „KAWS: Alone Again”, koja će biti otvorena 4. avgusta. Takođe izlaže u dve prestižne galerije, Perrotin i Skarstedt, a sarađuje i sa francuskim modnim brendom Dior. On je definitivno jedini umetnik koji u isto vreme radi za Dior i Cookie Monster; kolekcija KAWS x Sesame Street prikazana je jesenas premijerno.

Muzeji tradicionalno gaje sumnju prema stvarima koje su previše dopadljive masama.

„Ali Brajan ne poštuje te tradicionalne hijerarhije”, kaže En Pasternak, direktorka Bruklinskog muzeja.

„KAWS je neko za koga znam da ga vole unuci članova odbora“, kaže Elisija Borovi-Rider iz Muzeja savremene umetnosti u Detroitu. „Milenijalci i mladi ljudi su naši budući kolekcionari.“

Na pitanje da li se i dalje oseća nedobrodošlim u krugovima visoke kulture, Doneli se osmehuje.

„Da, sve vreme. Možete da budete komercijalni umetnik ili visoki umetnik, ali ne oba u isto vreme.“

© 2019 The New York Times

Tekst iz novog broja Njujork tajmsa na srpskom jeziku, poklon svim čitaocima uz novi broj Nedeljnika koji je na kioscima od četvrtka, 13. juna.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.