Menadžment kompanija već sada redefiniše i smanjuje poslovne planove za narednu godinu, dok se vlade najjačih svetskih država suočavaju sa paralelnim krizama, koje će kao finalni rezultat imati recesiju. Ipak, problem koji ozbiljno muči region poslednjih godina, a o kome se malo javno priča, svakako je nedostatak radne snage ili jednostavno – kriza zapošljavanja. Istraživanja pokazuju da se broj oglasa za zapošljavanje u poslednje dve godine povećao za 60%, dok se istovremeno broj prijava na njih smanjio za 50%. U toj borbi za talente svima je jasno da će i ovu recesiju spasti upravo zaposleni. Zbog toga se kompanije takmiče u tome koja će objaviti bolji brending tekst ili podeliti fotografije srećnih zaposlenih sa tim bildinga, zapošljavaju se „menadžeri za sreću zaposlenih“, ali ipak talenti i dalje odlaze i sve ih je teže privući. I dok top-menadžment nade polaže u HR, a HR u linijske menadžere, trebalo bi svi zajedno da se podsetimo važnosti svakog pojedinca u kompaniji, ali i značaja pravljenja kvalitetnih timova u kojima će svi želeti da rade.

Spremni za individualni ali i timski rad. Ne, nije šala

Koliko god da smo se u prethodnim godinama smejali rečenici iz biografija – spreman za rad u timu i za individualni rad, izgleda da su nam ovi zaposleni sada potrebni. Trend je takav da mlađe generacije od malih nogu učimo da su jaki individualci, da iznose svoja mišljenja i da menjaju svet. Te mlađe generacije sada su naše kolege, a neki uspešniji su i na menadžerskim pozicijama. I kako sa tim novim mladim individualcima praviti jake timove? Sve prognoze su da će novu krizu zapošljavanja spasti, između ostalog, samo jaki timovi. Stvar je možda i više nego jednostavna – dajte individualcima svrhu zbog čega treba da rade za tim i naravno, pored pojedinačnih i timske targete. Kombinacija svrhe i targeta dovešće do toga da se svi okupe oko zajedničke ideje i funkcionišu kao tim. Kada zaposleni imaju svrhu u poslu koji obavljaju, uz svu odgovornost za uspeh ili neuspeh poslovanja, veoma će se jednostavno dogovoriti o pravilima i svoju individualnost u radu pretočiti u timski duh.

Neka oni akviziraju talente, ali u svoja četiri zida

Akvizicija talenata možda je trenutno najtraženije zanimanje, odmah posle IT pozicija. Ipak, ne toliko poželjno jer podrazumeva ozbiljno rudarenje u potrazi za talentima na prilično presušenom tržištu. Činjenica je da svi radimo na globalnom tržištu. Danas svako može da se zaposli u bilo kojoj kompaniji u bilo kojoj zemlji, a da radi iz svoje kuće. Zbog toga je veoma bitno da se funkcija akvizicije talenata usmeri na potragu za internim talentima u okviru kompanije i da radi na njihovom razvoju, umesto da uzima ljude iz drugih kompanija i tako ukrug. Upravo HR treba da proveri sa linijskim menadžerima da li su pravi ljudi na pravom mestu, šta ih to čini posebnim i važnim, ali i kako se oni osećaju radeći svoj posao, jer svi smo mi talenti samo kada nađemo pravi posao, svrhu i kompaniju koja nas vrednuje. Kada zaposleni ima jasan i realističan razvojni plan, mnogo su veće šanse da će dugoročno ostati deo tima. A da ne pričamo o tome kakav ćete brending imati na tržištu, jer ipak svi znamo ko su najbolji poslodavci, jer pozitivan utisak podelimo sa troje ljudi, dok negativan sa čak njih sedam. I zato drage HR kolege, bacite se na akviziciju, ali internih ljudi, mnogo je lakše, a ima i svrhu.

60+ je veliki plus u krizi

O „ejdžizmu“ je počelo da se priča tek kada je počela globalna kriza zapošljavanja. Ako su pre dve godine stali avioni jer je virus zavladao svetom, ove godine su stali aerodromi jer nije bilo dovoljno zaposlenih. Kada su 2020. godine kompanije masovno otpuštale zaposlene zbog smanjenog obima posla, niko nije video pretnju u prekvalifikaciji. Tako su se tokom prethodne dve godine pojavila potpuno nova zanimanja, a oni hrabri sada već rade na pozicijama koje pre par godina nisu ni postojale. Tek tada su se kompanije setile da imaju i neke bivše kolege koji su bili dobri radnici, ali nisu ispratili uvođenje novih tehnologija i tada su bili lako zamenljivi. Sada su te kolege sa srebrom u kosi zlata vredni. Kompanije širom sveta kroz razne programe prekvalifikacije i dokvalifikacije zapošljavaju starije kolege koji su se ove godine ozbiljno vratili na tržište rada, jer setite se priče sa početka, svi smo mi negde talenti.

I za kraj priča sa početka – budite kompanija koja će zapošljavati ljude, a ne resurse. Bavite se svojim zaposlenima na pravi način – brinite o njima jer će oni brinuti o vama kada dođe kriza. Nemojte se odmah na prvi pad profita oslobađati viška zaposlenih, već nađite gde taj zaposleni može da doprinese i u kriznoj situaciji. Veoma je bitno da pružimo podršku svakom zaposlenom i da u teškim vremenima budemo tu jedni za druge jer samo takve kompanije uspevaju da pobede svaku krizu.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.